Pastorovi Apoštolské církve hrozí výpověď ze střední školy v Ústí nad Labem, kde vyučuje, za udělení nedostatečné při maturitní zkoušce. Ohodnotil takto dívku muslimského vyznání. Rozhořčený otec dívky ho obvinil z rasismu a na školu podal stížnost. Ta otci vyhověla. Maturitní zkoušku anulovala a učitele pokárala.
Z článku Kristýny Novotné a Michaely Cápové v Echo24.cz vybíráme:
„Pan Kafka a pan Ešner mě potopili, protože jsem v prváku neměla strach se panu Kafkovi postavit a říct mu, že anti-muslimský videa podporující terorismus, ve kterých se říká, že ženy v islámu nemají žádný práva nejsou pravdivá a ať nehodnotí všechny muslimy jen kvůli nějakým extrémistům, že extrémisti jsou v každém náboženství a každé ideologii,“ napsala na svém Facebooku Nur Ashraf Bekai.
Kafkův způsob výuky měl podle vytýkacího dopisu ředitelky probouzet v dívce i v jejích dvou bratrech, kteří studují stejnou školu, pocit ponížení a způsobit jim psychickou újmu. „Vycházeli jsme spolu dobře. Za celé čtyři roky od dívky nebo její rodiny nepřišla jediná výtka, až teď,“ tvrdí Kafka. „Žádná rasová diskriminace se u nás ve škole neodehrává,“ dodal.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
5 komentářů:
Cituji z článku:
David Kafka, který na Vyšší odborné a Střední škole zdravotnické v Ústí nad Labem vyučuje český jazyk a dějepis, byl členem čtyřčlenné maturitní komise. Ta se jednomyslně shodla, že Nur Ashraf Bekai otázku na román Žalář nejtemnější Ivana Olbrachta dostatečně nezodpověděla. Podle Kafky i sama dívka během zkoušky přiznala, že jí otázka nesedla. Na případ upozornil aktivista Jan Šinágl.
Posléze ale Kafku coby zkoušejícího vyhledal rozhněvaný otec dívky, který učitele obvinil z rasismu. Přes Krajský úřad na školu podal stížnost. Po přezkoumání samotné zkoušky ale úřad došel k závěru, že k pochybení nedošlo.
Ředitelka školy Miroslava Zoubková se přesto, na základě dřívějších stížností na způsob výuky Kafky a podle Kafky i z obavy medializace incidentu, rozhodla zkoušku anulovat a dívce dát druhou šanci. Napodruhé Nur Ashraf Bekai už zkoušku úspěšně složila.
...
Způsob výuky Davida Kafky byl přitom v již minulosti na základě stížností rodičů projednáván s vedením školy. Konkrétně v roce 2012, kdy bylo zjištěno, že ve svých hodinách činí nevhodné poznámky týkající se církve a náboženství. „Do školy přišel anonym, že se ve svých hodinách příliš věnuji Bibli. Nebylo v něm ale nic konkrétního. Ředitelka to tehdy smetla ze stolu s tím, ať už se to neopakuje. Ale co se nemělo opakovat? Čtyři hodiny věnované Starému zákonu a čtyři Novému?“ uvedl pro ECHO24.cz Kafka.
David Kafka v reakci na incident upozornil na tenkou hranici mezi tolerancí a zbabělostí. „Je to atmosféra strachu. Tatínek vyvinul nátlak na školu a úřady jako ultimátum. Zaměstnavatel mi nemůže dát okamžitou výpověď. Po předání tohoto dopisu už ano. Na druhé straně je to věc, která nabírá významnějších důsledků a týká se vůbec svobody vyznání v naší zemi,“ napsal v dopise.
1. učitele obvinil z rasismu
Tak oni jsou muslimové rasa?
2. byl členem čtyřčlenné maturitní komise
Předseda + místopředseda + třídní učitel + zkoušející + přísedící = 5
Na kohopak zapomněli?
3. Ředitelka školy Miroslava Zoubková se... rozhodla zkoušku anulovat
V kterépak právní normě asi tak našla ředitelka oporu? Co na to inspekce, zřizovatel, a především, co na to předseda maturitní komise?
Tady chci zdůraznit, že prolomení rozhodnutí maturitní komise je prasárna nejhrubšího zrna. Prasárna, paní ředitelko, pra-sár-na.
Kdysi jsem to už také zažil. To si chlapec po neuspěšné zkoušce vzpomněl, že mu vlastně nebylo při té zkoušce nějak dobře. Tenkrát ředitel Horažďovský za přítomnosti inspektora Vrhela nechal zkoušku také zopakovat. Ale u toho jsem už nebyl, neb jsem si postavil hlavu. Od té doby se mi ta hlava ale dost kymácí.
4. se ve svých hodinách příliš věnuji Bibli
To ovšem v našem křesťansky sekulárním společenství nehoráznost. Budeme si muset počkat až na řádné věnování se Koránu.
5. nemůže dát okamžitou výpověď. Po předání tohoto dopisu už ano
Tak to až po druhém upozornění na porušení pracovní kázně. A co že jste to, pane Kafko, zanedbal?
Zajímavá zpráva!
Pan kolega Pytlík má dokonale pravdu (ostatně jako skoro vždy), když označuje anulování maturity ředitelkou za prasárnu. Navíc v článku čteme, že stížnost na zkoušku projednal Krajský úřad a stížnost zamítl.
Faktický výsledek: Holka stejně odmaturovala na 2. pokus. (kDy? Ještě v řádném maturitním termínu nebo pro ní vymysleli termín zcela osobní?)
Právní výsledek: Má ta dívka po tom zmatku vůbec platnou maturitu? Spíš ne, ale asi v tom nikdo rýpat nebude.
Jsou i jiné zajímavosti:
Opravdu šlo vysloveně o maturitní otázku "Román Žalář nejtemnější I.O."? Nebyla otázka širší? Taková otázka pak holt někdy nesedne.
Dívka si na FB stěžovala, že se postavila svému učiteli v 1. ročníku - on trpělivě čekal až do maturity a pak... Dále usuzovala, že to udelali, "že bych byla mezi nejlepší" - opravdu už umí skvěle česky.
Poučení pro učitele: Může se vám to stát taky!
Nikde není zakázáno zabírat se učivem jako je Bible 4 hodiny. V RVP je učivo o křesťanství. V ŠVP taky není určeno jak dlouho lze toto učivo probírat. Doporučuji ředitelům pročtení těchto dokumentů. Pana Davida je třeba se tady profesně zastat.
Tak jsem se chvilku zabýval "kauzou David Kafka". Přiznávám, že nemohu být v té věci nestranný, protože Davida znám z Ústí nad Labem, kde jsem chodil do jejich kroužku zpívat o Ježíšovi. Protože se tam dalo dobře hrát na flétnu a byl vůbec zajímavý doprovodný program. A protože oba Kafkovi byli příjemní a zajímaví lidé.
Dovolím si ale vyjádřit obecný postoj: Když David obhajuje, že při vyučování o středověku pouštěl nějaká videa, je to odborný spor, zde by mělo stačit učitelovo předchozí kvalitní působení a odborná obhajoba před didaktiky dějepisu; nemělo by se do toho zatahovat pracovní právo a to ani tehdy, pokud si rodič stěžuje na průběh kvalifikační zkoušky nebo na učitele samotného. Zpětná vazba rodičů je významná a má být formativní, ale není-li doplněna dalšími indiciemi, neměla by vést k pracovně právním důsledkům pro konkrétního pedagoga... Už proto, že kvalitní a kvalifikované učitele právě zejména střední odborné vzdělávání velmi potřebuje!
A k odborné problematice - podle mého by učitel MOHL vyvážit videa kritizující islám "zevnitř" (což je jistě relevantní) jinými videi, která jej zvnějšku naopak chválí - třeba dokumenty BBC ukazují vzdělanost a krásu arabských metropolí v 9. a 10. století (kdy ve střední Evropě vládl medvěd brtník...) a to, že jen díky pax arabica byla přenesena nezkresleně moudrost antiky do novějších dob a evropská "renesance" měla pak na čem stavět kritickou revizi "člověka" a "kosmologie" či v následných staletích epistemologie, teorie poznávání, a etiky.
Okomentovat