Přečtěte si: Jak nechodit do školy aneb Víte, jak snadno a zadarmo podporovat nadané žáky?

sobota 5. července 2014 ·

Škola vás nebaví, trávíte v ní většinu času, ale rádi byste dělali něco navíc? Jediné dobré řešení je domluvit se s ředitelem školy, aby vám udělil individuální studijní plán (ISP).

Z článku Tomáše Zahradníka v BLOG.RESPEKT.cz vybíráme:

Vedení školy uvítá, pokud se zúčastníte Středoškolské odborné činnosti. Je to soutěž prestižní a uděláte škole skvělou propagaci. Neméně dobrá příležitost je to pro Vaše vzdělání. Další činnosti záleží na oboru, o který se zajímáte. Na technické obory jsou skvělé korespondenční semináře a dlouhodobé soutěže, na humanitní třeba online kurzy či různé simulace. Je toho spousta, podívejte se na www.prostredoskolaky.cz a www.mimoskolu.cz. Za zkoušku stojí i práce v neziskové organizaci, dobrovolnictví či vlastní projekt. Pokuste se mít alespoň jednu činnost prezenční, tzn. chodit pravidelně za svým mentorem či na pracoviště. Je to lepší důvod k udělení ISP, než když budete studovat pouze sami doma.

20 komentářů:

Nicka Pytlik řekl(a)...
5. července 2014 v 15:04  

Mé blogy vycházejí z 13ti letého nemorálně bolestivého trpění za školní lavicí.

Nu, časy se mění. Za mého mládí se trpívávalo ve školní lavici.
Situace není ale beznadějná. Vždycky je nějaké řešení. Pořád se ještě k trpění nabízí prostor vedle školní lavice, podle vidění světa nalevo nebo na pravo. Pro excentriky je tu místo před školní lavicí a pro lidi veskrze duchovní, spíše polétavé i nad školní lavicí. Z vlastní zkušenosti vím, že nějpříjemněji se strádá pod školní lavicí.
Pro nenadějný stav našeho školství ovšem v drobné shodě s autorem článku doporučuji nestrádat vůbec, a to zcela mimo školní lavici. Individuální studijní plán ovšem považuji za polovičaté řešení. Vůbec nechápu, z jakého důvodu by mladý, dostatečně inteligentní a sebevědomý člověk do takové zbabrané instituce lezl.

Unknown řekl(a)...
5. července 2014 v 21:16  

Není to tak dávno, co se povoloval individuální studijní plán jen vrcholovým sportovcům, národním reprezentantům v uměleckých oborech a pak nemocným bez možnosti aktivně docházet, většinou jen časově omezeně. Tak to bylo donedávna ještě na vysokých školách, jestli se nepletu. Že by náhle změna?

Ale co se divíme, vše se kvapem hrne do absurdity. Co ještě se může stát? V zoufalství nad nekázní ve třídě jsem vyzvala zlobiče, aby šli učit místo mě. Sranda veliká, vysvětlila jsem to jako "americké metody", hurá! super. Příště jsem to nečekaně dala znovu - to už jim docházel dech. Nakonec zjištěno, že to taková sranda není a vše se z jejich vůle vrátilo do starých kolejí. Trochu se polepšili, možno-li to tak říct.

Tak to dotáhněme ještě dál.
Navrhuji vyměnit místa - žáci na stupínek, učitelstvo do lavic (nějak to početně vyřešíme, když bude většina stejně pilně studovat doma...). A zavedu si webovky, kam přijdou pravidelná videa z té inovace. Hlavně vzrůšo, žejo. Ta pochvala od p. Šteffla bude stát za to!

Nicka Pytlik řekl(a)...
5. července 2014 v 21:49  

ideální stav - Idividuální Studijní Plán Všem Žákům (ISPVŽ).
Ne webové stránce (http://bit.ly/1rzvHj3) sdělím žákům co si do kdy mají ze zábavnějších zdrojů informací nastudovat, co do kdy a jakým způsobem mají vytvořit a prezentovat, a všichni se můžeme svorně věnovat smysluplnějším činnostem, než je jen tupé a útrpné docházení do školy.
Tak nějak by to mělo vypadat, inovátorské dámy a vizionářští pánové?

Unknown řekl(a)...
6. července 2014 v 0:04  

co si do kdy mají ze zábavnějších zdrojů informací nastudovat, co do kdy a jakým způsobem mají vytvořit a prezentovat

Je vidět, pane Pytliku, že jste zatím větrem inovací jen velmi lehce ovanut. Jaké "sdělím", Vy smíte jen doporučovat. Jaké "co", "do kdy" - to si žák přece rozhoduje sám. Víte, kolik let studia na to má? - A jaké "co mají vytvořit a.. jak prezentovat". Student vytvoří, co uzná za prospěšné pro budoucnost (bůhvíkoho, ale to je přece jedno), a do školy to pošle mailem. Na společné prezentace chodí jen šprti a začínající učitelé, kteří sami dohánějí učivo. Protože na VŠ měli ten, jak se to, ISPVŽ.

Nicka Pytlik řekl(a)...
6. července 2014 v 1:35  

větrem inovací jen velmi lehce ovanut

Byť jen lehký závan může zavánět těžce.

Unknown řekl(a)...
6. července 2014 v 9:09  

myšlenka skvělá,vpravdě chvályhodná,žák nebude trávit zbytěšně čas v jedné škole,poleháváním po lavice v předmětech ,které jej nebaví a bude moci souběžně navštěvovat dvě tři školy v předmětech, které jej baví a bude v nich dosahovati mistrovství,tuto střídavou individuální docházku může doplňovati elearningem,zbývá pouze vyřišit ekonomická detajl,bude li veden na více školách bude každá z nich pobírati celý normativ,nebo se bude tento děliti mezi tyto školy?

Unknown řekl(a)...
6. července 2014 v 9:11  

....pouze jest potřeba stanoviti proporce a pravidla,aby dotyčný žák nenavštěvoval na třech školách pouze tělocvik či sexuální výchovu...

Unknown řekl(a)...
6. července 2014 v 13:26  

Nadaného žáka jsem na druhém stupni ZŠ a na průmyslovce neviděl pěkně dlouho. Myslím tím matematiku. Zvláště v posledních deseti letech to jde pěkně z kopce. Zřejmě tyto jedince najdeme na osmiletých gymnáziích. Ale nejsem si jist ani tímto.

Eva Adamová řekl(a)...
6. července 2014 v 15:53  

Ale oni ti nadaní žáci jsou, ne že ne. A to, že s nimi neumíme pracovat je bohužel smutná skutečnost (proč také, když ministr chce neustále srážet jakési rozvírající nůžky, že?). Ba co, my je neumíme ani identifikovat. Sama jsem na tento problém narazila, když jsme na škole dělali projekt na podporu žáků se SVP a nadaných žáků. Na krajském projektovém oddělení po nás chtěli logicky papíry z pedagogicko psychologické poradny, které by jejich vzdělávací potřeby potvrzovaly. U slabých žáků s dyslexií apod. to nebyl problém, ale s nadanými jsme zažili neskutečnou anabázi. Naše krajská PPP od toho v podstatě dala ruce pryč, prý to neumí - specifikovat nadaného žáka, a posílali nás od čerta k ďáblu. Ostatně, jak by to v PPP mohli umět, když v životě neviděli ani žáka normálního natožpak nadaného, což má mj. vliv i na to, že psycholožky z PPP většinou ani nejsou schopny posoudit, jakým způsobem jsou schopni na běžných základkách existovat žáci s LMP. Vůbec nemají základní povědomí o tom, co obnášejí osnovy matematiky, fyziky a chemie v 8. a 9. ročníku, a že rozumná existence žáků s LMP v těchto ročnících je krajně nereálná.

Gustav řekl(a)...
6. července 2014 v 18:21  

Pikantní tečka z diskuse pod článkem:
Super! Kdo můžete, šiřte to, mezi středoškoláky. Pomůžete jejich vzdělání a pomůžete vzdělávání v ČR.
Autor - nick Ondřej Šteffl. Že by doopravdy?

Autor článku ve školách zcela jistě trpěl (netušíte někdo, jak vypadá morálně bolestivé trpění???), hlavně při hodinách české gramatiky, jinak by nezplodil patvar "13ti letého". Nebo že by na ni měl individuál? I ta velká písmena u osobních a přivlastňovacích zájmen to trochu naznačují. Ano, je to z mé strany tak trochu grammar nazism, ale chci-li poučovat národ, měl bych ovládat jeho komunikační nástroj pokud možno bez chyb.

poste.restante řekl(a)...
6. července 2014 v 18:52  

Autor má problémy s češtinou celkově. Jakž takž si dává pozor v textu článku, ale diskusní příspěvky už tak dobře nehlídá. Anebo na to kašle, protože "wo co go", ne? Jenom opruzové se přece soustředí na gramatiku - důležitá je přece myšlenka.
Být gymnazistou a navrhovat individuální studijní plán svým kolegům, nejspíš bych se styděl.

cituji:zpochybňuji relevantnost a efektivitu této metody v dnešním světě, ve kterém dovednosti předčili znalosti. A protože dovednost memorováním nezískáme, neměli bychom této metodě dávat přednost. Přednost by měli dostat metody rozvíjející přimárně dovednosti a využívající k tomu znalosti. Příklad: chcemeli žáka naučit počet obyvatel Londýna (znalost), nehodíme mu takto holou informaci, ale necháme ho spočítat, kolik se za jeden den sní v Londýně banánů (dovednost).
Viz diskuse pod článkem
Co si jedničkář pamatuje z dějepisu, aneb Kdy už ta bublina praskne?
http://divoka-karta.eduin.cz/2014/06/26/co-si-jednickar-pamatuje-z-dejepisu-aneb-kdy-uz-ta-bublina-praskne/

Jiná věc je ale problém, který nejspíš neplánovaně naznačil a který přesně popsala kolegyně Adamová.
Umí máš školní systém pracovat se skutečně nadanými (a nikoliv jen vyčůranými) žáky? Vždycky mne fascinovaly filmy z vysokoškolského prostředí, kde byl na koleji ubytován nějaký úplný mimoň, který ve čtrnácti studoval vysokou školu. A říkal jsem si, jestli by to vůbec šlo u nás? Tedy já vím, že šlo, ale s těžkými problémy.

Ondřej Šteffl řekl(a)...
6. července 2014 v 19:20  

Vážení kritici autora článku,

asi vám uniklo, že ten mladý muž založil portál prostredoskolaky.cz, s kolegy si sehnali peníze od sponzorů, dávají dohromady informace, rozhodili sítě a rozjeli poměrně složitý projekt. A ten projekt pomáhá středoškolákům!

Viděl jsem ho prezentovat na konferenci, strčil do kapsy řadu nás dospělých. Pokud vím přijali ho na Oxford.

Ten mladý muž ví, co dělá, a dělá to dobře. Chápu, že se Vám to některým nelíbí, ale možná byste mu měli více naslouchat...

Gustav řekl(a)...
6. července 2014 v 20:24  

Pane Šteffle, když někdo začne článek slovy "Škola Vás nebaví" a poté radí takto: "Na předměty, které Vás baví a na které máte dobrého učitele, choďte nadále.", je mi u zadnice větrem, kolik projektů vytvořil a jak skvěle prezentuje. Kdyby šlo o rady opravdu talentovaným, jak získat ISP a jak jej nejlépe využít, neměl bych (vyjma připomínek k pravopisu) vůči článku námitky. Jestliže v něm nabádá k tomu, aby o ISP žádali ti, kdo nemají v oblibě nějaké předměty a učitele, nemohu než protestovat. To je projev obyčejné vyčúranosti, notabene totálně nevýchovný (a VVP, jak jistě víte, má 2 složky - infomativní a formativní). Vám možná nevadí ohýbání paragrafů a typická čecháčkovská snaha získat neoprávněně něco ve svůj prospěch (potažmo nepřipouštět si povinnosti a jen volat po právech), ale z mravního hlediska jde o velmi problematické činění.

Unknown řekl(a)...
6. července 2014 v 20:39  

Pan Šteffl je zkrátka elitář - zaujmou jej vždycky ti nějakým způsobem výluční (budiž řečeno, že většinou jen ti nejschopnější a nejakčnější, jimiž se pak rád ohání; co ale s těmi ostatními, to už neporadí).

Samostatného úspěšného studia, současně s tím ještě založení firmy, sehnání financí od sponzorů a rozjetí činnosti jakési agentury - je ovšem schopno tak 1 % studentů. Pro ty ostatní, pokud jeho "dobře míněné rady" uposlechnou, to bude nejspíš jen trapné záškoláctví s rizikem propadnutí.

Zdalipak ti dotyční zájemci mají aspoň tuchu, zda to nadání opravdu mají? A pak drobnost - na co to nadání je. Na matematiku,
biologii či jazyky, nebo na opisování a podfuky.

Nicka Pytlik řekl(a)...
6. července 2014 v 21:55  

Pokud vím přijali ho na Oxford.

A proč tam, prokrindapeána, leze?
To mu nemohl někdo říct, že dvanáct z deseti nejvýznamějších lídí ve světových dějinách žádnou vš neměli?

Nicka Pytlik řekl(a)...
6. července 2014 v 22:36  

Ten mladý muž ví, co dělá, a dělá to dobře.

Takových mladých mužů je! Že, pane Šteffle.
Od
http://bit.ly/1n5RFHt
až po
http://bit.ly/1r16mfi

Ondřej Šteffl řekl(a)...
6. července 2014 v 22:52  

Zkuste si přečíst tohle:
http://thejournal.com/articles/2014/06/23/starting-a-virtual-school.aspx

Nicka Pytlik řekl(a)...
6. července 2014 v 22:58  

Hele, zkoušel jsem to, ale jak to není rusky...
Jenom ten 'fíčr' jsem luštil půl hodiny.

Unknown řekl(a)...
7. července 2014 v 9:23  

vyprdněte se na fýčr týčr,a všechny západní pidloviny,musíme zase kouknout na východ a zdravým českým selským rozumem ,to udělat u nás,třeba ty plky o aprobovanosti,tam teď mají ped. fakulty jenom pro mateř. školy a první-třetíroč..u všeho sotatního student vystuduje obor,třeba na fildě angličtinu a pokud bude chtít učit taj ještě rok předmět praktická pedagogika a ten princip je i v jiných oborech ,což mně připadá jako rozumné....takže luketíst bojs!

Jan Hučín řekl(a)...
7. července 2014 v 22:55  

Podíval jsem se na ten portál prostredoskolaky.cz. Z mého pohledu je určitě lepší, když pan Zahradník nabízí různé exkluzivní akce typu "vyzkoušejte si jednání v OSN" než kdyby převracel popelnice pod vlivem alkoholu, ale souhlasím s kolegou Gustavem, že tohle je opravdu pro elitu a ukazuje to i na elitářský pohled a způsob myšlení.
Kouzelnou ilustrací je nabídka na dobrovolnickou akci přímo od pana Zahradníka - spočívá v rovnání motorek na parkovací místa.

Ale hlavně bude zajímavé, kde najdeme pana Zahradníka za deset a za dvacet let.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.