Přečtěte si: Jak by přelomové změny ve vzdělávání mohly v nejbližších deseti letech ovlivnit učitelskou profesi.

Wednesday, July 9, 2014 ·

Americká vzdělávací skupina Knowledge Works představila svůj nový dokument “Forecasting the Future of K-12 Teaching: Four Scenarios for a Decade of Disruption” , ve kterém sleduje, jak by přelomové změny ve vzdělávání mohly v nejbližších deseti letech ovlivnit učitelskou profesi.

Dokument nabízí čtyři možné scénáře pro budoucnost učitelství v USA:

  1. „Plastická profese“ – podmínky zůstanou víceméně nezměněny, zájem o učitelství bude klesat, učitelé budou pod neustálým tlakem, vzdělávací výsledky budou slabé, rostoucí nespokojenost veřejnosti se školským systémem. 
  2. „Vraťte nám třídu“ – alternativní budoucnost č. 1 – učitelé a pedagogičtí pracovníci odmítnou omezení současné vzdělávací politiky, spojí se a budou více prosazovat inovativní postupy, hybridní formy vyučování, učení založené na kompetencích, tvůrci vzdělávací politiky je budou následovat. 
  3. „Podpůrná profese“ – alternativní budoucnost č. 2 – odborníci z různých odvětví budou organizovat a podporovat učení mimo formální prostředí a vytvoří vzdělávací síť nezávislou na současném školském systému základních a středních škol (K-12). 
  4. „Rozrůzněné úlohy činitelů učení“ – rozvoj různých forem a prostředí učení, formální vzdělávací prostředí škol přestane být dominantní, nové role učitelů a pracovníků v muzeích, knihovnách apod., vzdělávací role členů komunit. 

Varianty budoucího vývoje budou pravděpodobně obsahovat různé prvky naznačené v uvedených scénářích, bylo by proto dobré se nad nimi zamyslet (více o budoucnosti ve vzdělávání podle Knowledge Works i dalších viz zde).

Zdroj: KnowledgeWorks.org

Výběr ze zpráv, novinek a zajímavostí ve vzdělávání provedlo výzkumné oddělení společnosti Scio.

9 comments:

Ondřej Šteffl said...
July 9, 2014 at 12:55 PM  

Místo Plastická by mělo být Umělá nebo dokonce Uměle udržovaná. Vyplývá to z kontextu celého textu.

Nicka Pytlik said...
July 9, 2014 at 1:00 PM  

A místo přelomové změny by mělo být průběžný zmatek nebo dokonce 'bordel'.
Vyplývá to z kontextu vývoje celé společnosti.

Josef Soukal said...
July 9, 2014 at 5:21 PM  

Je zajímavé, že zatímco varianty 2 - 4 jsou víceméně popisné, varianta 1 je hodnotící. Autoři tedy zřejmě mají dopředu jasno. Také jsem míval takhle jasno, naposledy někdy na prvním stupni základní školy, pak jsem nějak začal přemýšlet i o jiných věcech než o prázdninách u babičky.

Co varianta 5? Pochopíme, že vzdělávací systém není supermarket ani soutěž typu Česko hledá talent, do níž může mluvit každý a z níž může kdekdo profitovat, aniž by byl za cokoli odpovědný. V rámci demokratických norem upevníme postavení učitele a školy, např. tím, že nehorázné chování nebo útoky na učitele budou mít adekvátní důsledky pro žáky a jejich rodiče. Navýšíme rozpočet školství tak, aby se např. počet dětí ve třídě mohl upravit podle náročnosti práce s nimi, tj. v řadě případů podstatně snížit. Přestaneme se tvářit, že stačí devalvovat vysvědčení a vpustit žáka do dveří příslušné školy a vzdělanost automaticky vzroste. Vytvoříme takový systém řízení, aby školství neohrožovaly názory a způsoby aparátčiků (na všech úrovních). A samozřejmě budeme chtít po učitelích, aby lepší podmínky adekvátně využívali. Nemám sice křišťálovou kouli a dopředu ve všem jasno, ale zdá se mi, že tahle varianta by alespoň skýtala naději na jistou eliminaci "bordelu" či přímo chaosu vyplývajícího z vývoje dnešní společnosti.

Ondřej Šteffl said...
July 10, 2014 at 3:43 PM  

Josef Soukal řekl(a)...
Je zajímavé, že zatímco varianty 2 - 4 jsou víceméně popisné, varianta 1 je hodnotící.

Nevím, zda jste četl zdrojový text, ale z toho, co píšete, se mi zdá, že ne. Varianta 1 je extrapolací současného stavu. Zato hodnotící je 4. - má nadpis Ideál.

Vaše varianta 5 se hodně blíží té 1. jen jde opačným směrem - do minulosti.

A jen na okraj, když se k problematice češtiny mají podle Vás vyjadřovat jen češtináři, není od vás trochu odvážné vyjadřovat se k prognózám a scénářům budoucnosti školství. Ona ta autorka má na to přece jen lepší kvalifikaci: Katherine Prince works as Senior Director of Strategic Foresight at KnowledgeWorks, where she leads the organization’s work on the future of learning. Since 2007, she has helped a wide range of education stakeholders translate KnowledgeWorks’ future forecasts into visions for transforming education and develop strategies for bringing those visions to life. Before joining KnowledgeWorks in 2006, she supported large-scale changes in working practice at The Open University by introducing an online portal and an online
student feedback system for 7,500 tutors distributed across the United Kingdom. Katherine holds a BA in English from Ohio Wesleyan University; an MA in English from the University of Iowa; and an MBA from
The Open University with emphases on creativity, innovation, and change and on knowledge management.

Ondřej Šteffl said...
July 10, 2014 at 4:28 PM  
This comment has been removed by the author.
Ondřej Šteffl said...
July 10, 2014 at 4:29 PM  
This comment has been removed by the author.
Ondřej Šteffl said...
July 10, 2014 at 4:29 PM  
This comment has been removed by the author.
Ondřej Šteffl said...
July 10, 2014 at 4:31 PM  
This comment has been removed by the author.
Josef Soukal said...
July 15, 2014 at 8:44 PM  

Pane Šteffle,


váš starší komentář jsem přehlédl, proto odpovídám až teď. Skutečně jsem četl jen zprávu České školy, a to ještě nepozorně, jinak bych nemohl nepostřehnout, že hodnotící znaménko mají v různé míře všechny varianty - jednička je minusová, ostatní plusové. Snažil jsem se ovšem svou variantou naznačit, že autoři (či autorka) mají dosti zúžené vidění. Řekl bych, že moje varianta by se mohla docela dobře prolínat s variantou 2. Varianty 3 a 4, tedy víceméně „odškolnění“, by podle mne měly fatální společenské dopady a ve výsledku znamenaly především velké prohloubení diferenciace ve vzdělávání a vzdělanosti v neprospěch dětí znevýhodněných sociálním prostředím. Berte to jako názor.
Co se týče mé kompetentnosti, snad jako letitý učitel, autor nejen čistě výukových materiálů, a člověk, který se poměrně dobře orientuje v diskusích o současném školství, nespadám do kategorie laiků.
Jinak nikdy jsem nikomu nezakazoval hovořit do výuky češtiny, pouze se důsledně ohrazuji proti názorům nepoučeným či vyloženě diletantským; činím tak na základě argumentů.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.