Postavení učitelky ve společnosti je dnes zcela jiné, než bylo před 23-25 lety. Zpravidla měla u žáků a jejich rodičů respekt. Dnes je to člověk bojující o autoritu na třech frontách. Ubitý tímto marným zápasem, je otloukánek. První fronta je obrana proti žákům. Křičí, baví se mezi sebou, učitelku v podstatě ignorují, mají silnější hlasy než ona. Učitel, muž, je v tomto směru na tom trochu lépe. Mívá silnější hlas a robustnější postavu, která umožňuje potenciálně nějaký ten pohlavek.
Druhou frontou jsou nadřízení učitelky. Jsou vázáni zájmem, aby škola měla dost peněz, a to stále ještě závisí nikoliv hlavně na kvalitě vzdělání, které škola žactvu poskytne, ale na počtu žáků, kteří školu navštěvují. Žáci ji dnes opravdu rádi „navštěvují“, poněvadž vědí, že tam bude rodeo. Strach ze špatných známek mít nemusejí. To už zařídí jejich rodiče.
Snad nejnáročnější frontou je obrana proti rodičům. Ti jsou často přesvědčení, že jejich dítě po nich, tedy geniální. Rozčílí se, když jejich syn nebo dcera má dostat dvojku. Místo, aby svého potomka měli k větší píli při učení, prohlásí „Nic si z toho nedělej, já už to té krávě vytmavím.“ Rodičovská sdružení, kde učitelka stojí osamělá proti bojové jednotce rodičů, bývají pro učitelku noční můrou.
Nejhorší důsledek této situace je, že škola vzdělává žáky ke schopnosti adaptovat se korupčnímu prostředí. Odměnu lze získat bez práce manipulacemi s lidmi, kteří jsou na nich závislí. Má-li někdo schopnost vyhnout se práci, bohatě ji využívá.
Možná vidím situaci příliš černě a moc generalizuji. Jsou jistě školy, kde tomu je jinak. Třeba některé soukromé školy, které mají zájem, aby jejich žáci obstáli při přijímacích zkouškách na vysokou školu a kde i rodiče žáků, chtějí, aby se jejich potomek učil, protože „do toho vrazili desetitisíce“.
To se týká problematiky maturit, které stojí milióny. Nevím proč. Vzpomínám na dobu „reálného socialismu“, kdy ministr školství přečetl maturitní otázky v rozhlase. Jistěže i tehdy to bylo poznamenáno korupcí: důsledky úspěšné nebo neúspěšné maturity se korigovaly podle třídního původu a výsledků kádrování. Naší výhodou v tomto směru je dnes svoboda médií as možnost veřejně proti tomu vystupovat.
Ještě k pojmu diagnóza. Neznamená už a priori něco patologického. Psychiatr musí diagnostikovat i člověka tzv. „normálního“. Formuluje to zpravidla opatrně, tj. že během 2-3 hodinového rozhovoru ani z písemných podkladů o vyšetřovaného nenašel nic chorobného.
Každé zaměstnání se podpisuje na rysech osobnosti. Jsou to relativně stálé vlastnosti a schopnosti člověka. Dnes víme, že jde o možné změny morfologické struktury mozku. Například londýnští taxikáři mají o 15 % větší hippocampus, což je nervová struktura sloužící orientaci v prostoru, dnes to řidičům poskytuje navigace.
Funkce vytváří orgán. Hráč rugby má jiný mozek a jiné rysy osobnosti než úspěšný miliardář, policista kaplan nebo úředník finančního úřadu.
I naše společnost potřebuje učitelky a učitele, kteří mají autoritu a respekt.
Převzato s laskyvým souhlasem autora z jeho blogu na bigbloger.Lidovky.cz.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
1 komentářů:
Pan doktor zalouží poděkování. Kéž by takhle realististicky dokázali současnou školu vidět i další. Obávám se, že třeba Ondřej Štefl pana doktora nepochválí (přes to všechno, co O.Vinař v životě dokázal)- spíš oceňuje to, co v životě (možná) dokáže jeden sebevědomý psavý mladík, který moc nezvládá češtinu.
Okomentovat