Priority:
snižování nerovnosti ve vzdělávání
- zvýšit dostupnost a kvalitu předškolního vzdělávání a rané péče, zavést povinný poslední ročník předškolního vzdělávání, specificky podporovat účast na předškolním vzdělávání dětí ze skupin a lokalit ohrožených sociálním vyloučením
- snížit počet odkladů školní docházky, resp. je povolovat pouze ve výjimečných případech a provázat je se systémem přípravných tříd
- zlepšovat kvalitu vzdělávaní na druhém stupni základní školy jako hlavního vzdělávacího proudu
- podporovat kompenzaci všech typů znevýhodnění a rozvoj všech typů nadání, a to na principu individualizace podpory
- do společné části maturitní zkoušky povinně zařadit matematiku, a to nejdříve od roku 2020, v návaznosti na systémové změny ve výuce tohoto předmětu v základním a středním vzdělávání
- podpořit další profesní růst absolventů oborů středního vzdělávání bez maturitní zkoušky zavedením mistrovské zkoušky
- udržet otevřený přístup k terciárnímu vzdělání
podpora kvalitní výuky a učitele
- dokončit a zavést kariérní systém pro učitele a zlepšovat podmínky pro jejich práci
- modernizovat počáteční vzdělávání učitelů a vstupní vzdělávání ředitelů
- posílit význam kvalitní výuky ve vysokoškolském vzdělávání
- modernizovat systém hodnocení na úrovni dítěte, žáka a studenta a školy
odpovědné a efektivní řízení vzdělávacího systému
- ustavit Národní radu pro vzdělávání
- zlepšit dostupnost a kvalitu informací o vzdělávacím systému
- systematicky využívat výsledky výběrového testování výsledků žáků jako zpětnou vazbu o fungování vzdělávacího systému
- otevřeně a srozumitelně prezentovat změny rodičům i širší veřejnosti
- zlepšit komunikaci mezi aktéry ve vzdělávání včetně široké veřejnosti
Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020 (PDF)
8 komentářů:
Pracoval na tom celý tým lidí, kteří zpočátku měli opravdovou snahu něco změnit. Postupně bohužel převládly obavy z toho, že by změny mohly hodně lidem vadit. A tak máme, co máme. V blízké budoucnosti k tomu ještě přibude Digitální strategie 2020. Již teď se ale ukazuje, že snaha její dopad neutralizovat bude zásadní. Budu se k tomu ještě vracet, až se k ní otevře diskuze. Zatím jsem své pocity shrnul zde - http://spomocnik.rvp.cz/clanek/18921/
zpočátku měli opravdovou snahu něco změnit
Jak měnit?! Co měnit?!
Chcete ti snad, pane Brdičko, naznačit, že kurikulární reforma, jejímuž nastartování věnovaly pedagogické sbory nemálo času a energie, nechávaly se pokorně buzerovat od české školní inspekce, jejíž mnohé inspektory si pamatujeme jako nanicovatá učitelská paka, a jejíž ovoce teď máme začít sklízet, že tato reforma zasluhuje nějakou strategickou změnu?
Těmi změnami se myslí podporovat kvalitní výuku a učitele jako její klíčový předpoklad,
odpovědně a efektivně řídit vzdělávací systém?
To jako že se to doposud nedělalo? Nebo se zase jen mlátí prázdná sláma? Tady bycom se spíš měli zamyslet nad otázkou, která z těch dvou beznadějí je beznadějnější.
Budu se k tomu ještě vracet, až se k ní otevře diskuze.
Ona bude ještě nějaká diskuse? Jaká bude asi ke kariérnímu řádu, který má podle Chládkova TV vyjádření nabíhat od září a o kterém vlastně nic nevíme? Zatímco Dobeš diskuse alespoň přestíral, Chládek se bez nich asi obejde. To je ta třetí priorita.
Obecná strategie je schválená, ta digitální má jít do vlády na podzim. Předtím bude veřejná diskuze. Pravděpodobně ještě o prázdninách.
Viz http://www.novinky.cz/domaci/342569-stat-ucitelum-doda-tablety-material-k-vyuce-uz-ne.html
Pane Sotoláři, to je neoznačený PR článek s nulovou vypovídací hodnotou a řadou lží a polopravd ;-)
Ale některé informace v článku jsou i pravdivé, bohužel.
Okomentovat