MŠMT: Strategie vzdělávací politiky 2020 (stručné shrnutí)

pátek 18. července 2014 ·

Strategie vzdělávání 2020 je klíčovým dokumentem a zároveň podmínkou pro čerpání prostředků z Evropské unie. Dokument obsahuje tři klíčové priority. Tou první je snižování nerovnosti ve vzdělávání. Druhou je podpora kvalitní výuky učitele, s čímž souvisí dokončení a zavedení kariérního systému či posílení kvalitní výuky budoucích pedagogů na vysokých školách. Třetí prioritou je odpovědné a efektivní řízení vzdělávacího systému.


Priority:

snižování nerovnosti ve vzdělávání

  • zvýšit dostupnost a kvalitu předškolního vzdělávání a rané péče, zavést povinný poslední ročník předškolního vzdělávání, specificky podporovat účast na předškolním vzdělávání dětí ze skupin a lokalit ohrožených sociálním vyloučením
  • snížit počet odkladů školní docházky, resp. je povolovat pouze ve výjimečných případech a provázat je se systémem přípravných tříd
  • zlepšovat kvalitu vzdělávaní na druhém stupni základní školy jako hlavního vzdělávacího proudu
  • podporovat kompenzaci všech typů znevýhodnění a rozvoj všech typů nadání, a to na principu individualizace podpory
  • do společné části maturitní zkoušky povinně zařadit matematiku, a to nejdříve od roku 2020, v návaznosti na systémové změny ve výuce tohoto předmětu v základním a středním vzdělávání
  • podpořit další profesní růst absolventů oborů středního vzdělávání bez maturitní zkoušky zavedením mistrovské zkoušky
  • udržet otevřený přístup k terciárnímu vzdělání

podpora kvalitní výuky a učitele

  • dokončit a zavést kariérní systém pro učitele a zlepšovat podmínky pro jejich práci
  • modernizovat počáteční vzdělávání učitelů a vstupní vzdělávání ředitelů
  • posílit význam kvalitní výuky ve vysokoškolském vzdělávání
  • modernizovat systém hodnocení na úrovni dítěte, žáka a studenta a školy

odpovědné a efektivní řízení vzdělávacího systému

  • ustavit Národní radu pro vzdělávání
  • zlepšit dostupnost a kvalitu informací o vzdělávacím systému
  • systematicky využívat výsledky výběrového testování výsledků žáků jako zpětnou vazbu o fungování vzdělávacího systému
  • otevřeně a srozumitelně prezentovat změny rodičům i širší veřejnosti
  • zlepšit komunikaci mezi aktéry ve vzdělávání včetně široké veřejnosti

Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020 (PDF)

8 komentářů:

BoBr řekl(a)...
18. července 2014 v 10:23  

Pracoval na tom celý tým lidí, kteří zpočátku měli opravdovou snahu něco změnit. Postupně bohužel převládly obavy z toho, že by změny mohly hodně lidem vadit. A tak máme, co máme. V blízké budoucnosti k tomu ještě přibude Digitální strategie 2020. Již teď se ale ukazuje, že snaha její dopad neutralizovat bude zásadní. Budu se k tomu ještě vracet, až se k ní otevře diskuze. Zatím jsem své pocity shrnul zde - http://spomocnik.rvp.cz/clanek/18921/

Nicka Pytlik řekl(a)...
18. července 2014 v 11:32  

zpočátku měli opravdovou snahu něco změnit

Jak měnit?! Co měnit?!
Chcete ti snad, pane Brdičko, naznačit, že kurikulární reforma, jejímuž nastartování věnovaly pedagogické sbory nemálo času a energie, nechávaly se pokorně buzerovat od české školní inspekce, jejíž mnohé inspektory si pamatujeme jako nanicovatá učitelská paka, a jejíž ovoce teď máme začít sklízet, že tato reforma zasluhuje nějakou strategickou změnu?
Těmi změnami se myslí podporovat kvalitní výuku a učitele jako její klíčový předpoklad,
odpovědně a efektivně řídit vzdělávací systém
?
To jako že se to doposud nedělalo? Nebo se zase jen mlátí prázdná sláma? Tady bycom se spíš měli zamyslet nad otázkou, která z těch dvou beznadějí je beznadějnější.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
18. července 2014 v 15:42  

Budu se k tomu ještě vracet, až se k ní otevře diskuze.

Ona bude ještě nějaká diskuse? Jaká bude asi ke kariérnímu řádu, který má podle Chládkova TV vyjádření nabíhat od září a o kterém vlastně nic nevíme? Zatímco Dobeš diskuse alespoň přestíral, Chládek se bez nich asi obejde. To je ta třetí priorita.

BoBr řekl(a)...
19. července 2014 v 8:54  

Obecná strategie je schválená, ta digitální má jít do vlády na podzim. Předtím bude veřejná diskuze. Pravděpodobně ještě o prázdninách.

Unknown řekl(a)...
19. července 2014 v 14:20  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Zdeněk Sotolář řekl(a)...
19. července 2014 v 18:37  

Viz http://www.novinky.cz/domaci/342569-stat-ucitelum-doda-tablety-material-k-vyuce-uz-ne.html

Janek Wagner řekl(a)...
19. července 2014 v 21:24  

Pane Sotoláři, to je neoznačený PR článek s nulovou vypovídací hodnotou a řadou lží a polopravd ;-)

Eva Adamová řekl(a)...
20. července 2014 v 9:44  

Ale některé informace v článku jsou i pravdivé, bohužel.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.