Milan Urban: Maturity? Nikoliv, Waterloo…

pondělí 7. července 2014 ·

Téměř čtvrtina středoškoláků nezvládla maturitní testy z matematiky. To je tragická bilance, kterou není možné přehlížet.


Pro nedostatek jiných srovnání můžeme právě matematiku vzít jako měřítko určité „technické“ schopnosti mladé generace, jako měřítko schopnosti myslet způsobem, který potřebuje průmysl a obecně technické obory.

Tento pohled nám říká, že je čas zatáhnout za záchrannou brzdu a pustit se do zásadních reforem vzdělávacího systému, protože nám uhýbá někam, kde ho určitě mít nechceme.

Otázka především zní, jak máme matematický masakr vlastně interpretovat a zda v něm vidíme nějaké hlavní linie. A ty zde jsou a jsou velmi zřetelné.

Za prvé je tu celé nastavení maturit. Státní maturity totiž prokázaly, že pokud chceme mít tuto zkoušku jako určité objektivní měřítko znalostí, nelze ji přikládat na tak širokou paletu škol, jako to nyní děláme. To je známý problém a ministerstvo školství ho řeší. Můj osobní názor zní, že je třeba skutečně oddělit skupinu „střední školy“ (ať již gymnázia nebo odborné školy) od učebních oborů. Nechť je maturita závěrem středních škol (nebo alespoň většiny, u konzervatoří je to jistě jinak) a cosi, co nazveme třeba „odborná a mistrovská zkouška“ závěrem některých učebních oborů. Ukazuje se, že chtít po těchto větvích vzdělávacího systému, aby byly na svém konci měřitelné jedním metrem, není racionální.

Za druhé je tu vážnější aspekt. Vysoká neúspěšnost maturit ukazuje i na to, že se tak daleko ve studiu dostává mnoho studentů či žáků, kteří již dávno na školách nemají být, protože si vybrali pro svoje vzdělávání příliš náročné ústavy nebo nejsou studiu ochotni věnovat dostatek času a energie. To je závažný problém a jde o nemalé mrhání penězi z veřejných rozpočtů. Každý rok studenta na střední škole nebo na učebním oboru něco stojí, jde o značné prostředky. Když se rozčilujeme nad příliš drahými dálnicemi nebo jinak zbytečně vyhazovanými nebo dokonce rozkradenými penězi, stojí za to si uvědomit, že vzdělávání tisíců nebo dokonce desítek tisíc teenagerů může být to samé. Pokud ho nejsou schopni či ochotni zvládnout, je stejně neproduktivní vyhazování peněz jako ony předražené dálnice.

Konečně je tu aspekt třetí, nejdůležitější. A tím je nutnost zamyslet se nad celým systémem výuky a osnov. Především je třeba začít právě u matematiky. O tom, že naše školství by mělo především učit myslet a rozvíjet přirozené schopnosti žáků a studentů, hovoříme více než dvacet let. Určitě se něco povedlo, ale asi všichni cítíme, že toho nebylo dost.

Matematika je jistě těžká a pro řadu lidí extrémně nepochopitelná, asi jako pro jiné žáky spisy Kanta nebo prstoklad na klavíru. Nezdá se (podle výsledků, tedy objektivně), že bychom uměli výuku pojmout tak, aby se právě matematika stala lákavou a zajímavou disciplínou. To není útok na jednotlivé kantory, to je pochybnost o celém systému.

Neříkám, že mám nějaký recept, jak na to. Od toho máme příslušné ministerstvo a celou řadu odborných pracovišť. Ale poslední maturitní Waterloo ukazuje, že změna je nutná a je nutná rychle. Protože těžko můžeme popřít, že prosperita této země stojí na průmyslu. Tedy na schopnosti řešit technické problémy a přinášet technická řešení. Jenže podle výsledků posledních maturitních testů se zdá, že mladých lidí schopných takových technických řešení máme zoufale málo.

Ing. Milan Urban
poslanec za ČSSD

7 komentářů:

Josef Krátký řekl(a)...
7. července 2014 v 8:01  

Súdruh posraněc, nezabúdajte, že do školstva dávate veľké guľové, pokiaľ srovnáte financie, ktoré investujú zeme OECD a ČR .
Opravdu mě potěší, když politická vyžírka, která tráví luxusní dovolenou ve společnosti lobbisty ČEZ Vladimíra Johanese (tzv. Toskánská aféra) naznačuje, že se ve školství rozkrádají peníze. To je zkrátka od tohoto Pandrholy nebetyčná drzost a zpupnost.

Eva Adamová řekl(a)...
7. července 2014 v 9:36  

"O tom, že naše školství by mělo především učit myslet a rozvíjet přirozené schopnosti žáků a studentů."

Jenže, kolik žáků opravdu má přirozené schopnosti pro matematiku? A lze u žáků, kteří tyto přirozené schopnosti nemají, dosáhnout toho, aby pro ně byla matematika zábavná?

Vždycky byla určitá část populace, kterou bavilo myslet, a určitá část populace, kterou bavilo spíš vykonávat praktické činnosti. My jsme v našem systému školství bohužel dospěli do stavu, kdy nutíme myslet minimálně polovinu těch, kteří by už byli dávno šťastnější a prospěšnější v práci, kde by dělali rukama.

A celý ten začarovaný kruh končí tím, že tito jedinci sice s maturitou, ale bez skutečných schopností intelektuální činnosti vykonávat, stejně končí u lopaty nebo jako uklízečky. Uklízečky s maturitou fakt již nejsou žádnou výjimkou.

Anonymní řekl(a)...
7. července 2014 v 12:27  

Myslím, že jsem již někde viděl i inzerát na pracovnici u kasy, Bc. podmínkou :-D
Prostě přece nejde přizpůsobovat výuku žákům (třeba aby je bavila). Ve škole by se měly naše děti učit i trochu té disciplíny, drilu, odříkání...
Až za 30 let budou naši potomci chtít po klimatu Země, aby se jim přizpůsobilo...

Nicka Pytlik řekl(a)...
7. července 2014 v 13:04  

naše školství by mělo především učit myslet

Vyzývat lidi k myšlení je pro politiky tohoto typu značně neuvážený, až sebevražedný počin.

MM řekl(a)...
8. července 2014 v 2:32  

Určitě to už někdy v nějaké diskusi zaznělo, přesto považuji za potřebné to vyslovit:

Kdo a na základě čeho stanovil bodovou hranici neúspěšnosti (neboli jak my zdělanci říkáme "cut-off score") u testu z matematiky?

Zdá se mi totiž, že kdyby si dotyčný z prstu vycucal hodnotu o bod či dva nižší, ubylo by téma pro stovky zasvěcených analýz a rozhořčených lamentací.

Nicka Pytlik řekl(a)...
8. července 2014 v 10:44  

Přesně. Úplně stačilo ty výsledky standardně zharmonizovat.

Jen dvakráte ve svojí pedagogické kariéře jsem klasifikoval žáky přesně tak, jak odpovídalo nastaveným parametrům klasifikace. Bylo to koncem osmdesátých let ve třetím ročníku ESPŠ v předmětu Elektrotechnická měření. V prvním pololetí se se třída téměř rovným dílem podělila o stupně 'dostatečný' a 'nedostatečný'. V pololetí druhém nebylo horšího stupně než 'dobrý'.
Dnes už bych v tom druhém pololetí nebyl učitel.

Unknown řekl(a)...
8. července 2014 v 22:51  

Hrabáč kapský řekl(a)...
8. července 2014 2:32

Trefil jste se!
Napříště se bodové hodnocení nastaví tak, aby prošel každý, kdo najde učebnu a dostaví se ke zkoušce a v průběhu testu se nepomočí.

A problém zmizí!

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.