Učitelé, kterým není lhostejný stav občanské výchovy a společenských věd na českých školách, se rozhodli jednat. Podle nich jsou tyto předměty vyučovány ve zcela nevyhovujících podmínkách. Občankáři chtějí, aby jejich úsilí v hodinách mělo dlouhodobý smysl. Uvědomují si, že v jejich lavicích sedí budoucí poslanci, poslankyně, premiéři, premiérky, novináři a novinářky. Chtějí, aby podmínky pro výuku občanské výchovy byly stejně dobré jako pro jiné předměty. Rozhodli se, že nebudou čekat na pomoc státu, a založili proto Asociaci učitelů občanské výchovy a společenských věd.
„Na začátku nás byla jen hrstka učitelů s odhodláním něco změnit,“ říká Michal Řezáč, předseda Asociace, a dodává: „Během května jsme však úspěšně založili spolek, do virtuálního světa pronikl náš klip na Hithitu, vznikly facebookové stránky a teď už připravujeme i informační portál.“ Jeho kolegyně Tereza Vodičková vysvětluje, proč je občanská výchova důležitá: „Věříme, že právě tyto předměty poskytují základní přehled o světě kolem nás, o systému, ve kterém žijeme.“ A rovnou si posteskne: „Bohužel, v českém školství je občankář ten poslední z posledních. My to chceme změnit!“
Poslední květnový den se zakládající členové sešli na Gymnáziu Na Vítězné pláni v Praze a kromě formalit spojených se vznikem Asociace si vyměňovali zkušenosti, účastnili se vlastních workshopů a diskutovali: o učení, podmínkách, studentech atd. „Celé to možná ve srovnání s profi školeními bylo trochu na koleně, ale o to víc nás těšilo, že jsme se setkali s podporou a ohlasem kolegyň a kolegů učitelů. Díky nim nás už není hrstka a víme, že to, co děláme, má smysl,“ doplňuje Řezáč.
Učitelé občanské výchovy a společenských věd jsou jedním z mála učitelských oborů, který dosud neměl svoji vlastní platformu. V důsledku toho je občanská výchova na školách často na úplném okraji zájmu. Každý, kdo se pohybuje ve školství nebo má ve škole své děti, nepochybně ví, jak tristní je často úroveň výuky tohoto – pro praktický život možná nejdůležitějšího – předmětu. Co v praktickém životě potřebujeme víc než právo, ekonomii, schopnost orientovat se v médiích, politice? A také mít možnost nějak ovlivnit veřejný prostor. Nehledě na to, že zlepšení výuky občanských gramotností je možná jednou z mála opravdu účinných a dlouhodobých strategií obrany proti extremizmu a xenofobii. Nemluvě o kultivovanosti politické scény a aktivních občanech schopných vstupovat do dění kolem sebe.
To, o co se teď učitelé snaží, je zvýšit prestiž svého oboru, získat více hodin a hlavně možnost učit předmět kvalifikovaně. Jedním z první kroků je tak logicky vytvoření webových stránek. Nepůjde jen o další web z hromady projektových portálů placených např. z EU. Naopak, jde o historicky první web, který si učitelé dělají sami pro sebe. Dobře vědí, co už na internetu existuje. Chtějí proto vytvořit něco, co jim zásadně chybí. Například pro sdílení příprav a zpracování témat, která jsou pro výuku náročná. Ale také rozcestník pro prezentaci, komunikaci, pro spolupráci s neziskovkami, hodnocení, ale i jako způsob informování veřejnosti. Peníze na něj shánějí přes Hithit.
Asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd
Sázavská 830/5, 120 00 Praha 2
http://www.obcankari.cz
https://www.facebook.com/obcankari
jsme@obcankari.cz
Učitelé na Hithitu:
https://www.hithit.com/cs/project/586/ucitele-na-hithitu
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
2 komentářů:
Gratuluji občankářům! Zdá se, že jejich informační gramotnost je poměrně vysoká. Skoro se bojím zeptat kde k ní přišli? Ve škole asi ne!
Naprosto s občankáři souhlasím. Přestože učím matematiku a fyziku, vnímám stále více, že děcka budou potřebovat k orientaci v dnešní společnosti znalosti a dovednosti získané v občance, která bohužel je neustále postavená na okraj. 40 let totáče se na výuce tohoto předmětu těžce podepsalo a je velmi smutné, že ani za 25 let jsme ji nedokázali zařadit tam, kam svým významem patří.
Okomentovat