Rozpočet pro školství se navýší minimálně o 3,8 miliardy

pátek 27. června 2014 ·

S ohledem na špatné výsledky letošní maturity se ministr školství Marcel Chládek dnes sešel se zástupci pedagogických fakult, aby společně projednali možnosti inovace vzdělávání budoucích učitelů. Kromě jiného ministr oznámil, že rozpočet školství bude pro příští rok navýšen minimálně o 3,8 miliardy korun.

"Spočítali jsme, že na vzdělání žáků, kteří neudělali maturitu, dá stát 2,6 miliardy korun. Jsou to žáci, kteří nebudou mít v ruce téměř nic, budou nezaměstnatelní," upozornil na brífinku ministr Chládek.

Ministerstvo se proto rozhodlo učinit několik zásadních kroků, které se budou týkat zefektivnění státní maturity. Ministr tyto změny rozdělil na střednědobé (s výhledem 1 - 2 roky) a dlouhodobé. Mezi střednědobé patří změna způsobu financování regionálního školství, kdy bude oddělen způsob financování základního a středního školství. Střední školy budou financovány na obor a odrazí se zde i analýza trhu práce.

Dalším krokem bude zavedení povinných přijímacích zkoušek na střední školy s maturitou. "Bez rozdílu zřizovatele budou tyto přijímací zkoušky pro všechny stejné. Výhodou bude, že výsledek bude moct být použit i pro jinou školu," řekl M. Chládek. Stát stanoví základní hranici, školy pak budou moci své přijímací zkoušky zpřísnit.

MŠMT provede revizi učebních oborů s maturitou a u některých plánuje maturitu nahradit mistrovskou zkouškou. "Jsem přesvědčen, že u velké části těchto oborů být maturita nemusí," prohlásil ministr Chládek.

K lepším výsledkům u maturit by měly přispět i kontroly České školní inspekce, která se více zaměří na problémové školy a na předměty, kde byla největší neúspěšnost - především na matematiku a němčinu. Podle ministra Chládka je třeba otevřít také téma aprobovanosti učitelů.

Mezi dlouhodobé plánované kroky patří lepší vybavenost škol a inovace ve vzdělávání budoucích učitelů - studentů pedagogických fakult. "Dlouhodobě se ukazuje, že neumíme motivovat žáky. Je potřeba, aby učitelé reagovali moderními metodami," uvedl M. Chládek, jehož slova potvrdila i děkanka Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy Radka Wildová.

Na závěr brífinku ministr Chládek hovořil také o rozpočtu ministerstva školství na příští rok: "Jsem velmi rád, že se podařilo nejenom navýšit rozpočet českého školství o 2 miliardy na platy učitelů, ale po dohodě s panem premiérem a panem ministrem financí to navýšení bude ještě minimálně o další 1, 8 miliardy korun. Rozpočet tedy bude navýšen o 3,8 miliardy, navíc je zde ještě debata o tom, že by celkové navýšení mohlo být až o 5,1 miliardy."

7 komentářů:

Eva Adamová řekl(a)...
28. června 2014 v 13:07  

1. Takže podle Chládka za špatný výsledek maturit nemohou studenti, kteří po čtyři roky nepracují tak, aby maturitu zvládli, nemohou za ni ani rodiče, kteří své synky a dcerky cpou na maturitní obory, i když tito nemají potřebné schopnosti, ale mohou za vše učitelé. Fajn.

2. Podle ministra Chládka je třeba otevřít také téma aprobovanosti učitelů. K tomu jen jedno jediné: nejsme schopni zajistit ani kvalifikovanost, natož aprobovanost.

3. Ty 4 miliardy postačí Chládkovi tak akorát k pokrytí nárůstu počtu žáků v 1. třídách.

Unknown řekl(a)...
28. června 2014 v 13:12  

28. června 2014 13:07

No vidíte, bod číslo 3 mně unikl.

Unknown řekl(a)...
28. června 2014 v 23:17  

Eva Adamová řekl(a)...
1. Takže podle Chládka za špatný výsledek maturit nemohou studenti, ..., ale mohou za vše učitelé.


Ano, může za to ředitel, který otevírá třídy, přestože ví, že nebude mít dost žáků. Ředitel, který přijímá bez zkoušky, i když je mu jasné, že by bylo zapotřebí aspoň některé vyloučit. A také učitel, který mizerného žáka nechá dojít až k maturitě i komise, která zavře obě oči.

Studenti samozřejmě nabídnutý prostor využijí, jak jen to jde.

Unknown řekl(a)...
28. června 2014 v 23:17  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Nicka Pytlik řekl(a)...
29. června 2014 v 0:16  

školy pak budou moci své přijímací zkoušky zpřísnit

Už se těším, až budou takové školy rozvážet do blázinců.

Unknown řekl(a)...
29. června 2014 v 0:35  

28. června 2014 23:17

Už jste si někdy pod sebou uřezal větev?

Unknown řekl(a)...
29. června 2014 v 11:02  

Petr Procházka 29. června 2014 0:35

Motivaci naprosto rozumím. Když budou i nadále předstírat vzdělávání nevzdělatelných, z vyhozených prostředků i jim přistane na stole drobeček.
Aby tento stav vydržel co nejdéle, je zapotřebí zejména zabránit jakýmkoli vnějším subjektům nahlížet pod školní pokličku.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.