Technologie je sice fantastická věc, která nám pomáhá měnit svět k lepšímu, má však i své stinné stránky. Jednou z nich je to, že ničí pracovní místa, na která jsme si zvykli…
Z článku Redakce/kar v National-Geographic.cz vybíráme:
Práce pro lidi je stále méně. Do roku 2030 by mohly zaniknout až 2 miliardy současných pracovních míst. Tvrdí to futurolog Thomas Frey, který s přednáškou na toto téma vystoupil na istanbulské konferenci TEDx.(...)
Jistotu nemají ani učitelé, profese, která se za uplynulých 200 let prakticky nezměnila. Zato svět ano. Frey kritizuje fakt, že průměrný učitel vykládá rok co rok stejnou látku – a to bez ohledu na to, že je to vlastně mrhání časem. Děti své pedagogy stejně neposlouchají, tak proč čas učitele nevyužít jinak?
Většina poznatků se k dnešní mladé generaci stejně dostává audiovizuálními cestami, ať už přes televizní obrazovky, počítačové hry nebo monitory tabletů. Učitelé by mohli jen pořídit velmi kvalitní, v ideálním případě interaktivní, nahrávku – a tím by jeho role končila.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
10 komentářů:
Jo tak to už tady bylo, když k nám do školy dorazil na nácvik spartakiády první zapůjčený magnetofon B3 Sonet DUO v roce 1965. Všechno se prý nahraje na pásku a tak podobně. To musí být magor, co????
Ale nakonec, proč ne. Mnohé profese zanikají, jiné vznikají. Dřívávějc bývali na vsi třeba i dva kováři. A dnes je široko daleko jeden umělecký, a trhačů zubů se mnohde nedostává. Třeba také zůstane jeden, dva umělečtí učitelé na okrese, a movití znalci fajnovostí si k nim budou dávat speciálně ukovat svoje dětičky, s kterými se pak budou chlubit hostům na zahradních slavnostech. Tak to se podívejte, tohle je prý jedno z mála ještě ručne vzdělaných dětí.
Jen bych rád připodotkl, že i 'velmi kvalitní, v ideálním případě interaktivní, nahrávka' dítě nepohlídá. A nepřebalí.
Thomas Frey hovořil trochu jinak než nabízí článek. Asi by bylo dobré si přečíst celý jeho text, který napsal den po přednášce: http://www.futuristspeaker.com/2012/02/2-billion-jobs-to-disappear-by-2030/
průměrný učitel vykládá rok co rok stejnou látku
A co má třeba chudák učitel počtů dělat? Co si pamatuji, tak v oblasti základních aritmetických operací za posledních nejméně padesát let k žádným podstatným změnám nedošlo. A máme-li tu ke všemu ještě naprosto nadčasově dokonalou metodu výuky, mají to počtáři zpečetěno. V pětadvaceti začnou, a v pětašedesáti skončí tak, jak začali.
Kdyby aspoň pan Frey psal ještě i v ruštině. Chcete, pane Puďo, naznačit, že se vybírači textu dopustili nějakého zkreslení, nebo snad i překroucení smyslu původních myšlenek?
v našem "modernímm" anglosaském pojetí byl učitel nejdříve intelektuální řemeslník který pomocí pracovního nadriloval malou násobilku a koncem minulého století se z něj stal pracovník služeb pinglklaun,vyhovět zákazníkovi(rodičům a zároveň pobavit dítka (klaun),počátkem 21. stol. začíná být učitel nahrazován elearningovým softvérem a pomalu mizí ze scény...
kdo někdy zavdil o východní kulturu ,zjistil,že tam je učitel průvodce životem,žáka skutečně učí v tom pravém smyslu slova,a to učení má obrovská záběr (výuku,vzdělání,vědomosti,dovednosti,rozvíjení schopností,stupeň po stupínku trpělivě,u někoho za rok u někoho za deset let,východní filozofie "nekouká na hodinky" a něměří všechno na centimetry a nepřepočítává všechno na penízevýsledkem není dosažení cíle ale samotný proces a zvládáme li proces dosahujeme cíle.....tož tak
jak pravil jeden antropolog: praevropan vyšel před jeskyni a zakopl o šutr,zanadával a hodil ho po sousedovi co šel kolem,trefil a bylo po sousedovi,šutr lze použít jako zbraň a vynalezl zbraň,praasiat vyšel před jeskyni a tam spatřil ,jakož i každé ráno, ten odporný ksicht souseda,zabít ho parchnata,ale čím,i rozhlédl se kolem a všude jenom šutr i vzal ten co mu padl do ruky a hodil ho po sousedovi a vynalezl zbraň
Nico Pytlíku, zkreslení článku je. Zmizí polovina pracovních míst - ano, pravda. Odepsaní jsou... není pravda. Jen nutně musí (dle autora) dojít k proměně dnes klasicky vnímaných profesí na jiné. Hlavní složkou jsou pracovníci tepelných elektráren a dalších profesí v energetice, učitelé jsou další kategorií.
Místo učitelů budou potřeba tvůrci elektronického obsahu a koučové.
Možná to v českých zemích vyřešíme prostou změnou označování učitelů - budeme koučové :-)
Obzvlášť "lákavá" je představa náhrady živého vojáka, byť i tupého žoldáka, poloautistickým asociálním nerdem řídícím na dálku nějaký válečný dron plný zbraní bůhvíkolikáté generace.
budeme koučové
Nakonec, proč ne. V posledních letech ale radši upouštím od 'koučování jako partnerství s klientem v tvořivém procesu, který provokuje myšlení a inspiruje klienta k maximalizaci jeho osobního a profesního potenciálu', zejména proto, že žákům se vesměs něco tvořit ani tak moc nechce, natož aby se nechávali provokovat k něčemu takovému, jako je myšlení. To se pak cokoli maximalizuje docela obtížně.
A partnerství s klientem? Za-po-meň-te. Dnes už školní inspekce snad ani nevyrazí a rovnou vás sejme orgán činný v trestním řízení.
Ale podstatné je, abychom neskončili jako gaučové. Viz
http://bit.ly/1s3aPBM
Okomentovat