Školní výukové pomůcky už dávno nereprezentuje pouze křída, černá tabule a nástěnná mapa. Dataprojektory a interaktivní tabule jsou standardem, kterým disponují i ty nejmenší výuková zařízení.
Z článku Tadeáše Mahela v Deník.cz vybíráme:
Platí to třeba na Základní škole Komenského v Náměšti. „Myslím si, že jsme vybaveni docela dobře. Usilovali jsme o to, aby se děti na prvním stupni nemusely kvůli interaktivním tabulím mezi hodinami stěhovat, a to se povedlo," řekla ředitelka Hana Rousková.
V její škole nechybí ani volně dostupný internet, notebooky a tablety však mezi žáky rozdávat nechce. „Dát je plošně všem dětem si absolutně neumím představit. Není to dobré pro zdraví dětí, navíc je to nákladná věc. Už takhle jsou drahé i opravy toho, co máme," konstatuje Rousková.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
22 komentářů:
Schovávat svou nevoli k novému přístupu za zdraví žáků je stejné, jako označit mandelinku za amerického brouka. Pohodlnost, lenost, nechuť nést odpovědnost - to jsou důvody.
hlavním důvodem jest zdravý rozum,který ještě tu a tam některým nezhlouplým jedincům zůstati ráčil,je sice in, kůl a trendy mít tři svítící tabule před kterou stojí dva žáci a dalších pět se u tabule kreativně okopává,nebo hodiny trávené u počítačů v různých předmětech,horší je když deváťáci neumí plynule číst a čitelně psát,a ti co číst umí ,tak neví,co četli,no a matematika? taky skvělé,pobíhání po třídě jako v lese na palouku dle metody hajného,pak si neumí spočítat procenta a musí se zařadit výchova k půjčkové gramotnosti....
rozum
Pravda pravďoucí. Ale co platno, když ty technologie jsou to tak zábavné.
A leccos se za ně skryje.
Ze špatného učitele tablet výborného jistě neudělá, ale pro schopného učitele může být velmi užitečným pomocníkem a nástrojem efektivní výuky. Vždycky je to hlavně o přístupu a zvoleném úhlu pohledu. Určitě nejde jen o plošné rozdávání chytrých placek (těch budou mít děti za chvíli dost i bez MŠMT a škol), ale spíše o dovednost naučit se smysluplně využívat možností, které nám IT přinášejí a nestrkat před nimi hlavu do písku ohánějíc se nepodloženými tvrzeními o špatné kvalitě čtení či psaní bez ohledu na to, co bývá skutečnou příčinou školní neúspěšnosti našich žáků. Ale to by zase vyžadovalo hlubší ponor a vhled do problematiky, zájem i erudici - a tohoto se asi většině kritiků nedostává. Povrchní paušalizování při posuzování problémů školství (kdyby jenom školství!) může být projevem nekompetentnosti srovnatelné např. s těmi často vyčítanými pravopisnými chybami u mladé generace. Ty jsou ale jenom více viditelné a snadněji měřitelné a tudíž i lépe napadnutelné, ale v konečném důsledku nejsou možná tolik škodlivé... Jsem ředitelem školy, tablety využíváme (ne plošně) a záleží skutečně na dobrém vedení učitelem, zda budou či nebudou přínosem. Třeba i při zlepšování znalosti jazyka či správného pravopisu... Hezký den přeji!
Řekněme tedy, že dobrý učitel dokáže využít ke kvalitní výuce tablet, nebo krabici kostkového cukru. Vnímá totiž tyto objekty jako nástroj, pomůcku a nikoliv jako pochybný cíl "zábavné a kůl" výuky.
Dále se shodneme, že ani ta největší interaktivní tabule, ani dva tablety na žáka neudělají ze špatného učitele výborného, z líného žáka pilného a bažícího po vzdělání. Zato prokazatelně víme, že nemírné používání IT technologií přispívá k žákově zblbnutí.
Otázka tedy zní: Může tablet v rukách špatného učitele přispět k zdementnění žáka? Odpověď tuším.
Kdysi jsem měl v ruce skripta z didaktiky někdy ze 70. let. Dodnes si pamatuji frenetickou ódu věnovanou "Televiznímu vysílání pro školy". Považte, ve škole bude učebna s televizí, kam budou žáci chodit na vzdělávací pořady! Chápete? Žádné chození do kina, žádné zdlouhavé exkurze na Karlštejn. Prostě děti vše podstatné uvidí a uslyší přímo ve škole. A nepůjde jen o pouhou výuku, pomocí televizních pořadů se žáci budou také vychovávat! Ano, čtete dobře. Doslova REVOLUCE VE VZDĚLÁVÁNÍ!!! Vyroste nám úplně nová generace mladých lidí, kteří budou mnohem vzdělanější než všechny generace před nimi. Jen je nutné se nebát novinek, překonat ostych před technikou a jít do toho! Televize do každé školy! A časem jistě i do každé třídy, vždyť na dvou programech se dá každý den najít něco zajímavého a užitečného!
Rád bych o těch skriptech řekl "ještě je mám schovaný". Nemám. Tak si alespoň uložím něco z toho současného jásání. A za pár let...
No vidíte, a přestože jsem v té době chodila do školy, nikdy jsme na telku nekoukali. Dodnes je to můj hendykep oproti žákům škol s televizí. :(
Televize do každé školy!
Jako by to bylo včera...
Především pak ty estrády, když souška nenaladila a nenaladila. To byla, panečku, příležitost pro repetenty, kteří běžně lapali Německo!
http://bit.ly/1p7kGlG
Asi je dobré vědět, proč se dějí centrální nákupy pro školy. Ministr vypadá pokrokově, je potřeba rychle a jednoznačně utratit evropské peníze, musí být vidět hmatatelný přínos (nikoli faktický) a pak je tu prostor pro dodavatelské hry. Tolik plusů nemá chybu.
Že to je pro většinu škol naprostá hloupost, o tom není pochyb. Ale zase - nekup to, když je to zadara, a část přihlouplých rodičů to ocení. O děti tu vůbec nejde, snad jen v případech, kdy učitel dávno ví, co s tím a jak mu to pomůže. Standardní učitel ale ví, že přejít na výuku s podporou těchto digitálních hraček je totální revoluce v jím praktikované didaktice. A většina jich nesdílí názor, že změna je život. A pak ten jejich strach, že učitel bude v dovednostech užití těchto hraček daleko a hluboko za svými žáky.
Tady doktor ministr věc trochu nedomyslel, tedy standard. Tyto hračky jsou totiž bičem na většinu učitelů. A za to mu tleskat nebudou.
"Asi je dobré vědět, proč se dějí centrální nákupy pro školy." - Ony snad mají být nějaké centrální nákupy?! Naposledy byly v Internetu do škol před více než deseti lety. Občas něco spáchá některý kraj, ale nyní ve Výzvě 51?
v době globální ,tržní ,kdy vše řeší neviditelná ruka, potřebujeme systém integrálního vzdělání a ne se zabývat nějakýma krámama,žáci se musí naučit vstřebat velké množství základních informací z co největšího okruhu předmětů,čímž myslím ty zákládní,ne pseudovýchovy,protože v průběhu života se budou několikrát rekvalifikovat na různé obory,a pokud nebudou mít pevný fundament vědomostí a pokud se nebudou umět učit,tak budou ztraceni,žádná kreativita,asertivita,pidlovita nenahradí to zakotvené,pevně naučené,ty cesty k osvojení nových znalostí a dovedností,ani žádné tablety ani pidlety to nemohou nikdy nahradit
žák který dosáhne plnoletosti musí mít pevnou sumu základních znalostí z jazyka, matematiky,historie,ze souboru přírodních a humanitních věd,musí umět tyto znalosti kombinovat,musí se umět na základě poznatků starých naučit ty nové,je to o učení,myšlení,píli,drilu,pracovitost,každá hodina dobrá,na nějaké hraní a šaškování není ve školství 21. století místo
nebude stačit vyučit se zedníkem,nebude možné pracovat celý život u jedné firmy,bude třeba se vyučit zedníkem,instalatérem,tesařem a mít nacivčené dovednosti rekvalifikovat se na automechanika či elektrikáře,stejně tak u vyskoškoláků,tam se těžko bude strojař rekvalifikovat na chirurga ale princip bude stejný,třebaže v jednom ale hodně širokém oboru...
bude třeba se vyučit
Ano. Měl jsem se vyučit nějakému pořádnému řemeslu, aby po mně něco hodnotého zůstalo.
5. června 2014 11:48
Možná jsem to špatně pochopil. Současnost chce z Karla Čapka vytvořit Fridricha Gausse?
to laimes28: mluvíte mi z duše..a mmch. váš výraz "pidlety" mě rozesmál na dlouhou dobu :o))
petr p: princip jste pochopil,pokud těch 150 čapků v okrese nebude chtít umřít hlady, budou se muset přeškolit,když na to přijde i na toho fridricha,třeba i engelse,když ho to uživí,takové časy nás čekají....
biene. kdo někdy učil " v první zákopové linii českého školství",ví,že s kreativní asertivní mluvou typu :"pepíčku,jak držíš tu cihličku" by žádných pedagogických úspěchů nedosáhl a tou cihličkou by mohl v nestřeženém olamžiku dostat,proto se musí používati výrazy blízké příslušnému profesnímu prostředí,samozřejmě s pedagogickým citem upravené, alespoň první slabika musí zůstat původní , aby žák pochopil,a pi- jest v našem školství nejfrekventovanější......
biene: kdysi jedem mladý kolega před velkou ispekcí napsal ve své třídě na tabuli dvě slova hrách a mrkev a řekl pán učedníkům svým:"přijde inspekce holomci,po tu dobu,co tu budou, nechci na chodbě slyšet vaše dvě základní slova,takže si zapamatujte! on je hrách, ona je mrkev!"celý týden to fugovalo, po škole bylo slyšetjenom : "ty hrachu,ty mrkvo!"jim se to tak zalíbilo že do konce roku používali "ty kohrachu,ty pimrkvo!"prostě síla první slabiky :-)
samozřejmě někteří zlomyslní,rozverní a k vedení neuctiví kolegové,začali poté v hovoru mezi sebou používat místo slov řaditel a zástupkyně,láskyplné zdrobněliny hrášek (kulihrášek) a mrkvička (karotka),prostě horší než ty děti :-)
Geniální! Gratuluji kolegovi. Já se vždycky zmohl jen na konstatování, že spolužák dotyčného přeci volem/krávou/pi... není, vždyť je to člověk. Tak mrkev a hrách, hm, o tom budu přemýšlet a obohatím si slovník.
Okomentovat