Přečtěte si: Horizon Report pro americké základní a střední školy K-12

pondělí 2. června 2014 ·

Americké společnosti New Media Consortium a Consortium for School Networking představily předběžnou podobu zprávy Horizon Report pro americké základní a střední školy K-12. Zpráva přináší pohled na nové trendy a směry rozvoje ve vzdělávání v souvislosti s využitím technologií.


Obdobná zpráva pro oblast terciárního vzdělávání byla zveřejněna v únoru tohoto roku a referovali jsme o ní zde. Posuny, které ovlivní zapojení technologií do vzdělávání, jsou rozděleny do tří časových rozmezí:

  1. Horizont 1–2 let
    1. proměna role učitelů – očekává se široká znalost a využívání ICT a sociálních sítí, samostatné vyhledávání a využívání možností dalšího vzdělávání, zapojení ve formálních i neformálních vzdělávacích aktivitách, využití online a kombinovaných forem výuky,
    2. rozvoj strategií učení do hloubky s využitím mobilních technologií a propojení učení s reálným životem. 
  2. Horizont 3–5 let
    1. zvýšený důraz na využití otevřených vzdělávacích zdrojů (OER),
    2. nárůst využívání kombinovaných forem výuky s důrazem na online vyučování, rozvíjení kolaborativní práce ve škole a možnost výuky mimo školu. 
  3. Horizont 5 let a více
    1. zrychlení vývoje intuitivních technologií a rozhraní pro ovládání prostřednictvím přirozených pohybů nebo hlasem,
    2. proměna fungování škol – snahy o proměnu tradičního uspořádání školy a školního dne, např. projektové vyučování nebo multidisciplinární výuka. 
Zpráva dále uvádí významné překážky, které brání širšímu zapojení technologií a jež jsou také rozděleny do tří skupin:

  1. Překážky, které umíme odstranit
    1. tvorba autentických příležitostí k učení – propojení výuky s reálným životem,
    2. zapojení personalizované výuky – využití softwaru a aplikací ze strany jedince a rozvíjení možností adaptivní výuky na straně školy. 
  2. Obtížné překážky s nejasným řešením
    1. pěstování komplexního a systémového myšlení a dovednosti komunikace – vést žáky ke kolaboraci a rozvíjení sociální inteligence,
    2. zvýšená ochrana soukromí – obavy v souvislosti s vytvářením a využíváním rozsáhlých datových souborů získaných prostřednictvím řídicích systémů ve vzdělávání (LMS). 
  3. Překážky těžko definovatelné a ještě obtížněji řešitelné
    1. konkurence nových vzdělávacích modelů – online výuka, alternativní školy nebo charterové školy,
    2. udržení relevance formálního vzdělávání – odborníci se musejí zamyslet nad tím, co mohou žáci získat pouze ve škole a jaké příležitosti mají jinde, podívat se na nabídku školy pohledem žáka a přizpůsobit ji jeho potřebám. 
Zpráva rovněž přináší výhled na to, jaké technologie se prosadí v základním a středním vzdělávání v uvedených časových horizontech:

  1. 1–2 roky
    1. BYOD (bring your own device) – přineste si vlastní zařízení (tablet, mobilní telefon, počítač),
    2. využívání cloudu k ukládání dat, sdílení apod. 
  2. 2–3 roky
    1. hry a gamifikace – zapojení her se prosazuje ve vzdělávání, obchodu i armádě, studie ukázaly, že hry mohou ovlivnit chování,
    2. analýza výukových výsledků (learning analytics) – využití velkých dat pro lepší podporu žáků a jejich učení. 
  3. 4–5 let
    1. internet věcí – propojení webu s fyzickými objekty, okamžité zjišťování informací o nich, monitorování,
    2. nositelné technologie, jako je např. Google Glass, náramky monitorující fyzický stav apod. 
Shrnutí deseti let prognóz Horizon Reportu viz zde.

Zdroj: The Journal 

Výběr ze zpráv, novinek a zajímavostí ve vzdělávání provedlo výzkumné oddělení společnosti Scio.

3 komentářů:

Ondřej Šteffl řekl(a)...
2. června 2014 v 15:36  

Můžeme si stokrát říkat, že to je USA a ne ČR, ale to vše přijde i k nám, možná jen o trochu později.

A celkem z 18 bodů v souhrnu se sice ne všechny přímo dotýkají strategie vzdělávací politiky, ale bohužel v dokumentu Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020 (http://www.ceskaskola.cz/2014/05/strategie-vzdelavaci-politiky-ceske.html) se nepromítá žádný. A to ani tyto:

proměna role učitelů – očekává se široká znalost a využívání ICT a sociálních sítí, samostatné vyhledávání a využívání možností dalšího vzdělávání, zapojení ve formálních i neformálních vzdělávacích aktivitách, využití online a kombinovaných forem výuky,

nárůst využívání kombinovaných forem výuky s důrazem na online vyučování, rozvíjení kolaborativní práce ve škole a možnost výuky mimo školu.

proměna fungování škol – snahy o proměnu tradičního uspořádání školy a školního dne, např. projektové vyučování nebo multidisciplinární výuka.

Překážky

tvorba autentických příležitostí k učení – propojení výuky s reálným životem,

zvýšená ochrana soukromí – obavy v souvislosti s vytvářením a využíváním rozsáhlých datových souborů získaných prostřednictvím řídicích systémů ve vzdělávání (LMS).

konkurence nových vzdělávacích modelů – online výuka, alternativní školy nebo charterové školy,

udržení relevance formálního vzdělávání – odborníci se musejí zamyslet nad tím, co mohou žáci získat pouze ve škole a jaké příležitosti mají jinde, podívat se na nabídku školy pohledem žáka a přizpůsobit ji jeho potřebám.

Tato zjištění jen potvrzují moji obavu, že dokument MŠMT spíše než, aby směřoval do blízké budoucnosti, usiluje o zachování a vylepšování školství minulosti.

Myslím, že lidé zodpovědní za vzdělávací politiku by si měli americký dokument nejen přečíst, ale i promyslet.

Nicka Pytlik řekl(a)...
2. června 2014 v 19:53  

podívat se na nabídku školy pohledem žáka a přizpůsobit ji jeho potřebám

Tak proč se, doparoma, ruší ty automaty na čipsy a kolu???

Tajný Učitel řekl(a)...
2. června 2014 v 22:22  

Americký stejně jako britský školní systém NEFUNGUJE. Američtí a britští učitelé sou ještě v mnohem horším srabu než čeští co se týká papírování a testování. Přečtěte si výpovědi amerických a britských učitelů na stránkách angloamerických periodik. Neberme si příklad ze systémů, které evidentně nefungují.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.