Obracíme se na pana ministra školství, mládeže a tělovýchovy PhDr. Marcela Chládka, MBA, aby osobně či prostřednictvím svých výkonných orgánů uskutečnil všechny dostupné kroky pro to, aby učitelům prvního stupně s dlouholetou praxí a dobrým hodnocením mohla být oficiálně udělena výjimka z kvalifikačních požadavků stanovených s účinností od 1. 1. 2015 novelizovaným zákonem o pedagogických pracovnících, která by jim umožnila pokračovat i v příštích letech ve výuce na 1. stupni základních škol.
Petice za uznání neformální kvalifikace učitelů s praxí
dle čl. 18 Listiny základních práv a svobod a zákona č. 85/1990 Sb. o právu petičním
Obracíme se na pana ministra školství, mládeže a tělovýchovy PhDr. Marcela Chládka, MBA, aby osobně či prostřednictvím svých výkonných orgánů uskutečnil všechny dostupné kroky pro to, aby učitelům prvního stupně s dlouholetou praxí a dobrým hodnocením mohla být oficiálně udělena výjimka z kvalifikačních požadavků stanovených s účinností od 1.1.2015 novelizovaným zákonem o pedagogických pracovnících, která by jim umožnila pokračovat i v příštích letech ve výuce na 1. stupni základních škol.
Řada z nás rodičů byla na konci tohoto školního roku informována, že učitel, kterého jsme si pro své děti přáli nebo dokonce vybrali (na základě ukázkových hodin nebo dobrých referencí), nebude v dalším školním roce moci s třídou pokračovat jen kvůli zmiňovanému zákonu, ačkoliv by děti, rodiče, pedagog i vedení školy pokračování vítali. S průběhem výuky jsme byli maximálně spokojeni, proto jsme byli informací o potřebě změny učitele překvapeni, zejména v kontextu se zprávami z tisku, které indikovaly úmysl ministerstva svěřit pravomoc o rozhodování v takových situacích do rukou ředitelů škol, což považujeme za vhodné řešení problému.
http://www.denik.cz/z_domova/ministr-o-ucitelich-at-rozhodne-reditel-20140206.html
Řada učitelů sice nemá zákonem požadované vzdělání, ale vzhledem k dlouholeté praxi v oboru jsou zárukou kvalitního vzdělávání dětí. Na základě našich osobních zkušeností zároveň můžeme potvrdit, že někteří "nekvalifikovaní učitelé" mají osobnostní kvality, které studium na VŠ nedokáže automaticky zaručit, a to konkrétně pedagogický talent, přirozenou autoritu, velké osobní nasazení a lidský přístup k dětem. Děti mají takové učitele velmi rády, díky nim se jím daří vytvořit fungující kolektiv a dosahují výborných školních výsledků. Z těchto všech důvodů považujeme některé pedagogy s dlouholetou praxí za dostatečně kvalifikované ke vzdělávání našich dětí a jsme přesvědčeni, že pokud by děti měly možnost zůstat pod pedagogickým vedením těch z nich, které vedení příslušné školy doporučí, bylo by to pro ně přínosem.
Na základě diskuse s dotčenými učiteli a řediteli víme, že i často používaný argument, že měli deset let na doplnění vzdělání, nebylo pro řadu z nich reálné naplnit, díky tomu, že pedagogické fakulty těmto učitelům nedokázaly nabídnout takový typ studia, který by odpovídal jejich finanční a rodinné situaci a jejich pracovní vytíženosti. Jsme přesvědčeni, že pro potvrzení dostatečné kvalifikace učitele s dlouholetou praxí není potřeba mnohaletý studijní proces. Jeho náhradou by v jejich případě mohla být kombinace následujících opatření:
- doložení dlouholeté pedagogické praxe (bez ohledu na věk - 20 let praxe mají i učitelé kolem 40 let)
- kladné doporučení ze strany vedení příslušné školy
- hodnocení ukázkových hodin školními inspektory či "přezkumnou komisí"
- prázdninový pedagogický kurz (pedagogické minimum)
Martin Lonek, Praha 8 – Ďáblice
Eva Vaňková, Praha 9 - Vysočany
Zuzana Sedláčková, Praha 9 - Vysočany
4 komentářů:
ma rodiče jsme si zase vybrali pro učitele našich dětí pana Josefa Vyskočila,je to pedagog dětmi oblíbený,nepřetěžuje je zbytečnými znalostmi a my i děti jsme s ním spokojeni,naše dědi milují jeho roztomilé poskočení,které on na požádání "pepku vyskoč" roztomile kreativně provede....
Je možné se někde k petici připojit ?
Odkaz pro připojení je na konci.
pedagogické fakulty těmto učitelům nedokázaly nabídnout takový typ studia, který by odpovídal jejich finanční a rodinné situaci a jejich pracovní vytíženosti
Už jsem si začínal myslet, že mne tohle téma přestává bavit, ale vždycky se najde nějaký skvost. Pro lepší pochopení myšlenkových pochodů autora tohoto zdůvodnění bych potřeboval lehce upřesnit výše uvedenou konstrukci.
I proto, že svoji první pedagogickou doplňovačku jsem absolvoval v době, kdy jsem měl úvazek 28 hodin přímé vyučovací povinnosti, rozpadala se mi rodina a na školné jsem si půjčoval z FKSP.
Fakulty jedny, pitomé!
Okomentovat