Poslankyně Nina Nováková: Vážený pane nepřítomný ministře, dámy a pánové, moje interpelace se týká dlouho očekávaných vzdělávacích standardů pro vzdělávání na základních školách. Některé standardy jsou v platnosti už od září 2013. Týká se to českého jazyka a literatury, matematiky a jejích aplikací, anglického jazyka, francouzského jazyka a německého jazyka. Ukázalo se, že zavedení standardů nepřináší žádné problémy ani školním vzdělávacím programům, ani ředitelům a ani učitelům. Mimo jiné také doporučila zavedení standardů zpráva OECD v roce 2012.
Já si tedy dovolím zeptat se pana ministra Chládka, jak pokračují práce na standardech dalších vzdělávacích oblastí. Proč tolik jaksi fandím standardům? Protože se domnívám, že jsou dobrým vodítkem nejen pro práci pedagogů, ale také pro žáky a jejich zákonné zástupce. Protože se jedná o minimální cílové požadavky na vzdělávání, které jsou ale závazně formulovány v rámcově vzdělávacím programu, tak tyhle standardy konkretizují obsah nějakých očekávaných výsledků a stanovují, znovu zdůrazňuji, minimální úroveň. Víme - jistě i pan ministr -, že ačkoliv už se školními vzdělávacími programy a s rámcově vzdělávacím programem pracujeme už řadu let, tak naše veřejnost se nicméně zcela neztotožňuje s přemýšlením o výsledcích vzdělávacího a výchovného procesu na školách v modelu tzv. kompetencí. (Mpř. P. Gazdík: Čas, paní poslankyně!) Jen málokdo má totiž konkrétnější představu o tom, co to vlastně znamená a co se vlastně pod tím skrývá. Proto se domnívám, že standardy, které skutečně stanovují minimum, od něhož nelze ustoupit, mohou pomoci také třeba žákům, kteří často zažívají pocit neúspěchu a tímhle jasně stanoveným a dosažitelným cílem mohou být motivováni.
Protože je třeba standardy implementovat i formou opatření do rámcově vzdělávacích programů, ráda bych se pana ministra zeptala, zda mohou školy počítat s tím, že standardy dalších předmětů vzdělávacích oblastí vejdou v platnost už v následujícím školním roce, čili 2014/2015. Děkuji.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji, paní poslankyně. Dobrou zprávou je, že pan ministr je přítomen a neprchl před vámi, paní poslankyně, a rád vám odpoví na vaši interpelaci. Prosím, pane ministře, máte slovo.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Marcel Chládek: Děkuji, pane místopředsedo. Odpověď bude jednoduchá: Ano, mohou. Nadále pracujeme na standardech a asi nemá cenu opakovat to, co říkala paní poslankyně, protože se s tím naprosto ztotožňuji. Vzhledem k tomu, že ten rozvolněný systém šel z těch striktních osnov do rámcových vzdělávacích programů a ne všechny školní vzdělávací programy si s tím poradily stejně, tak standardy by měly dát určitý návrat k nějaké, nechci říct jednotnosti, ale určitému standardu, který by čtyři a půl tisíce např. základních škol měl podávat v celém českém školství plus minus stejně.
Standard, o kterém jste hovořila - nyní pracujeme na návrhu pro jazyky, jako je španělština, italština, ruština, to by mělo být hotovo v červnu. Odborná diskuse bude probíhat od června do září, poté připravujeme schvalování dalších předmětů a ve finále chceme standardy pro všechny vzdělávací obory a plánujeme dopracování těchto standardů do září roku 2015. (Poslankyně Nina Nováková hovoří z pléna: Takže následujícího roku?)
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Pardon, paní poslankyně, ještě pořád to tu řídím. Děkuji. Paní poslankyně si přeje doplňující otázku? Zjevně ano. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Nina Nováková: Děkuji pane ministře za odpověď, ale jestli jsem to pochopila správně, tak vlastně se pokračovalo jen v rozšíření v oblasti jazyků, což je, samozřejmě to chápu, určitým způsobem snazší, protože je tam model angličtina, francouzština, němčina a pokračujeme dále, ale od příštího roku tedy ne. Čili od přespříštího roku. Ano?
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji, paní poslankyně, za doplňující otázku. Prosím pana ministra o doplňující odpověď.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Marcel Chládek: Ano, kromě jazyků je to ještě matematika a český jazyk, takže to nejsou jen cizí jazyky, a budeme pokračovat ve vzdělávacích oborech dalších. Jestli mám správnou informaci od úřadu, tak standardy ostatních vzdělávacích oborů by měly být od září 2015, vejít v platnost v září 2015, měly by mít doporučující charakter.
Nina Nováková: Interpelace ministra školství na 8. schůzi Poslanecké sněmovny dne 15. května 2014 ve věci vzdělávacích standardů pro vzdělávání na základních školách
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
6 komentářů:
Jako každé podobné debata je i debata o standardech neobyčejně povrchní. Což začíná tím, že pracujeme se zcela nevyjasněnými pojmy. Co jsou standardy? K čemu mají sloužit? Komu? A co mají přinést? A komu?
Doporučuji alespoň http://www.vzdelavani2020.cz/images_obsah/dokumenty/vystupy_3_kulaty_stul.pdf
A k tomu připojuji svůj tehdejší postřeh z té diskuse
Je zřejmé, že standard sám o sobě neznamená nic. Jakékoliv zavádění standardu musí vycházet od cíle, který se sleduje. Pokud bude cílem třídit žáky, jsem zásadně proti.
A pokud bude cílem třeba metodická pomoc učitelům, bude můj postoj záležet na tom, jaké jsou celkové obecnější cíle, v čem a proč jim vlastně pomáhám. A samozřejmě záleží i na celkovém kontextu, jak by se standardy vytvářely, jak by se s nimi seznamovala veřejnost i učitelé, jakou by jejich zavádění mělo podporu, jak by se využívaly a jakou by měly podobu (povinné x nepovinné, jedny x mnohé, minimální x očekávané x excelentní, jednoúrovňové x víceúrovňové atd.), jaké by k nim byly k dispozici evaluační nástroje, kdo by měl přístup k výsledkům a co by s nimi mohl a musel dělat atd. atd. To vše musí být rozmyšleno, a pak se teprve můžeme bavit o tom, zda jsou takové konkrétní "standardy s příslušenstvím" užitečné. Ale před tím vším musí být jasný ten cíl a do toho se to musí odvozovat. Standardy jsou nástroj k dosažení cíle - jakého? Zkvalitnit vzdělávání (Šojdrová) žádný cíl není, neb panuje dramatická neshoda, co to je vzdělání.
Takže, až si odpovíme na tyhle otázky, pak bych interpeloval, kde že jsou ty standardy. Před tím, je to krok ve tmě zcela nejasným směrem. Taky bychom mohli někam spadnout.
Obávám se, že současné standardy pro matematiku, češtinu a cizí jazyky výuku nijak neovlivnily a ani neovlivní, což se týká i standardů z ostatních předmětů...
Taky bychom mohli někam spadnout.
Nač hned nějaké katastrofické scénáře. Úplně stačí, že v tom šeru ani pořádně nevidíme, v čem šlapeme. Ale podle kluzkosti a odéru bychom už mohli začít být obezřetní.
Výstupy z rámcového programu, standardy i další atributy cestiček ke státem požadované konkurenceschopnosti poměrně pečlivě studuji, abych měl krytá záda pro případ, že se mojí prací budou zase zaobírat agenti kontrolních orgánů. Řekl bych, že se o tyhle vymyšleniny dost opírají, protože jinak o věci vědí celkem značné kulové, neboť to jsou vesměs bývalí učitelé, které z nějakého důvodu už nebaví učit.
Nakonec jsem na to s dětmi vždycky sám, a tak se s nimi věnuji tomu, s čím mají potíže především. To jest povětšinou základní orientace v problému, schopnost soustředit se na práci a činit se v souladu s požadavky zadání.
Pro RS:
Ano, standardy říkají co, ale neříkají jak, tudíž jejich vliv na výuku není až tak velký, pokud výukou chápete především "jak".
Pro OŠ:
Možná jsem to jen nepochopil, ale pokud RVP říká, jaké má žák kompetence (a všichni víme, že je nemá), pak jsou Vaše otázky zcela namístě a kupodivu jim rozumím a souhlasím.
Pro NP:
Jak říká Renčínův vtip: Do stejné vody nevstoupíš, ale do stejných sr... je opakování vstupu neomezeno.
---
Zjednodušeně řečeno - pokud absolvent ZŠ některé věci nezvládá, těžko bude dobře procházet střední školou, i když mu to současný stav dovolí. To jsou např. zlomky a výrazy s neznámou v matematice, pravopis v českém jazyce, ...
"standardy říkají co, ale neříkají jak"
Zaplaťpánbůh.
Nakonec jsem na to s dětmi vždycky sám, a tak se s nimi věnuji tomu, s čím mají potíže především.
Jak se říká na fc: To se mi líbí :-)
Okomentovat