Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Marcel Chládek 20. června 2014 komentoval v Ranním interview Českého rozhlasu výsledky letošní státní maturity.
Poslechněte si nahrávku na webu Českého rozhlasu
Státní maturitní zkoušky letos dopadly nejhůř ve své historii, studenti se zhoršili ve všech předmětech. Čekal jste tak špatné výsledky?
M. Chládek: Já bych neřekl, že problém je nějaké meziroční zhoršení. Když se podíváme na rok 2014, tak neuspělo 18,7 % a v roce 2012 18,2 %. Významný problém je dlouhodobě vysoké procento neúspěšných studentů. Systém maturit se ukazuje být neefektivní, a to i ohledně financování ze strany státu. My se budeme muset podívat na systém maturitních zkoušek, ale i maturitních oborů, protože podle mého názoru je na maturitních oborech příliš mnoho studentů a tato masifikace se pak výrazně odráží na snižování jejich výsledků.
Pokud jde o cizí jazyky, největší potíže měli studenti s němčinou. Tu neudělalo 22 % studentů. V čem je problém? Je německý jazyk tak náročný?
M. Chládek: Budeme se muset blíže podívat na didaktiku tohoto předmětu. Příští týden mám jednání se zástupci pedagogických fakult, kde s nimi chci mluvit o vzdělávání učitelů, protože si myslím, že tam musíme začít.
Není to ale jenom problém německého jazyka, ale více předmětů, protože i matematika má dramatické výsledky. U cizího jazyka je výrazný problém, který musíme rozklíčovat. Prezentovali jsme šetření České školní inspekce, kdy studenti 2. ročníku středních odborných škol dostali test pro 9. třídy základních škol a vyplnili ho hůře, právě v německém jazyce, než žáci základních škol.
Problém by mohl být i v tom, že někteří učitelé němčiny ji neučí tak dobře?
M. Chládek: To ještě nevíme, proto o tom musíme debatovat. Musíme vidět i výsledek šetření České školní inspekce, musíme více chodit na inspekční činnosti v předmětech, kde dochází k velkému propadu, jako jsou matematika a německý jazyk. Pravdou je, a o tom se mluví už několik let, že u některých předmětů může být problémem způsob vyučování.
Neúspěšnost maturit vzrostla hlavně na školách, kde mělo ministerstvo podezření na nekorektní průběh zkoušek. Letos tam proto vyjela i Česká školní inspekce. Znamená to, že dříve tam učitelé studentům neúměrně pomáhali?
M. Chládek: Takto přesně to říct nemůžeme. Je pravda, že jsme navštívili řadu škol, kde byly dříve tyto pochybnosti. Nikoho za ruku jsme při nekalosti nepřichytili. Rád bych ale zdůraznil, že ne všude, kde byla letos Česká školní inspekce, se v minulosti vyskytly problémy. Česká školní inspekce byla asi na 350 školách a já chci, aby i v budoucnu navštěvovala školy, kde bude kontrolovat průběh státní maturity. Už se mi ozvalo několik škol, které si myslely, že když je navštívila Česká školní inspekce, znamená to, že u nich byl v minulosti nějaký problém. My jsme navštívili školy, kde byly problémy, ale i školy bezproblémové. Snažíme se to dělat tak, aby škola nepoznala, kdy tam Česká školní inspekce bude. To je klíčové, aby všechny školy byly připraveny na transparentní průběh státní maturity.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
1 komentářů:
dopadly nejhůř ve své historii
V humanitních vědách zběhlý nejsem. A jsem rád za povědomí, že čtyři roky jsou vnímány jako historie. Možná by hezčeji češčeji vyznělo:
'dopadly nejhůř ve svých dějinách'
aby škola nepoznala, kdy tam Česká školní inspekce bude
To se ale inspektoři nesmějí tak okázale rojit. Doporučuji pracovat v přestrojení a do areálu školy pronikat odpadními stokami nebo jako noční výsadek.
masifikace se pak výrazně odráží na snižování jejich výsledků
Tedy vůbec nechápu, proč letos nebyly výsledky maturitních zkoušek standardně harmonizovány. Mohli jsme být v klidu.
výrazný problém, který musíme rozklíčovat
Hele, jak se rozklíčovávají třeba takoví problémoví žáci? Nebo problémové vyučování...
Okomentovat