V poslední době se na stránkách odborných časopisů stále více prostoru věnuje využití informačních technologií ve výuce. Jeden článek, který se touto tematikou zabývá, vyšel i v časopise Cizí jazyky.
Autorky se v něm zabývaly možnostmi využití výpočetní techniky v hodinách cizích jazyků. Svůj zájem soustředily především na některé aplikace pro mobilní platformy a stranou jejich zájmu nezůstaly ani některé z možností Webu 2.0, které mohou využít uživatelé běžných počítačů. Řeč je o kreativním využití e-portfolia, tedy on-line prostoru pro ukládání, třídění a prezentaci výsledků práce v elektronické podobě, konkrétně v prostředí volně dostupného open source systému Mahara.
Tento systém, který umožňuje vytváření digitálního portfolia, je u nás již docela známý. Setkáte se s ním například v Digifoliu na portálu RVP.cz, kde se jeho popisu v sérii článků věnoval Dominik Fellner. V nástroji Mahara však v online módu běží i některé původní české portály, které umožňují tvorbu elektronického portfolia veřejnosti. Je to například Umim.to. O Mahaře jako pomocníkovi při vytváření digitálního portfolia psal již před 6 lety také Bořivoj Brdička (viz Hodnocení výukových výsledků v digitálním světě). Ten se věnoval především problematice místa e-portfolia ve vzdělávání a nastiňoval některé z budoucích možných směrů, kterými se implementace takového nástroje do školního prostřední může ubírat.
Cílem následujících odstavců je představit Maharu z pohledu běžného uživatele internetu, učitele cizích jazyků, který se s nástrojem na tvorbu digitálního portfolia setkává poprvé. Pro potřeby této práce byl použit mezinárodně orientovaný nástroj Mahara dostupný na adrese Mahara.org. Některé specifikace se proto mohou měnit v závislosti na konkrétní implementaci systému. Položme si několik otázek, jejichž zodpovězení nám může pomoci do systému Mahara proniknout. Jsou to:
a) Co je Mahara? K čemu je dobrá?
b) Co mi Mahara nabízí? Jak ji využít?
c) Jaký má Mahara smysl pro mě jako učitele?
ad a): Mahara je, slovy jejích tvůrců, plně připravená webová aplikace pro tvorbu digitálního portfolia. Což znamená, že je to webový nástroj, který umožňuje ukládat výsledky práce v digitální podobě, dále s nimi pracovat, sdílet je s dalšími uživateli v rámci skupin na principu sociální sítě, hodnotit je a komentovat (k tomu více viz Brdičkův článek). Umožňuje tím vlastně na jednom místě ukládat veškeré digitální produkty za celé období studia, případně i celoživotně. Zároveň ukládá hodnocení výsledků učiteli a může dokumentovat pokrok. (Mimochodem, digitalizace vstoupila i do oblasti školních sešitů, jak upozorňuje např. Martin Stehlík.)
Celý článek na spomocnik.rvp.cz
0 komentářů:
Okomentovat