Pan Navrátil (autor článku) poukazuje na neblahé jevy, které naše školství provázejí stále častěji a navíc se zvyšuje jejich negativní kontext.
Od mého komentáře pod článkem si v práci a mimo ni kladu otázku, zda vlastně jsem ještě učitel.
Učitel, vedoucí, vychovatel
Snad nepatřím do skupiny těch, kteří s nostalgií vzpomínají na časy minulé. Nicméně za mých žákovských, gymnaziálních a vysokoškolských let mi bylo jasné, koho mám vnímat jako učitele, koho jako vedoucího (kroužku, oddílu, party) a kdo má na starosti výchovu. U té poslední pak především díky tomu, že mí rodiče byli vychováni v dozvuku "prvorepublikových výchovných principů". A přiznám se, že jsem svou budoucnost spojil s představou, že chci především přebírat zodpovědnost za "učení ostatních". Samozřejmě, že jsem si byl vědom toho, že v mé profesi budu muset umět žáky/studenty i vést a vychovávat. Ale nebylo to mou prioritou; kdyby tomu tak bylo, možná bych volil něco kolem sportu, speciální pedagogiky či oborů se sociálním akcentem.
Uteklo více jak 20 let a během nich jsem zjistil, že mi je bližší "učitelství dětí" než "učitelství oborů" a že výpočetní techniku ve školství lze prosazovat, když dokážete lidi (dospělé i děti) mezioborově vést. Výchovu jsem vnímal jako nedílnou součást mé profese pouze v mantinelech, které kdysi hezky vymezil pan profesor Jan Sokol (mám dojem z doby jeho krátkého působení v pozici ministra školství) - a to, že kromě vzdělávání je úlohou škol socializovat a personalizovat. Ani RVP pro mne nebylo odklonem, protože jsem vnímal postavení "výchovy" v kontextu klíčových kompetencí jako nejvyšších vzdělávacích cílů a případně některých vzdělávacích oblastí a oborů (zdůrazňuji pojem vzdělávací nikoli tedy výchovné).
Stále častěji se však potýkám s problémem, že společnost ode mne neočekává primárně učení a sekundárně ani "vzdělávací vedení" ani "vzdělávací výchovu". Postupně se dostávalo větší pozornosti "vedení v duchu pionýra" a "výchovy jako společenského úkolu". A tady má naše současná doba mnohem blíže k modelům ve stylu "zabav a vychovávej děti, když rodič buduje stát nebo na to nemá", což odpovídá spíše "předsametovým" principům. Bohužel tento přístup začíná nabývat takových rozměrů, že ztrácím jistotu, zda kromě zábavy a výchovy je ještě úlohou školy i vzdělávat.
Uteklo více jak 20 let a během nich jsem zjistil, že mi je bližší "učitelství dětí" než "učitelství oborů" a že výpočetní techniku ve školství lze prosazovat, když dokážete lidi (dospělé i děti) mezioborově vést. Výchovu jsem vnímal jako nedílnou součást mé profese pouze v mantinelech, které kdysi hezky vymezil pan profesor Jan Sokol (mám dojem z doby jeho krátkého působení v pozici ministra školství) - a to, že kromě vzdělávání je úlohou škol socializovat a personalizovat. Ani RVP pro mne nebylo odklonem, protože jsem vnímal postavení "výchovy" v kontextu klíčových kompetencí jako nejvyšších vzdělávacích cílů a případně některých vzdělávacích oblastí a oborů (zdůrazňuji pojem vzdělávací nikoli tedy výchovné).
Stále častěji se však potýkám s problémem, že společnost ode mne neočekává primárně učení a sekundárně ani "vzdělávací vedení" ani "vzdělávací výchovu". Postupně se dostávalo větší pozornosti "vedení v duchu pionýra" a "výchovy jako společenského úkolu". A tady má naše současná doba mnohem blíže k modelům ve stylu "zabav a vychovávej děti, když rodič buduje stát nebo na to nemá", což odpovídá spíše "předsametovým" principům. Bohužel tento přístup začíná nabývat takových rozměrů, že ztrácím jistotu, zda kromě zábavy a výchovy je ještě úlohou školy i vzdělávat.
Výchovné nebo vzdělávací školství?
Je krize (a bude hůř), zažil jsem si pracák a neumím jezdit za prací. Takže občas mám pocit, že můj hřbet se hrbí více, než je zdrávo. Tudíž si umím představit, že se místo učitele stanu "vedoucím zábavy". Ale při převzetí zodpovědnosti za výchovu již jde o zdraví. Ten hřbet bych mohl mít tak pokřivený, že bych se už nemusel narovnat.
Otázkou je, jak poznám, že už na mých bedrech leží i výchova za jiné a kdy už je to taková tíha, že způsobuje deformace trvalé. To souvisí i s tím, zda naše školství vyslyší poptávku po "prioritně výchovném školství" nebo po "prioritně vzdělávacím školství". Obojí prostě nejde.
Budu-li se ve své paměti postupně vracet o 20 let zpět, pak mi to možná pomůže rozpoznat parametry, podle kterých můžu tu kterou poptávku odlišit. Dle mého názoru lze předchozí období charakterizovat až bezbřehými možnostmi, shlédnutím se v konzumně-zábavním stylu života a kladením důrazu na svobodu. Chceme-li se tedy dostat do přijatelné rovnováhy, pak v duchu obecně platných principů bychom měli "působit v protisměru". Takže osobně bych zacílil energii tak, aby:
Otázkou je, jak poznám, že už na mých bedrech leží i výchova za jiné a kdy už je to taková tíha, že způsobuje deformace trvalé. To souvisí i s tím, zda naše školství vyslyší poptávku po "prioritně výchovném školství" nebo po "prioritně vzdělávacím školství". Obojí prostě nejde.
Budu-li se ve své paměti postupně vracet o 20 let zpět, pak mi to možná pomůže rozpoznat parametry, podle kterých můžu tu kterou poptávku odlišit. Dle mého názoru lze předchozí období charakterizovat až bezbřehými možnostmi, shlédnutím se v konzumně-zábavním stylu života a kladením důrazu na svobodu. Chceme-li se tedy dostat do přijatelné rovnováhy, pak v duchu obecně platných principů bychom měli "působit v protisměru". Takže osobně bych zacílil energii tak, aby:
- místo bezbřehosti začala fungovat pravidla, jež vymezí kompetence zúčastněných stran (a jejich dodržování bylo vymahatelné);
- místo zábavy a konzumu se ve škole opět od každého zúčastněného vyžadovala především práce (a někdy až nepříjemně tvrdá - ono učení i bolí);
- místo dalšího upřednostňování svobody se vyžadovalo přijímání zodpovědnosti.
Výše uvedené tři atributy můžeme argumentačně spojit jak s výchovou tak se vzděláváním. Mým přáním je, abychom si na ty výchovné dali setsakramentský pozor.
Převzato z autorova blogu Davidův sloupek
12 komentářů:
Poměrně jednoduchá rovnice, která funguje od jaktěživa.
Chybou je, že se na ni pozapomnělo.
K + P + Z = V tj.
Kompetence + Práce + Zodpovědnost = Výchova
My "rychlo-šípáci" známe KPZ jako nástroj "krizového managementu" ;-).
Zajímalo by mě, co bych našel v KPZ učitele základky ;-).
'Krabičku Poslední Záchrany'
je pro tyto účely nutno přeformulovat na
'Kombinaci Prvotních Zdrojů'.
Leukoplast, obinadlo, dvacku na kafe do automatu, resuscitační roušku, náhradní fix na tabuli, špačka červené tužky, pastilky na hlasivky, oblíbené antidepresivum, pepřový sprej, sadu na detekci lehkých drog, malou univerzální sadu nářadí (takové ty skládací kombinačky s nožíkem a šroubováčkem), flashku s nejčastěji používanými prezentacemi a DUMy, a pochopitelně malou hotelovou flaštičku s panákem tvrdého alkoholu když už to bude opravdu potřeba,...
to mne napadlo v rychlosti o přestávce. Určitě někdo ještě doplní.
Nic z toho s sebou na střední škole nenosím (kromě pytlíčku se čtyřmi flashkami a drobných do automatu), zato jsem už několikrát posloužil víceúčelovým nožem: otevřít svačinu, dotáhnout šroubek u vypadávající kliky, rozstřihnout papír, ... Zajímavé, že jsem ještě nenarazil na takto vybaveného studenta.
"Určitě někdo doplní..."
Brejle!
U nás na ZŠ ještě doplním o kapesníky, protože děti jsou zvyklé si o ně naprosto běžně říkat. Také několikrát týdně půjčuji žákům propisku, distribuuji papíry na psaní ( když tak hloupě trvám na tom, že zkrátka budou psát a pracovat, i když nemají sešit). Díkybohu, že už nesmíme ve škole rozdávat léky.....Jen přemýšlím, koho pak pomocí té kápezetky zachraňuju, jestli sebe, nebo žáky.
ještě doplním o kapesníky
Někdy mám při dozoru na chodbě nutkání rozdávat partnersky zvídavé mládeži kondomy. Ale v předpokoji důchodu si říkám, že bych byl sám proti sobě. Kdo mne bude živit, když se nám nebudou rodit noví daňoví poplatníci.
A co když se narodí sběrač dávek?
Tak to jsem si naběhl s tou KPZ ;-). Kdybych nebyl zastáncem otevřených licencí, možná by se na tom dal udělat nějaký byznys.
Bohužel mám obavy, že naše školství se ještě ode dna neodrazilo. Ani ne tak kvůli učitelům a ani si nemyslím, že na vině jsou děti. Ta Kompetence+Práce+Zodpovědnost byla zacílena i k ostatním skupinám, které ovlivňují vzdělanost. Minimálně rodiče a zřizovatelé.
A může vůbec ještě učitel učit?
Zastávám funkci policajta, pač vyšetřuji neustálé krádeže, potom soudce (přidělují důtky a snížené známky z chování). Pozici bankéře několikrát do měsíce. Jako dohližitel řeším poházené papírky, do toho přicházejí dozory=dohledy, potupná činnost, kdy učitel najednou zvládne i 150 žáků na chodbě a v učebnách. Pokračuje to dozorem ve školní jídelně. Na škole je taktéž spousta tzv. koordinátorů všeho druhu.Je nutno vyplňovat hodnotící zprávy a přitom zdůvodňovat, proč jsme v MO skončili až na 25 místě, ..Za poslední měsíc jsem absolvoval s žáky 8 akcí a to v rámci projektu nebo z nařízení školy, nepočítám dělání chrastí pro starostu. Nyní přichází opětovná změna RVP a potažmo ŠVP. Přece nemůžeme učit několik let beze změny. Má dnes taková škola ještě šanci?
A k tomu zbývá ještě dodat. Učitelé jsou deptáni:
1) svými žáky
2) když se "podaří" pan řídící
3) sdělovacími prostředky
4) výmysly ČŠI
5) výmysly ministra školství
6) rodiči žáků
S bodem 1) musíme samozřejmě počítat, s ostatními body ne
Okomentovat