Dárek pedagogům na konec školního roku – sdílená Planeta aplikací

sobota 21. června 2014 ·


Portál DUMy.cz, který provozuje společnost BOXED, vznikl jako pomoc pedagogům při tvorbě a sdílení digitálních učebních materiálů (DUM). V současné době je na DUMy.cz dispozici více než 133 000 , které vložili uživatelé k bezplatnému sdílení během dvou let provozu portálu. Podařilo se nám naplnit motto „sdílejme společně“, se kterým byl portál vytvořen. Portál DUMy.cz je nyní připraven nabídnout pomocnou ruku i v další výzvě, která se před pedagogy našich škol otevírá. Touto je bezpochyby nástup mobilních dotykových zařízení, nejčastěji zosobněnými tablety, do škol. Tým portálu DUMy.cz připravil pro všechny návštěvníky novou funkci - Planetu aplikací, která umožňuje snadné vkládání odkazů na aplikace vhodné pro využití ve výuce včetně jejich náhledů, popisů a příkladů využití.

V tomto propracovaném systému jsou jednotlivé odkazy na aplikace přehledně členěny do kategorií podle typu vzdělávání, je zajištěno jejich snadné vyhledávání. Zdrojů, kde lze získat aplikace pro tablety a chytré mobilní telefony, je velká řada. Proto výběr vhodné aplikace pro konkrétní potřebu stojí mnoho času a úsilí. Portál DUMy.cz v rámci služeb nově nabízí široké školské veřejnosti pomoc při vyhledávání aplikací vhodných pro výuku a prostor pro sdílení zkušeností. Při vložení odkazu na aplikaci vyplní vkladatel její „rodný list“, jehož součástí je krátký popis aplikace a určení vzdělávací oblasti, pro kterou je daná aplikace určena. Další důležité vlastnosti jako je grafický náhled aplikace, cena i možnost jejího stažení jsou již generovány automaticky. Díky „rodnému listu“ aplikace se pak všichni uživatelé portálu dozvědí všechny potřebné vlastnosti: velikost, platformu operačního systému, cenu a popis využití ve výuce.

Vše je promyšleně nastaveno tak, aby nedocházelo v Planetě aplikací k duplicitnímu vkládání. Pokusí-li se vkladatel vložit odkaz na aplikaci, která je již na portálu DUMy.cz k dispozici, je na to systémem automaticky upozorněn a požádán o zaznamenání svých vlastních zkušeností s využitím v seznamu umístěné aplikace. Díky této funkci získají uživatelé jedinečnou přidanou hodnotu v podobě vzájemného sdílení praktických tipů, jak danou aplikaci ve výuce využít. Vyplněné informace projdou před zveřejněním schválením zkušených editorek, které přidají klíčová slova pro snadnější vyhledávání, případně doplní popis a přidají počet hvězdiček hodnotících aplikaci.

Uživatelé portálu mají tedy jedinečnou možnost filtrovat si aplikace vhodné pro obor, který vyučují i pro platformu operačního systému, na které chtějí aplikaci provozovat. Aplikace mohou hodnotit nebo ke každé z nich doplňovat své zkušenosti s využitím ve výuce.

Tým portálu DUMy.cz věří, že Planeta aplikací včetně příkladů užití ve výuce umožní naplno rozvinout možnosti tabletů i jiných dotykových zařízení, které do škol přicházejí.

V neposlední řadě chceme upozornit, že v „Planetě aplikací“ učitelé nezískávají pouhý výpis aplikací, ale díky filosofii jejího založení a zařazení interaktivních prvků hodnocení (vzájemné sdílení praktických tipů, jak danou aplikaci ve výuce využít) dostávají do rukou unikátní nástroj.

Máme proto společně jedinečnou možnost na portálu DUMy.cz rozvíjet nový „ekosystém“. Tak jako je z přírodovědného hlediska ekosystém obecným označením pro ucelenou část přírody, která není uzavřená, přeneseně v našem případě společně vytváříme prostor, který rozvíjíme podle představ uživatelů a který je jim oporou při inovaci výuky s využitím ICT.

2 komentářů:

BoBr řekl(a)...
23. června 2014 v 7:27  

Dlouhodobé zkušenosti ukazují, že všechny podobné evaluační aktivity mají jen omezenou užitnou hodnotu. Konzervují totiž informace, které jsou již za několik málo měsíců nepoužitelné. Proto je jedinou cestou k aktuálně použitelnému know-how spojení s těmi, kteří právě teď tu kterou aplikaci testují. Asi nejdokonalejším příkladem z naší domácí provenience je http://www.cojsemvyzkousela.cz/.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
23. června 2014 v 9:28  

"Konzervují totiž informace, které jsou již za několik málo měsíců nepoužitelné. "

Byl by pan Brdička tak laskav a z výšin pedagogicko-informačních, dívajíce se na nás zmatené mravenečky v základních školách, nás seznámil, které že informace to jsou?

Stačily by ty základní obory jako matematika, chemie, fyzika, přírodopis a zeměpis. Kolik z to co "učím" už příští rok nebude platit?

Díky mistře.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.