Portál DUMy.cz, který provozuje společnost BOXED, vznikl jako pomoc pedagogům při tvorbě a sdílení digitálních učebních materiálů (DUM). V současné době je na DUMy.cz dispozici více než 133 000 , které vložili uživatelé k bezplatnému sdílení během dvou let provozu portálu. Podařilo se nám naplnit motto „sdílejme společně“, se kterým byl portál vytvořen. Portál DUMy.cz je nyní připraven nabídnout pomocnou ruku i v další výzvě, která se před pedagogy našich škol otevírá. Touto je bezpochyby nástup mobilních dotykových zařízení, nejčastěji zosobněnými tablety, do škol. Tým portálu DUMy.cz připravil pro všechny návštěvníky novou funkci - Planetu aplikací, která umožňuje snadné vkládání odkazů na aplikace vhodné pro využití ve výuce včetně jejich náhledů, popisů a příkladů využití.
Vše je promyšleně nastaveno tak, aby nedocházelo v Planetě aplikací k duplicitnímu vkládání. Pokusí-li se vkladatel vložit odkaz na aplikaci, která je již na portálu DUMy.cz k dispozici, je na to systémem automaticky upozorněn a požádán o zaznamenání svých vlastních zkušeností s využitím v seznamu umístěné aplikace. Díky této funkci získají uživatelé jedinečnou přidanou hodnotu v podobě vzájemného sdílení praktických tipů, jak danou aplikaci ve výuce využít. Vyplněné informace projdou před zveřejněním schválením zkušených editorek, které přidají klíčová slova pro snadnější vyhledávání, případně doplní popis a přidají počet hvězdiček hodnotících aplikaci.
Uživatelé portálu mají tedy jedinečnou možnost filtrovat si aplikace vhodné pro obor, který vyučují i pro platformu operačního systému, na které chtějí aplikaci provozovat. Aplikace mohou hodnotit nebo ke každé z nich doplňovat své zkušenosti s využitím ve výuce.
Tým portálu DUMy.cz věří, že Planeta aplikací včetně příkladů užití ve výuce umožní naplno rozvinout možnosti tabletů i jiných dotykových zařízení, které do škol přicházejí.
V neposlední řadě chceme upozornit, že v „Planetě aplikací“ učitelé nezískávají pouhý výpis aplikací, ale díky filosofii jejího založení a zařazení interaktivních prvků hodnocení (vzájemné sdílení praktických tipů, jak danou aplikaci ve výuce využít) dostávají do rukou unikátní nástroj.
Máme proto společně jedinečnou možnost na portálu DUMy.cz rozvíjet nový „ekosystém“. Tak jako je z přírodovědného hlediska ekosystém obecným označením pro ucelenou část přírody, která není uzavřená, přeneseně v našem případě společně vytváříme prostor, který rozvíjíme podle představ uživatelů a který je jim oporou při inovaci výuky s využitím ICT.
2 komentářů:
Dlouhodobé zkušenosti ukazují, že všechny podobné evaluační aktivity mají jen omezenou užitnou hodnotu. Konzervují totiž informace, které jsou již za několik málo měsíců nepoužitelné. Proto je jedinou cestou k aktuálně použitelnému know-how spojení s těmi, kteří právě teď tu kterou aplikaci testují. Asi nejdokonalejším příkladem z naší domácí provenience je http://www.cojsemvyzkousela.cz/.
"Konzervují totiž informace, které jsou již za několik málo měsíců nepoužitelné. "
Byl by pan Brdička tak laskav a z výšin pedagogicko-informačních, dívajíce se na nás zmatené mravenečky v základních školách, nás seznámil, které že informace to jsou?
Stačily by ty základní obory jako matematika, chemie, fyzika, přírodopis a zeměpis. Kolik z to co "učím" už příští rok nebude platit?
Díky mistře.
Okomentovat