Tématem Kulatého stolu SKAV a EDUin byla Strategie 2020, kterou má vláda projednávat ještě v červnu. V diskusním panelu zasedla Anna Pons, expertka OECD na vzdělávací politiku.
Strategie 2020 je zásadní dokument, který určí směr vzdělávání v České republice na příštích několik let. Kulatý stůl SKAV a EDUin se zaměřil na přínosy tohoto materiálu i na to, co v něm chybí. Ukázalo se, že je třeba vyřešit problém selekce v českém školství, mimo jiné i v souvislosti s vysokým podílem žáků, kteří nastupují na střední odborné školy a učiliště.
Anna Pons se ve svém vystoupení soustředila na čtyři hlavní témata: rovnost a kvalita, příliš časná selekce, význam předškolního vzdělávání a odborná příprava. Poukázala na to, že Česká republika je v OECD na druhém místě v podílu žáků, kteří navštěvují střední odborné školy nebo učiliště.
Podle OECD je žádoucí, aby střední školství bylo zaměřené všeobecně. Na tom, že mladí lidé na odborných školách a zejména učilištích nezískávají dovednosti potřebné pro uplatnění na pracovním trhu, se shodli odborníci v celém panelu. Uváděli při tom, že absolventi SOŠ a SOU se nedokážou adaptovat na proměnlivé požadavky trhu práce a samostatně řešit problémy.
Současný systém v České republice je navíc velmi neprostupný a absolventi středních odborných škol a učilišť mají malou šanci si vzdělání doplnit nebo pokračovat ve studiu na vyšším stupni. Podle Jany Strakové, další členky panelu, je problémem i přílišná specializace (na učilištích se vyučuje 300 různých oborů).
Podle Anny Pons tedy není nutné zvyšovat v ČR počet absolventů středních odborných škola a učilišť. Naopak je třeba, aby možnost studovat všeobecně zaměřenou střední školu byla otevřená více zájemcům a žáci mohli snadněji přestupovat mezi jednotlivými vzdělávacími proudy a přizpůsobit se aktuálním požadavkům pracovního trhu.
Shrnutí hlavních sdělení Kulatého stolu a audiozáznam najdete ZDE.
Jana Straková z Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání na PedF UK řekla: „Nejdůležitějším tématem je budoucnost odborného vzdělávání. V České republice máme zhruba 300 oborů na úrovni 3C, tedy na úrovni nematuritního vzdělávání. V jiných zemích jsou tyto obory na úrovni 3B, takže tam existuje přímá návaznost na terciární vzdělání. Pro uplatnění absolventů je nutné, aby škola vybavila absolventy obecnými kompetencemi a zároveň jim zajistila odbornou přípravu v praxi. V současné době však máme příliš mnoho specializovaných oborů a chybějí obecné kompetence. Tento problém Strategie 2020 do detailu neřeší a neexistuje v tom ani shoda mezi jednotlivými aktéry.“
„Česká republika nepotřebuje víc učňů,“ říká expertka z OECD
úterý 17. června 2014
·
Štítky:
EDUin,
kulatý stůl,
OECD,
polemika,
SKAV,
Strategie 2020,
tisková zpráva
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
3 komentářů:
Takže kolik odborníků, tolik názorů?
absolventi SOŠ a SOU se nedokážou adaptovat na proměnlivé požadavky trhu práce a samostatně řešit problémy... mají malou šanci si vzdělání doplnit nebo pokračovat ve studiu na vyšším stupni
A to je, prosím, způsobeno typem školy, nebo typem žáka?
Asi bychom koukali, kdyby na zedníka šla intelektuální elita ze základky.
To je, jako kdyby se životní úroveň obyvatelstvy řešila zbouráním chudinských čtvrtí, protože tam lidi žijou v bídě.
Jó, expert je halt expert. Pořád ale nevím, jestli je víc než odborný konzultant.
Na takové Ukrajině to pochopili lépe - jejich absolventi vsokých škol jezdí k nám jako zedníci.
Nic proti nim a nic proti zedníkům, jen mi to připadá mrhání vzděláním. Ale asi takový svět experti chtějí mít. A tak až mne nahradí ve výuce počítač, pojedu zametat ulice do Kodaně, abych se přiblížil Andersenovi.
Okomentovat