Podívejte se, co přináší aktuální týdenní přehled bEDUin.
Co přinesl týden 16.- 26.6. 2014
Témata týdne: Co pro vás udělá mentor, dětské skupiny podpořeny, 5 nových předmětů Jana Bílého, Strategie 2020 pod drobnohledem, děti společně proti šikaně, proč je škola nudná, Klaus jr.: co ve školství škrtnout, jak dopadla maturita, cíle Romské strategie 2020, Liška za katedrou, prorektor UK o osmiletých gymnáziích, půvab Montessori pedagogiky, neúměrná odpovědnost učitelů za úrazy, úspěch pardubické Extra třídy, přibudou místa ve školkách, proč se nebát tabletů, obce chtějí praktické školy, co přináší loutka do výuky, neznámkovací experiment.
Výrok týdne:
„Původně jsem byl pro osmiletá gymnázia, ale čím jsem starší, tím méně se jich zastávám. Ano, ta staví sociální bariéru velmi brzy. Jedněm pomáhají, druhé odstavují. Ve věku deseti let nejde příliš o inteligenci dítěte, jeho přání, ale mnohem více o motivaci rodičů, jejich tlak, dril, přípravné kurzy. Já sám se považuju za selfmademana a jsem na to patřičně hrdý, na druhou stranu si uvědomuji, že mnoho dětí tímto filtrem neprojde ne proto, že by nebyly chytré, ale proto, že nemají ty správné rodiče se správnými kulturními vzorci. Přitom tady je rozhodující nástup na dráhu elitního vzdělání a elitního postavení.“ Jan Konvalinka, prorektor Univerzity Karlovy v rozhovoru pro on-line magazín časopisu Vesmír.
Novinky (výběr ze zajímavých událostí)
- Státní maturita dopadla nejhůře za čtyři roky existence. Ministr školství výsledky komentoval s tím, že je třeba snížit počet maturantů, podobné názory vyjádřili i další zástupci škol a zaměstnavatelů. Tomuto názoru oponuje Tomáš Feřtek v rozhovoru pro DVTV, kde vysvětluje, že méně maturantů vzdělanost národa nezvýší. Přehled mediálních vystoupení k maturitě najdete na stránkách eduin.cz, na stránkách rozhlasu najdete i přehlednou tabulku výsledků.
- Co čekat od Strategie 2020. Kulatý stůl SKAV a EDUin se zaměřil na přínosy a nedostatky tohoto dokumentu. Anna Pons, analytička z OECD, upozornila na vysoký podíl žáků v odborném vzdělávání a nutnost situaci řešit. Na fakt, že dokument je vágní a nepojmenovává jasně smysl vzdělávání, upozorňuje Petr Daniš na blogu eduin.cz.
- Exministr za katedrou. Ondřej Liška podpořil kampaň Chci učit a stal se na hodinu učitelem. S žáky probíral v přírodopisu téma záplav a jejich ekologických souvislostí. Svůj výkon hodnotí na videu bezprostředně po hodině.
- Škola děti baví čím dál méně. Ukázalo to šetření České školní inspekce ve 4. a 8. třídách, které odhalilo postupnou ztrátu motivace dětí dál se učit a rozvíjet. O příčinách tohoto trendu hovoří Ondřej Šteffl v pořadu Hyde Park na ČT.
- Dětské skupiny s výhradami. Sněmovna schválila předlohu zákona o dětské skupině. Lesní školky a rodinná centra dostaly roční odklad pro registraci, Asociace lesních MŠ zpochybňuje počet toalet coby měřítko kvality předškolního zařízení. Zcela neuspěl návrh zmírnit požadavky na očkování dětí, Liga lidských práv kritizuje argumentaci poslanců.
- Mýty o tabletech pod lupou. Ondřej Neumajer rozebírá a komentuje výhrady proti využívání tabletů ve výuce.
- Člověk v tísni vystavil vysvědčení českému školství. Nové číslo časopisu Zvoní! přináší rozhovor s ministrem Marcelem Chládkem a reportáž z běžné školy, která přijala dítě s Downovým syndromem.
- Montessori v kostce. Video, které slibuje udělat z diváků příznivce této pedagogiky ve čtyřech minutách. Sledujte samostatnost čtyřletého dítěte a sebejistotu, s jakou pracuje, tvoří a pohybuje se v prostředí školky.
- Extra třída v televizi. Osmáci z pardubické školy Studánka se inspirovali pořadem Chcete mě?, který pomáhá opuštěným zvířatům. Vytvořili videospoty a kalendáře dostali možnost svoji iniciativu v České televizi představit.
- Loutky do škol. Seminář Loutka jako nástroj vzdělávání naučí pedagogy využívat principů divadla.
- 29.6. Škola pro 21. století (setkání věnované proměně školy, Praha)
- 29.7. Ahoj školo, sbohem přírodo (seminář s Guntherem Grünem, Praha)
Průvodce světem vzdělávání bEDUin vám přináší pravidelné týdenní přehledy nejzajímavějších událostí z oblasti vzdělávání. Přináší rychlý přehled s krátkým komentářem, který vás udrží v obraze. V případě, že jej chcete získávat každé pondělí do své e-mailové schránky, stačí vyplnit e-mailovou adresu v pravém sloupci webu EDUin.cz.
2 komentářů:
Co je vůbec vzdělanost?
Co je příčinami jejího poklesu?
"Obrovskou tragédií současného stavu je, že vzdělání probíhá ve znamení ústupků. Dělá žákům problémy písmo? Zjednodušíme ho. Je to či ono těžké? Nebudeme to učit. Např. vysokoškolská skripta starší dvaceti let jsou dnes nepoužitelná především pro svoji obtížnost. Kde se však tyto tendence zastaví? Budeme učit jenom malou násobilku nebo vystačíme jen se sčítáním a odčítáním? Vždyť máme počítač nebo kalkulačku. Pravopis? Máme přece textové editory s jazykovou kontrolou. Ale to přece není všechno! Dnešní studenti ignorují i editorem vyznačené chyby v textu, velmi často jim je to úplně jedno. A to raději nemluvme o schopnosti vyjadřovat se, formulovat ucelenou myšlenku do věty mající hlavu a patu. Vždyť většina studentů čte sporadicky, ani povinnou četbou se nezatěžují – obsahy najdou na Internetu. Vlastní tvorba není nutná (např. referáty, slohová cvičení…) – za peníze si lze koupit prakticky vše.
Jistě, kromě Internetu máme nenahraditelného pomocníka v počítači, na spoustu věcí ve většině oborů máme dnes programové vybavení. Jenže mnoho z nás se stává pouze pasivními uživateli a vykonavateli – zadáme data, počítač nám něco spočítá a jsme hotovi. Jenomže to je také špatně – naší úlohou je především interpretace výsledků, kritické zhodnocení toho, co jsme spočítali, formulování závěrů. To je přece náš tvůrčí přínos k věci!
A kde jsou vlastně příčiny tohoto neutěšeného stavu?
Především se jedná o celospolečenské klima. Jedinou hodnotou, znamenající společenskou prestiž a postavení, jsou peníze a majetek, přičemž formu nabytí nikdo neřeší. Znalosti, schopnosti, pracovní nasazení jsou dneska zcela opomíjené a nepodstatné. Jak tedy studentům zdůvodnit, že je zapotřebí se učit a něco znát? Bohužel elementární pravda, že základem lidského blahobytu je jedině práce, dnes jakoby neplatila."
- See more at: http://www.blisty.cz/art/58812.html#sthash.L44XG1OV.dpuf
Jo jo, beduini, je to všechno docela jinak, než jak nám tu zase meldujete.
V počtu študáků to nebude.
Méně maturantů vzdělanost národa nezlepší
Stejně jako méně odborných konzultantů tu vzdělanost nezvýší.
Ano, ale v té úvaze, nebo možná i myšlence, chcete-li, chybí jedno podstatné slůvko. A to 'nedovzdělaných'. Ono se to pak dostane celé do poněkud jiného světla.
Méně nedovzdělaných maturantů může vzdělanost národa zlepšit.
Ne bezprostředně. V dlouhodobém výhledu tu ale pořád nějaká naděje je. Třeba v tom, že nezanedbatelná část potenciálních nedovzdělanců na sobě zapracuje, aby se mezi vzdělance zařadila.
Z krátkodobého hlediska pak na pozicích maturitu, a vzdělání vyšší, vyžadující ubude hlupáků. A to je velmi, ale velmi povzbuzující.
Okomentovat