Dnes si lze již jen těžko představit učebnici cizího jazyka, která by neměla v příloze minimálně CD s poslechovými cvičeními, nebo DVD s krátkými filmy, které ještě lépe umocní výraz rodilého mluvčího, který skrz tyto nosiče k žákům promlouvá. Téměř všechny učebnice na trhu toto nabízejí automaticky, případně si učitelé či školy tyto materiály mohou doplňkově objednat u nakladatelů.
V poslední době se ale kromě CD či DVD jako podpora cvičení v učebnicích rozmohla ještě také podpora internetová. Všechna nakladatelství jazykových učebnic, která na českém trhu působí, na svých stránkách nějakou formu online podpory nabízejí. Podívejme se teď podrobněji na internetovou podporu 4 největších nakladatelství jazykových učebnic.
Nejlépe provedenou internetovou podporu svých učebnic má jednoznačně nakladatelství Hueber. S největší pravděpodobností je to ovlivněno především tím, že nakladatelství Hueber se orientuje výhradně na učebnice německého jazyka. Na stránkách www.hueber.cz se žák ani učitel nemusí registrovat a k dispozici dostanou velké množství materiálů. Nejprve si vybereme příslušnou učebnici pro základní či střední školu a dále již pod hlavičkou příslušné učebnice vybíráme, zda chceme kategorii Lehren či Lernen (vyučovat či se učit).
V prvním případě se jedná o materiály spíše pro učitele, kteří po stažení mohou tyto podklady nakopírovat a v hodině je s žáky využívat. Většinou se jedná o aktivity pro dvojici či skupinu, různé hry, doplňovačky, modelové scénky, které vždy procvičí danou gramatiku z lekce.
Sekce Lernen je určená především pro žáky. Zde se orientujeme přímo podle jednotlivých kapitol v učebnici a po rozkliknutí odkazu na příslušnou kapitolu na nás čeká vždy minimálně 6 cvičení na upevnění a procvičení gramatiky z lekce. Všechna cvičení se poté hned automaticky vyhodnotí a žák si může cvičení zkusit znovu, pokud neuspěl na 100%. Zadání cvičení se samozřejmě automaticky obměňují, takže žák si může gramatiku procvičovat stále dokola. Výhodou cvičení na internetu je i to, že mohou být poslechová, aniž by žák musel vlastnit CD, pokud si chce sám procvičovat zrovna tuto jazykovou kompetenci. V nabídce cvičení k příslušným lekcím se vždy minimálně jedno poslechové cvičení objevuje. Výhodou je také možnost pracovat s cvičeními z jiné učebnice stejné jazykové úrovně. Žák si procvičí stejnou gramatiku, ale vzhledem k odlišnému tematickému zaměření lekce v jiné učebnici si navíc ještě rozšíří slovní zásobu.
Internetová podpora nemusí být využívána jen individuálně každým žákem mimo vyučování. Pokud je ve škole možnost alespoň jednou za čas výuku přemístit do počítačové učebny, může být tato aktivita pro žáky příjemným zpestřením běžné jazykové výuky. Zároveň se žáci naučí na stránkách orientovat a je větší šance, že si k nim najdou cestu i ve svém volném čase např. při domácí přípravě na pololetní písemnou práci apod.
0 komentářů:
Okomentovat