V první části zpráva přibližuje historii online kurzů v postsekundárním vzdělávání a současnou podobu MOOC a tří největších platforem, které je poskytují: Coursera, Udacity a edX. V druhé části autor uvažuje, jaký přínos by MOOC mohly mít pro vzdělávání:
- Rozšíření přístupu ke vzdělávání - i přes malé procento těch, kteří kurzy dokončí, se rozšiřuje možnost zapojení do studia, tuto možnost využívají především motivovaní studenti.
- Otevření cesty k získání kreditů s malými náklady - zde je potřeba vyřešit problémy spolehlivé identifikace studentů při skládání zkoušek, uznávání kreditů tradičními univerzitami a zájem studentů o ně.
- Zlepšení vyučování a učení - jako slibné se jeví hybridní vyučování s využitím technologií.
- Příprava dovedností žádaných trhem práce - absolventi tradičních vysokých škol často nejsou dostatečně připraveni pro praxi.
Ve třetí části zpráva uvádí poznatky z dosavadního fungování MOOC:
- Jen velmi málo vysokých škol uznává certifikáty z kurzů jako kredity pro další studium.
- MOOC nemusejí být vhodné pro přípravu studentů pro vysokoškolské studium.
- Slibné jsou hybridní kurzy se zapojením MOOC.
- MOOC mohou dobře posloužit pro doplnění chybějících dovedností a odbornosti.
Ve čtvrté části zprávy jsou uvedeny náměty pro využití MOOC pro tvůrce vzdělávací politiky (o dalších dvou studiích věnujících se fungování a efektivitě online vzdělávání viz zde).
BellwetherEducation.org
Výběr ze zpráv, novinek a zajímavostí ve vzdělávání provedlo výzkumné oddělení společnosti Scio.
0 komentářů:
Okomentovat