Dosud držela monopol na školní písanky s novým "psacím" písmem Comenia Script jeho autorka Radana Lencová. Odborníci ho chválili pro jeho jednoduchost, ale písanky byly pro mnohé školy moc drahé. Nyní nakladatelství Fraus vydává o třetinu levnější písanky s velmi podobným písmem Comenia Script A.
Z článku Markéty Březinové v iDNES.cz vybíráme:
"To je tak malý rozdíl, že později, když si dítě písmo přizpůsobí, úplně zanikne," říká vedoucí redakce nakladatelství Fraus Radka Šmahelová. Výhody nevázaného písma Sklenářová uvádí stejné jako Radana Lencová: Děti písmo Comenia Script více baví, učí se ho snáze a hlavně je čitelnější.
Písmo ze svých písanek však Sklenářová na žácích ještě nezkoušela. "Tvary nevázaného písma z písanek Fraus jsou o dost složitější než tvary ověřovaného písma Comenia Script a vůbec nemusí vyhovovat dysgrafickým dětem nebo dětem se speciálními potřebami," tvrdí Lencová a upozorňuje právě na fakt, že písmo použité v písankách Fraus nebylo řádně testováno.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
28 komentářů:
"Levnější písmo" je vlastně původní verze písma Radany Lencové, ještě než je upravila po dvouletém testování na školách.
"To písmo se liší v detailech, ale podstatných. Je složitější. Navíc vůbec nebylo řádně testováno." říká Lencová.
Jsem z toho jelen, ale pokud Lencová písmo upravila po testování, tak pravda původní písmo testováno bylo.
"Nakladatelství Fraus už z dřívějška vlastnilo práva na používání původního písma Comenia Script A a novou licenci chtělo od Lencové koupit či s ní na písankách spolupracovat. Ona však odmítla."
Z tohoto teda jelen nejsem vůbec. Fraus práva vlastní, takže je vše v pořádku. A u paní Lencové mám pocit, že se z toho snaží, co nejvíc vytřískat.
A nebo chce prostě za svou práci adekvátní odměnu...
Dobrý den, k té odměně pro paní Lencovou bych byl skeptický. Za tenhle přístup si odměnu určitě nezaslouží. Nejsem obvykle podezřívavý, ale chtít mít monopol na výrobu učebního materiálu, je trochu moc.
Robert
Když člověk něco vymyslí, vytvoří, ověří, opraví, stojí to dost času a energie i peněz. Podle mě si zaslouží odpovídající odměnu. Obzvláště, když ta odměna je pouze formou prodeje učebních materiálů. V opačném případě hrozí, že se už nikdo do žádného vývoje nových věcí pouštět nebude!
Ještě že Ritchie se Stallmanem se tím tak docela neřídili. ;-)
Ono je to vždycky všechno složitější. Přiznávám, že jsem byl od začátku spíše proti, že mi přišlo, že na základě jedné diplomové práce přejít na nové písmo mi přišlo unáhlené, že nevím o výzkumech o propojení písma a myšlení (jaké důsledky může mít nespojité písmo).
Podíval jsem se na stránky Projekt Comenia Script a v podstatě jsem tam nic nenašel: fórum, které je prakticky mrtvé, stanovisko PedF UK opatrnické. Pořád nevím, jestli je tohle cesta vpřed.
Jenže paní Lencová prodala Frausu licenci už před ověřením a vtom je její potíž. Krapínek s tou odměnou spěchala.
Paní Adamová, Fraus si koupil písmo na sazbu (to si ostatně mohl koupit kdokoliv), nikoli psací písmo. Písma se sice liší jen v detailech, ale je na první pohled jasné, že písmo na sazbu se jako vzor pro psaní nehodí. Získání doložky MŠMT je jen obrazem zoufalosti a nekompetentnosti.
Souhlasím zcela s tím, že není možné zakazovat použití Comenia Scriptu nakladatelství Fraus.
Už z principu si tam Lencová může cokoliv změnit a tvrdit, že ona má to správné psací písmo, které se smí používat. Použitím původní veze se pro ni nechtěně otevřel trh, který chtěla kontrolovat s nakladatelstvím Svět.
Projekt byl od MŠMT zcela nepromyšlený a nepřipravený a podle toho dopadla i závěrečná zpráva, která je velmi stručná, resp. 2 roky testování k ničemu.
Mohlo se použít jakýkoliv moderní skriptové písmo a dopadlo by to stejně.
Písmo má své kvality pro sazbu, ale pro psaní není podle mne ničím vyjímečným. Z pohledu zdravého vývoje dítěte bych minimálně v 1. třídě zůstal u nácviků kliček tradičního psacího písma.
Comenia Skript nerozvíjí grafomotoriku v takové míře. Podle mne mnoho dětí tím ztratí kreslířský návyk volného zápěstí při držení pera.
Pane Wagnere, děkuji za vysvětlení. Jenže to z článku a bohužel ani ze zmatených vyjádření paní Lencové nevyplývá.
Navíc mi celé to kupčení s písmem, které je normálně desítky let používané jako tiskací a paní Lencová ho najednou jen s minimálními úpravami používá jako psací přijde trapné, proto naprosto souhlasím s panem Janákem a navíc se domnívám, že toto nové písmo přinese více škody než užitku.
Otázkou zůstává, jestli má nějaké psaní až takový význam. Kdo si dnes stlouká máslo nebo štípe šindele. Co?
Nanejvýš zvládnout podpisový vzor. To mohou být klidně tři křížky třeba postupně pootočené o třicecet stupňů proti směru hodinových ručiček.
No jo, vlastně... digitálky. Tak jako při pouštění vody. No jo, vlastně... pákovky. Tak jako tak nějak jakoby nazpátek... doleva nebo co.
No jo, vlastně... a třicet stupňů odpovídá dílku picy nakrájené pro pětku hokejistů i s brankářem.
Tý jo, půlky picy!!!
Mně ten postup Frause připomíná tunelování cizího nápadu...
Pane Sárközi, kdyby to bylo něco originálního, s čím by paní Lencová přišla, tak to možná zkousnu. Věc však má háček. „Úspěšných“ i neúspěšných pokusů o použití nespojitého písma pro školní použití byly, jsou a budou. Spíš mi to přijde jako pokus, jak co nejefektivněji využít svou diplomovou práci.
Odvážným, ať přeje štěstí. Paní Lencové kromě odvahy nechybí chamtivost. Odborný přístup by ji nedovolil pracovat s fakty, jakým to činila při propagaci svého písma. To je vše.
Kdo sledoval rozhovory s paní Lencovou o kvalitách tohoto písma, tak to byly neskutečné blafy o rychlosti psaní, jednoduchosti nácviku tvarů písma – a k tomu volnost ve sklonu písma podle potřeby žáka apod.
Hele, a jakou pizzu máte nejraději?
Ty mražené polotovary mi přijdou jako tunelování cizího nápadu. Kolikrát to bývají neskutečné blafy. Prý jednoduchá a rychlá příprava s volností dochucení podle potřeby strávníka.
Moji rodiče, kterým je dnes víc než 80 let (každému zvlášť, ne dohromady), tímto typem písma psali odjakživa. Mám od nich schované dopisy na tábor. To paní Lencová ještě nebyla na světě! Trochu mi to připomíná poplatek za dešťovou vodu.
Kdyby Fraus vyvinul vlastní vzory písma, nic bych proti tomu neměl. Ale použil písmo paní Lencové, které jedna učitelka vyzkoušela se svými žáky mimo oficiální ověřování MŠMT... Podle mě je to plagiát.
Od zítřka začínám psát švabachem, abych probůh neporušila něčí autorská práva.
A jen takový dotaz? Fraus si prý koupil licenci jen na sazbu. A on ten Fraus snad bude to písmo používat k něčemu jinému, než k tisku?
Jen škoda, že by asi nešlo zaregistrovat moje písmo, protože už to po sobě nepřečtu ani já.
Fraus si koupil font písma - nikoliv didaktický postup pro jeho využívání pro výuku psacího písma ve škole. Ten vymyslela Radana Lencová a několik let ho ověřovala a vylepšovala. Opravdu nevidíte, kolik práce za tím písmem je? Já to jako autor didaktických materiálů vidím velmi dobře. Předpokládám, že to dá k soudu a vyhraje...
Didaktický postup aplikují učitelé při výuce, což znamená, že ho používají při výdělečné činnosti. Zřejmě by tedy měli platit jakýsi bakšiš Lencové i oni!
Fraus si koupil font písma - nikoliv didaktický postup pro jeho využívání pro výuku.
To je hezké! Teď nezbývá paní Lencové než si patentovat didaktický postup. Paní Lencová by tak mohla povolovat učitelům používat písmo při výuce, jak to pěkně řekla paní Adamová.
Smůla, že Frausovi na ověření MŠMT peníze už nedá, protože je investovala do 2letého testování didaktického postupu Lencové.
Všichni učitelé zapojení 2 roky do testování investovali hodně času, aby jim to pak Lencová spočítala na ceně učebního materiálu. To se Vám zdá správné, pane Sarközi?
Aby Fraus nežaloval Lencovou. :)
Ano, zdá se mi zcela správné, že když někdo něco vymyslí, tak mu to někdo jiný neukradne.
Nechápu, co ukradl Fraus Lencové. Didaktický postup pro použití písma? Co ji Fraus okopíroval? Směr psaní je daný, nasazení a vedení tahu při psaní – na tom nic paní Lencová nevymyslela – a na procvičovací tahy si také patent asi nedá. Nevím, jestli bych našel na písance něco, na co má autorské právo. Navíc její písmo je modifikované od původního.
To je stejné, jako byste řekl sadařům, že za plody jejich stromů mají odevzdávat odměnu někomu, kdo strom vyšlechtil. Sadaři si strom ale kupovali s tím, že mají právo na využití stromu tj. ke sklízení jablek.
Co Lencová čekala od Frause, když si ten font kupoval? Navíc si kupoval testované školní písmo, které beze změn bylo sváleno k použití. Změny nezávisle na MŠMT provedla Lencová. Vy snad máte jiné informace?
Divím, se že kritizujete paní Lencovou, že chce na svém písmu, jehož je výhradní autorkou a které se jí podařilo dostat do škol, což nikdo před tím ani nezkusil, vydělat. Co ale chce Fraus? Dělá nějakou charitu? Naopak, pan Fraus a učitelka, která pracovala s původním písmem Radany Lencové, se chtějí přiživit na cizím nápadu a vydělat prachy - nic jiného! Jen prostě mají nižší náklady na vývoj (žádné, protože nápad ukradli) a možná na tisk (protože tisknou spoustu dalších učebnic, takže mohou získat množstevní slevu od tiskárny). Jinak font Comenia Script si může koupit kdokoliv za pár tisíc korun. Sám ho mám koupený, ale pro sazbu textů - nikoliv pro vydávání pracovních sešitů, kde se ho učí žáci psát. Příklady s pizzou a sadaři jsou úplně mimo...
Pane Sarközy,
oddělme fakta od osobních sympatií. Podezřívat mě z toho ani nemůžete: Frausovy produkty moc nemusím z důvodů zřejmých v mém profilu. :)
Faktem je, že Fraus vlastní písmo, které se testovalo a pak jej MŠMT schválilo pro výuku psaní na ZŠ. Pokud vy víte něco jiného než já, tak to sdělte, jinak tady oba zbytečně ztrácíme čas.
Čas tady ztrácíme tak jako tak. Já vidím postup Frause jako neetický. Pokud to dá paní Lencová k soudu, očekávám, že vyhraje... Je mi líto, že se tady někdo naváží do Radany Lencové, která prosadila takovou významnou didaktickou inovaci! Závidíte jí peníze? Podle mě jsou zasloužené. Fraus na tom jen parazituje...
"Je mi líto, že se tady někdo naváží do Radany Lencové, která prosadila takovou významnou didaktickou inovaci!"
Bohužel neprosadila, byť nadějně začala. Zkuste se pane Sárkozi s paní Lencovou zamyslet nad tím, kde asi udělali soudruzi z NDR chybu.
Úplně mi to připomíná předposlední písničku z Jesus Christ Superstar. Kdy Jidáš říká, že to nevyšlo proto, že byla zaostalá doba.
Kdo ví, jak to bylo s licencemi: možná to Lencová s vidinou zisku Frausu nabídla sama ještě před testováním, z kterého já pak vyšlo jiné písmo. Nebo byl Fraus nedočkavý a koupil licenci na ještě nehotové písmo s tím, že to třeba vyjde, a teď se snaží vydělat i na tom původním.
Ale rozhodně by to nemělo bránit dětem učit se psát tímto písmem, kdy jim to jde rychleji, a místo toho můžou mít víc výtvarky a pracovní výchovy, aby dohnaly ty spoje v mozku, které nespojované písmo nerozvíjí.
Ale hlavně bych přestala fňukat, jaká je to hrůza, že děti nepíší a nebudou umět číst nespojité písmo. Číst ho není problém, to umíte za hodinku. Psát se s ním naučí jen ten, kdo bude chtít. Asi jako psaní všema deseti na stroji. Kdo to dnes umí? A kolik lidí píše pořád něco na počítači?
Okomentovat