Za milion nezměním v českém školství nic, ale za stejný milion mohu pro české vzdělání udělat daleko více.
Z článku Lubora Laciny v iHNed.cz vybíráme:
České pedagogické fakulty neprodukují kvalitní učitele z prostého důvodu: hlásí na ně ti nejslabší absolventi středních škol. Výzkumy to potvrzují - 80 % studentů pedagogických fakult je z dolního tercilu absolventů středních škol. Následně Ti úspěšní absolventi hledají uplatnění mimo obor, kde dostanou více peněz, což zpětně odrazuje dobré talenty od pedagogické kariéry. Přidat dnes učitelům znamená přidat peníze směsici lidí, z nichž pouze malá skupina se snaží dělat věci novátorsky a pracuje na sobě, jezdí na školení, zapojuje nové formy výuky. Přidání peněz na platy učitelů se na kvalitě výuky automaticky neprojevuje, protože je obvykle rozděleno rovnoměrně jak mezi aktivní tak ty, kteří již žádné ambice nemají.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
9 komentářů:
Problem je v neschonych reditelich skol a tech, kdo je do funkce vybiraji. Schopny reditel ma dost moznosti, jak ucitele lepe zaplatit za lepsi praci a vice prace. Liny reditel nemuze ridit skolu a vest ucitele k tomu, aby zaci byli ve skole radi a uceni je bavilo. Ve skolstvi neexistuje personalni prace, prostredi je pro zamestnance skol demotivujici.
Tak to je perla!!! :-),:-),:-) Cha, cha, cha. Tak dobře jsem se už dlouho nepobavil!
Víte vůbec něco o financování škol a hlavně platů učitelů?
Tvrdit, že "Schopny reditel ma dost moznosti, jak ucitele lepe zaplatit za lepsi praci a vice prace", je nesmysl.
Některé školy skutečně mají peníze navíc, například z komerčního pronájmu prostor nebo jako dotaci od města. Ale rozhodně to není pravidlo, spíše výjimka.
1. Především je nezbytné si uvědomit, že zřejmě každý ředitel ví nejlépe ze všech to, s čím si postupně už mnoho let lámou hlavy několikatery týmy špičkových odborníků nejen na pedagogiku. Tedy, kdo je a jakými parametry oplývá ten kvalitní učitel. Že jsou místo poměrně dobře identifikovatelných nekvalifikovaných učitelů, poměrně často finančně ceněni spíše učitelé, kteří jsou svým ředitelům nějak prospěšní, se nijak zvlášť nediskutuje. Že ta prospěšnost nemusí být vždycky navázána na původní smysl a cíl školy, je zřejmé z neustálého hledání teď už konečně zaručeného návodu na zastavení propadu české vzdělanosti.
2. Nemáte-li jasno v tom, jestli ten který ředitel školy má nebo nemá jak prospěšné učitele zaplatit, udělejte si drobnou analýzu z veřejně dostupných informací.
Od souhrnného objemu mezd odečtěte pro jednoduchost počet učitelů vynásobený tarifem v pátém stupni dvanácté třídy. Dále odečtěte součet obligatorních nadtarifů, a výsledek vydělte desetinásobkem počtu učitelů. Počítejte u stolu, protože vám možná vypadnou oči. Taky si spočítejte, kolik se průměrně zaplatí za přesčasové hodiny, a v jakém vztahu k vedení se přesčasáři nacházejí. Není-li to čistě náhodou také ono samo.
Je třeba si také uvědomit, že zřizovatélé mají tyto informace z první ruky, a to zcela jmenovitě. Že shodou kumulací všech možných okolností a funkcí mohou být i pedagogičtí pracovníci, kteří mají plat přesahující hodně, hodně přes třicet tisíc měsíčně, ať už s rozpočítanými odměnami nebo ne, nikoho nerozruší. V obecném povědomí zůstává, že je-li někdo za něco odpovědný, může sï v rozsahu svojí pravomoci dělat, co se mu zamane.
To třeba zřizovatel připustí, že bylo učiteli odebráno osobní hodnocení v rozporu se zákonem. Ale protože zákon prý neukládá sankci, jede se dál močálem černým kolem bílých skal.
Pro Milana Keršlágera:
"Některé školy skutečně mají peníze navíc, například z komerčního pronájmu prostor nebo jako dotaci od města. Ale rozhodně to není pravidlo, spíše výjimka."
A Vy znáte způsob jak peníze z pronájmů převést do mezd? Leda, že by tam učitelé dělali hostesky :-)
Co já vím, tak peníze z pronájmů může škola použít pouze na úhradu energií, vodného, stočného, opravu a údržbu atp.
Ještě bych si uměl asi představit, že by někdo z pronájmů hradil poměrnou částí plat uklízečky, která v pronajímaných prostorech uklízí a takto uspořené peníze (naprosto směšná částka) pak použil na platy učitelů. Ale nevím, jestli je to vůbec legislativně možné.
Jestli znáte způsob jak peníze z pronájmů dostat do mezd, tak sem s ním. Třeba to některý z ředitelů využije.
Pronajmete učebnu učitelce, která si tam zařídí kurzy doučování...
Pronajmete učebnu učitelce, která si tam zařídí kurzy doučování...
zařídí kurzy doučování...
Nejlépe pak vlastních žáků. Pravidelný přísun frekventantů zajištěn. V hodině je dorubu a odpoledne za penízky doučím. A nebo s kolegou na revanš.
'Škola je zlatá loď,
pro penízky do ní choď.
Hmm, jsou pěkné... a zlatá.'
Přes pronájmy se finance protaví do nákupu pomůcek. Mobily, tablety, kamery, foťáky se integrují do kdejakého předmětu. A čile se celoživotně vzděláváme, o prázdninách pak především. Ještě do výuky nějak dostat mikrovlnky, myčky, pračky a vysavače... No jo vlastně, výchova k domácím pracem.
Okomentovat