Odborný mluvčí ODS pro školství, a tedy potenciálně stínový či skutečný ministr, vystoupil minulý týden v Hyde Parku České televize. Takže už víme, co můžeme čekat od člověka, který chce jako politik ovlivňovat české vzdělávání. Výsledek je zatím dosti rozpačitý.
Z článku Tomáše Feřtka v RESPEKT.cz vybíráme:
Takže například tvrdil, že počet maturantů se blíží osmdesáti procentům z populačního ročníku a brzy ji bude mít každý. Hned několikrát zopakoval, že devadesát procent maturantů jde na vysokou školu a jednoznačně souhlasil s pohoršeným divákem, že školy produkují tisíce uměnovědců a absolventů DAMU a JAMU, kteří pak nenajdou práci a uplatnění. A iniciativně dodal, že to je vlastně velkovýroba aktivistů, kteří pak vysávají stát a nutí ho, aby jim zřídil pracovní místa.
Leccos z toho je podstatně jinak. V roce 2013 z 92 tisíc absolventů středních škol mělo zhruba 25 tisíc jen výuční list (data z www.infoabsolvent.cz). To na osmdesát procent maturujících nevypadá. Počet těch, kteří nastoupí na vysokou školu, se pohybuje v posledních letech nad padesáti procenty z ročníku; i v nejnižší věkové kohortě 25 až 34 let je počet absolventů vysoké školy pořád kdesi mezi 20 až 25%, u starších je to ještě méně (šetření Reflex 2013).
Počty uměnovědců se pohybují maximálně ve stovkách, počty techniků v desetitisících a vysokoškoláci setrvale patří ke skupinám nejméně ohroženým nezaměstnaností (okolo 2,5%), na rozdíl například od učňů (loni 19,8 % absolventů učilišť). Takhle by se dalo oponovat možná polovičce Klausových tvrzení.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
1 komentářů:
Pane Feřteku, hlavně že vy umíte s čísly pracovat zcela grandiózně.
"Leccos z toho je podstatně jinak. V roce 2013 z 92 tisíc absolventů středních škol mělo zhruba 25 tisíc jen výuční list (data z www.infoabsolvent.cz). To na osmdesát procent maturujících nevypadá. Počet těch, kteří nastoupí na vysokou školu, se pohybuje v posledních letech nad padesáti procenty z ročníku"
Těch maturantů je fakt jen 73 %, což se ovšem k 80 % skutečně blíží. V další větě pak hovoříte o více než 50 % z ročníku, kdežto pan Klaus o 90 % z maturantů, což je přes 60 % z ročníku. Takže jestliže vystřelil čísla z placu, nevystřelil je zas až tak mimo mísu. Ale, kdo chce psa bít, hůl si vždy najde.
Feřtek for stínový ministr školství.
Okomentovat