Uvádějí následující negativní důsledky:
- dramatický vzestup pozornosti věnované kvantitativním ukazatelům výsledků vzdělávání,
- přesun pozornosti ke krátkodobým cílům ve vzdělávací politice, přestože uskutečňování smysluplných změn ve vzdělávání vyžaduje delší období,
- zdůrazňování úzkého rozsahu měřitelných aspektů vzdělávání, což vede ke snížení zájmu o neměřitelné aspekty a deformuje chápání vzdělávání,
- zdůrazňování ekonomické úlohy veřejného vzdělávání primárně jako přípravy pro zaměstnání,
- OECD nemá mandát k ovlivňování vzdělávání v jednotlivých zemích a chybí zde demokratické mechanismy v rozhodování,
- OECD spolupracuje s řadou soukromých společností, které nabízejí placené vzdělávací služby v návaznosti na zjištění PISA,
- opakované testování PISA škodí dětem a omezuje autonomii učitelů.
- vytvořit alternativní žebříčky, které by braly v úvahu stupeň rozvoje ekonomiky jednotlivých zemí (srovnávat ve skupině rozvojových zemí, rozvinutých atd.),
- otevřít diskusi o hodnocení vzdělávacích výsledků dalším skupinám zainteresovaných: rodičům, pedagogům, žákům, představitelům komunit, školských úřadů a odborníkům z humanitních a společenskovědních oborů,
- na národní nebo mezinárodní úrovni zahrnout kromě ekonomů do procesu formulace metod hodnocení činitele, kteří se zabývají zdravím a duševním rozvojem dětí a jejich dobrým rozpoložením (wellbeing),
- publikovat přímé i nepřímé náklady vynaložené na testování PISA,
- umožnit nezávislé pozorování celého procesu od tvorby testů až po testování,
- poskytnout podrobné informace o zapojení soukromých společností do přípravy a provádění testů i o aktivitách navazujících na šetření,
- prodloužit časové rozestupy mezi jednotlivými cykly testování.
Výběr ze zpráv, novinek a zajímavostí ve vzdělávání provedlo výzkumné oddělení společnosti Scio.
1 komentářů:
No konečně to někdo pojmenoval!
Okomentovat