Komentář Martina Fendrycha: Ministr Marcel Chládek usoudil, že domácí škola na druhém stupni základní školy není vhodná. Nenabízí žádné relevantní argumenty. Prostě je proti a má politickou moc.
Z komentáře Martin Fendrych v Aktuálně.cz vybíráme:
Marcel Chládek mluví o socializační roli školy. Vychází z mylné představy, že dítě sedí doma s mámou nebo tátou, nemá vůbec žádné kontakty, sociálně krní. Realita je jiná. Rodiče (hlavně v Praze a Středočeském kraji) vytvářejí skupinky, pořádají společné akce, třeba návštěvy muzeí, naučné vycházky atd. Někde se střídají i při výuce předmětů, ve kterých si nevěří (dejme tomu matematika). Děti navíc navštěvují různé kroužky a sporty, takže se mezi další kluky a holky samozřejmě dostanou.
Doma vzdělávané děti mají víc času. Výuce věnují méně hodin, nejsou ničím rozptýlené, odpadá všelijaká školní buzerace. Matka nebo otec vědí, co jejich dceru či syna zajímá; když třeba chodí na ryby, věnují vodnímu světu a jeho obyvatelům víc prostoru. Podporují a rozvíjejí to, k čemu dítě tíhne.
Přečtěte si: Marcel Chládek – omyl na ministerstvu školství
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
11 komentářů:
Úplně nejhorší je, že je to reakce na zjištění, že si nespokojení rodiče vlastně zakládají svoje vlastní školy.
Neměla by se spíše zlepšit ta výuka ve školách, konečně vrátit pořádné osnovy a zkonsolidovat školy po tom debaklu s kompetencemi a ukončit tu bezduchou anarchii, než zakázat rodičům vzdělávání doma? Něco tak obludného je vůbec možné ?? To o tom opravdu rozhoduje jediný člověk? Myslel jsem že máme jiné zřízení než diktauru....
Velmi pochybuji, že rodiče, kteří se rozhodli učit děti sami doma, touží po návratu osnov...
...Matka nebo otec vědí, co jejich dceru či syna zajímá; když třeba chodí na ryby, věnují vodnímu světu a jeho obyvatelům víc prostoru. Podporují a rozvíjejí to, k čemu dítě tíhne...
1) Předesílám, že jsem v obecné rovině pro domácí vzdělávání, pokud pro to budou vytvořeny slušné legislativní i obsahové podmínky.
2) Souhlasím s tím, že někteří rodiče až moc dobře vědí, co jejich děti zajímá, a proto hledají pomoc u psychologů, etopedů atd., protože jim dětičky už dávno přerostly přes hlavu v raném věku 10 let. Nestudoval jsem podrobně podmínky MŠMT pro české domácí vzdělávání, ale pokud tam nejsou závazné podmínky na vzdělání rodičů a výstupy, kterých musí žák při pravidelném přezkoušení dosáhnout, tak snad raději ani neeeeee.
Čtěte: http://frantisekmatejka.blog.idnes.cz/c/408347/Rodice-nici-detem-zivot-Deti-patri-statu-a-prevychova-je-nutna.html.
Video k tématu: http://www.inspirativni.tv/naomi-aldort-vychovavejte-deti-jinak/
Z webu MŠMT
"Individuální vzdělávání (IV)na 1. stupni základních škol se osvědčilo, nevyskytly se žádné zásadní problémy, stejně tak ani v průběhu pětiletého pokusného ověřování na 2. stupni ZŠ, proto je možné otevřít možnost jeho legislativního ukotvení také na 2. stupeň," říká náměstek ministra školství, mládeže a tělovýchovy Jindřich Fryč.
Zatímco u vzdělavatelů žáků 1. stupně stačí vzdělání na úrovni střední školy s maturitou, u vzdělavatelů žáků 2. stupně bude vyžadováno vzdělání alespoň na úrovni vyššího odborného nebo bakalářského studia. Výsledky žáků s IV bude sledovat Česká školní inspekce. Součástí IV jsou pravidelné konzultace na kmenové škole žáka a přezkušování žáků vždy na konci pololetí.
Tento školní rok dobíhá ještě poslední ročník pokusného ověřování IV. Následovat bude novela školského zákona, na jejímž základě by plošné využití IV na 2. stupni ZŠ mohlo být možné od školního roku 2014/2015.
Ale Chládek ví nejlépe co je pro děti dobré.
Video k tématu
Aktuálně jsem se dodíval až k údivu, že matky odkládají malé děti do denních sirotčinců proto, aby mohly pracovat. Jen si vždycky vzpomenu na vyprávění učitelek mš, jak si matky, které jsou s druhými dětmi na mateřské, přicházejí pro milovaná dítka pravidelně pár minut před zamčením budovy, lehce přikouřeny. Nebo rodiče, kteří se dotazují, jestli školka nebude náhodou otevřena i ostátním svátku.
Ale nechci paušalizovat.
Osobně bych se velmi přimlouval za četnější realizaci ideje, když jsme si děti povili, tak si je i zaopatřeme výchovou a vzděláním.
Pak je v tom videu velmi pěkná úvaha o spolupracujícím dítěti. Něco jako že si dítě samo řekne, čeho je mu třeba, což se opírá o myšlenku, že když se narodí, umí dýchat, a dospělí mu v tom mají být nápomocni. Já jsem trvale připraven pomáhat v rozvoji kohokoli, až bych se přetrhl. Ale mám naprosto neodbytný pocit, že drtivá většina žáků je ve škole z donucení, možná pod hrozbou fyzického násilí a vyhladovění. Rozhodně chtějí cokoli jiného než se vzdělávat v souladu s naším švp.
Ti zpropadení rodiče. Mělo by se jim to video pustit.
"u vzdělavatelů žáků 2. stupně bude vyžadováno vzdělání alespoň na úrovni vyššího odborného nebo bakalářského studia"
Toto považuji za naprosto nedostatečné. U vzdělavatelů žáků 2. stupně by měla být jednoznačně požadována přísná zkouška z učiva ZŠ minimálně z M, ČJ, AJ. To, že někdo vlastní bakalářský titul z bůhvíčeho, bohužel při klesající úrovni našeho školství naprosto neznamená, že ovládá základní učivo hlavních předmětů. Nedělejme si iluze. On je obrovský rozdíl mezi násobením pod sebe v 5. třídě a lomenými výrazy či goniometrickými funkcemi ve třídě deváté.
"Osobně bych se velmi přimlouval za četnější realizaci ideje, když jsme si děti povili, tak si je i zaopatřeme výchovou a vzděláním."
Ty matky na poslední chvíli ve školce, pracují jako kůň celý den a poté nastupují další šichtu doma. Možná byste si měl takový den české matky, často samoživitelky, na plný úvazek vyzkoušet, než budete soudit. Vzdělání je v Čechách ideálně řečeno v jurisdikci státu. Jenže stát v této funkci mizerně selhává už řadu desetiletí. Rodičům, kteří chtějí pro své dítě skutečné vzdělání, oproštěné od kompetetivních a "socializačních", rozuměj zhovadizujících, vlivů české základky, Chládek hází klacky pod nohy. Proč bakalářské vzdělání pro rodiče? Nestačí srovnávací zkoušky žáka? Chládek, Dobeš, Ferda mravenec, co ministr, to osvícenec. Kde ty lidi berou? To má ČSSD na ně na Šumavě farmu? Není úniku ani východiska.
jak si matky, které jsou s druhými dětmi na mateřské, přicházejí pro milovaná dítka pravidelně pár minut před zamčením budovy, lehce přikouřeny. Nebo rodiče, kteří se dotazují, jestli školka nebude náhodou otevřena i o státním svátku.
Možná byste měl, pane Tajný kolego, zkusit číst s porozuměním a zvýšit své kompetence v čtenářské gramotnosti, než začnete soudit názory jiných. Jakožto emeritní mluvčí kolegy Blahy prohlašuji, že matky, které putují uštvané z šichty na šichtu zjevně ve svém příspěvku na mysli neměl.
Za sebe dodávám, že výchova dětí je v jurisdikci rodičů už řadu tisíciletí. Mohu-li soudit podle vlastních zkušeností, pak v posledních desetiletích mnozí rodiče v této funkci mizerně selhávají.
Pojem "skutečné vzdělání" = domácí a mimozákladkové, zhovaďizující, mne naplnil hlubokou melancholií.
Já proti domácímu vzdělávání nic osobně nemám. (U mnohých dítek bych si dokonce přál, aby si svého miláčka laskavě vzdělávali jeho rodiče sami.) Jen tak cvičně ale uvažuji třeba nad domácím vzděláváním v jehovistické rodině a zkouším tam dosadit přívlastek "skutečné". Moc mi to nejde. Takže bych doporučoval obezřetnější výběr slov.
A závěrem jen douška. Mám dojem, že ani Dobeš, ani Ferda Mravenec členy ČSSD nejsou a nebyli. "Osvícená" mohla být leda tak jihočeská matka Kuchtová a to z Temelína. Obecně se tedy osvícených ministrů školství nedostává jaksi bez ohledu na aktuální složení vládní koalice.
matky, které putují uštvané z šichty na šichtu zjevně ve svém příspěvku na mysli neměl
Neměl. Na to člověk nemusí být ani zdaleka tak bystrý, jako jsou moji mluvčí. Bylť jsem vyrván z kontextu jako zlatý vlas dědka Vševědka.
Tak jen drobně připodotknu, že na dítko matky samoživitelky se při zařazování do školky ani dostat nemusí. Kolikrát stačí rozdíl jednoho ze dvou přijímacích bodíků, které mohla matička propásnout. To jest, že nepřišla dítě zapsat nejlépe už v okamžiku početí, a že ve školce nemá dítě už zdřívávějc.
Okomentovat