Přečtěte si: Jak u žáka nejlépe vyvolat situační zájem?

Friday, May 30, 2014 ·

Žáci jsou více zaujati výukou, jestliže se učí o něčem, co je zajímá. Osobní zájmy se vyvíjejí dlouhodobě, ale učitelé mohou při výuce vyvolat situační zájem (okamžitý, krátkodobý, zaměřený na konkrétní problém).

Výzkumníci ze Singapuru se zabývají tím, jak ho u žáka nejlépe vyvolat. Učitel položí otázku nebo nastolí problém, žáci neznají odpověď a začnou se otázkou hlouběji zabývat. Dr. J. Rotgans uvádí, že problém musí být konkrétní a spojený s reálným světem, žáci si dovednosti a vědomosti získané na základě situačního zájmu pamatují déle. Žáci s vysokou úrovní situačního zájmu dosahují lepších výsledků ve standardizovaných testech. Jeho časté vyvolávání může i dlouhodobě změnit vztah žáka k určitému školnímu předmětu z negativního na pozitivní a vyvolávat zájem se dále učit ve škole i mimo ni.

Zdroj: SingTeach


Výběr ze zpráv, novinek a zajímavostí ve vzdělávání provedlo výzkumné oddělení společnosti Scio.

5 comments:

MM said...
May 30, 2014 at 10:52 AM  

Díky za skvělý námět! Konečně mám opět pro co žít!
A také díky za sklerózu, jež s věkem přichází. Jinak bych si pamatoval, že tuto převratnou metodickou novinku nám už počátkem 80. let na fakultě vtloukali do hlavy pod názvem "problémové vyučování".

Nicka Pytlik said...
May 30, 2014 at 11:19 AM  

provedlo výzkumné oddělení společnosti Scio

Myslím, že je nejvyšší čas výzkumníkům ze Scia poděkovat, že nás seznamují se žhavými novinkami výzkumníků ze Singapuru. A tady bude asi zakopáno jádro pudla vynikajících výsledků singapurských dětiček v mezinárodním testování.
A jako bonus pan Hrabáč opět nalezl smysl svého života. Ale jaképak předreformní biflování problémů! 'Zájmové vyučování', to je oč tu běží.
Sám si už ani nevzpomenu, kdy jsem se žáků na něco zeptal. Nu, na sklonku svojí pedagogické kariéry se stanu zaníceným vyvolávačem situačního zájmu. Tak třeba:
'Co dnes asi tak bude k obědu, děti?'
'Si to vygůgli, ne?!'

krtek said...
May 30, 2014 at 11:42 AM  

Ano, ano. Kolik budu mít THC v krvi po vykouření jednoho středně velkého jointu v kolektivu pěti lidí, z nichž dva jsou sváteční kuřáci; jak dlouho po požití dvou piv a dvou rumů mohu jet autem do školy. Pro náročnější něco ze stavby skateparků, jenom pro dívky mne nějak nic nenapadá. Ale budeme-li přemýšlet, určitě nás něco napadne.

Unknown said...
May 30, 2014 at 12:36 PM  

Už to vidím v praxi. Tak třeba učitel položí otázku a nastolí problém, kolik že kilometrů ujede auto za půl hodiny, jestliže za hodinu ujede 90 kilometrů? Žáci sice neznají odpověď, ale o to více se začnou otázkou a nastoleným problémem hlouběji zabývat. A aby toho nebylo málo, jiní učitelé žákům nastolí problém pravopisu, východořímské říše, výnosů kukuřice v době vlády Aztéků či předpřítomného času v angličtině. A žáci skutečně nelení a začnou se zajímat v matematice o práci s reálnými čísly, v zeměpisu a přírodopisu o agrotechnické lhůty či v dějepisu o starověk dávných civilizací a nikdo je od té doby za Boha živého není schopen je učení dnem i nocí odtrhnout.
Nevím, jak ostatní, ale také miluji sci-fi literaturu. V dnešní době je to povzbudivé a silně motivující čtení zejména pro školním rokem znavené učitele.

Nicka Pytlik said...
May 30, 2014 at 1:06 PM  

miluji sci-fi literaturu

Snad sci-o (Science Ovens) literaturu, ne?!

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.