Dr. O. Dyens, zástupce proděkana na kanadské univerzitě McGill, přináší pohled na to, jak technologický rozvoj, zejména pokrok na poli umělé inteligence a analýzy „velkých dat“ ovlivní vysokoškolské vzdělávání. Upozorňuje na nástup strojů do všech oblastí lidského konání, nejen v oblasti fyzické práce jako ve 20. století, ale i v oblasti práce duševní.
V blízké budoucnosti podle něj stroje převezmou úlohu v chirurgických operacích, v diagnostice, software nahradí právníky a překladatele. Poradenství a psychologie bude využívat umělou inteligenci jako doplněk a často vodítko při rozhodování. Analýza rozsáhlých souborů dat pomůže předpovídat chování a určit trendy ovlivňující např. vytrvání studenta ve studiu nebo postup zaměstnanců na kariérním žebříčku. Autor uvádí, že je třeba připravovat studenty tak, aby porozuměli výhodám i hrozbám plynoucím ze stále hlubšího pronikání technologií do lidského konání a života vůbec. Poukazuje na to, že v dnešním světě získáváme kognitivní i fyzické poznatky o světě do velké míry prostřednictvím technologií. Již dnes můžeme sledovat např. počítačové systémy, které se učí ze zkušenosti, a auta bez řidiče.
Dr. Dyens pokládá otázku, zda tradiční kognitivní procesy a postupy jsou to, co budeme potřebovat ve světě komplexních technologií. Pro budoucnost se musíme zaměřit na rozvíjení vysoce specializovaných kognitivních dovedností – dovednost strategického myšlení, tvorba analogií a metafor, používání smyslů a emocí spolu s racionálním uvažováním. Jinak hrozí, že budoucí generace nebude schopna obstát v soutěži se stroji (o tom, která zaměstnání ohrožuje automatizace, více zde).
Zdroj: University Affairs
Výběr ze zpráv, novinek a zajímavostí ve vzdělávání provedlo výzkumné oddělení společnosti Scio.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
3 komentářů:
hrozí, že budoucí generace nebude schopna obstát v soutěži se stroji
To jako že má nějakou naději? Člověk přece žádnou takovou schopnost z podstaty věci nemá.
O umělé inteligenci se sice hovoří už od dob Paracelsových, a možná ještě dřív. A ještě se nějakou dobu mluvit bude. Pak už to ale bude úspěšně zdegenerovanému lidstvu zcela šumafuk.
"úspěšně zdegenerovanému" - budoucí čas nahraďme časem přítomným
Už to vidím ve školce: "Nikdo se neumí ustlat tak hezky postýlku jako robot Emýlek."
---
Na základní škole se baví inteligentní stroj I s inteligentsím strojem II:
"Čím bys chtěl být?"
"Tatínek chce, abych řídil auta, jako on, ale já bych raději letadlo."
---
A na střední škole:
"Prosím, robot IC5 mi vyhrožuje, že mě praští proudem, když mu nedám opsat úkol."
---
Stroje se učí rychle. Už se těším, až nás nahradí.
Okomentovat