- Korporace - řízení je založeno na hierarchii, struktura je fixní a neflexibilní, úkoly zadává vedoucí. Toto partnerství je zaměřeno na plnění cíle, veškerou kontrolu má učitel. Může vést k rychlému, ale povrchnímu osvojování vědomostí.
- Asociace - formální struktura existuje, ale do plánování a rozhodnutí je zapojena skupina žáků, kontrola není tak zřejmá. Tento model vyžaduje dobré plánování, skupina žáků se podílí na organizaci výuky, učitel nabízí možnosti.
- Afilace - jednotlivé týmy žáků postupují různými způsoby při plnění vzdělávacích cílů, podle svých zájmů a možností. Výsledky a postupy pak týmy sdílejí a navzájem se učí. Hierarchie je přítomna především ve stadiu plánování a rozdělení týmů. Důležitá je flexibilita a práce na společném úkolu.
- Komunita - důraz je kladen na sdílení cílů, hodnot a výsledků. Hierarchie a vedení je založeno na konsensu a diskusi, může být časově náročné. Učitel je průvodcem, vystupuje neformálně, umožňuje žákům dělat chyby. Tento model vyžaduje vzájemnou důvěru. Je vhodný pro projektové vyučování a vede k získání trvalých vědomostí.
Zdroj: SecEd
Výběr ze zpráv, novinek a zajímavostí ve vzdělávání provedlo výzkumné oddělení společnosti Scio.
8 komentářů:
bývalý ředitel školy se zabývá spoluprací učitele a žáků
Ve vztahu učitel - žák bych se, s dovolením, z bezpečnostních důvodů přidržel právě pojmu 'spolupráce', než 'partnerství'.
Možná že by ale pan Parker mohl spíš lehce pohovořit na téma
styly partnerství mezi ředitelem a učiteli.
Korporace - Asociace - Afilace - Komunita
Jsou to hezké, líbivé, akademické tlachy univerzitních mudrců, ale v teprve v přímé praxi ve třídě se vždycky „hukáže, Lomikare, do roka a do dne“, jak všechny ty teorie jsou šedé a odtržené od skutečného života ve školách.
Taky mi tam chybí odstupňování ne-spolupráce: lhostejnost - ignorace - nepřátelství. Zvlášť v první kategorii mám spolupracujících povícero.
Pokud máte, pane krtku, na mysli styly na pracovišti, pak mezi ignoraci a nepřátelství vřaďte ještě 'pletichy'.
Vida, pletichy, to mne nenapadlo. Asi jsem měl na mysli jen studenty, ty prosté duše.
Ještě do toho zamíchejte techtle, udělejte z toho epes prezentaci a bude to dokonale hogo.
provedu "mentální překlad" do češtiny neb neznáme podstatu angl. soukromých škol vychovávajících elitu vládnoucí světu:1.učitel je pánbů,jsou povoleny zři fráze v partnerské komunikaci:ano pane,ne pane,jistě pane(familiérní pro poslední ročník)2.do rozhodování je zapojena skupinka šikanisté,která se spolupodílí na formování kolektivu 3.jednotlivé třídy jsou týmy které soutěží (nemilosrdně) mezi sebou,výborné jest rugby 4. sdílíme společnou hodnotu vyvolených kteří jsou předurčeni vládnout
za toto kvalitní vzdělání se platí nemalé peníze a počet míst jest omezený (nutná doporučení),tento systém neprodukuje vynikající vědce (máme indy,rusy,čínany) či managery světových korporací (máme američany) ale produkuje úředníky státu,členy správních a dozorčích rad,šéfy bezpečnostních služeb)prostě vládnoucí elitu
Okomentovat