Přečtěte si: Co je cílem vzdělávání podle Prenského

úterý 20. května 2014 ·

Marc Prensky, autor pěti knih o vzdělávání a výrazu „digitální domorodci“, zakladatel a ředitel neziskové vzdělávací nadace Global Future Education Foundation and Institute, se zamýšlí nad tím, co je cílem vzdělávání. Učení je podle něj pouze prostředkem a samotným cílem je „stávání se“ (becoming).

Většina rodičů chce, aby z jejich dětí vyrostli dobří lidé, kteří umějí přemýšlet, jednat a navazovat vztahy s lidmi a dosahovat vytčených cílů. Škola se však stále soustředí na učení se předmětům, mnoho pozornosti je věnováno tomu, jak nejlépe se učit, jak učení hodnotit a měřit, zda učení postupuje podle plánu. Místo standardů bychom měli nastavit vzdělávání založené na dosažení úspěchu (accomplishment) – úspěchu v tom, že se mladí lidé stanou takovými, jakými bychom je rádi viděli.

Mladí lidé by se měli zamýšlet nad otázkami jako:
  • Kým jsem se stal? 
  • Umím přemýšlet lépe než dřív? 
  • Dokážu dělat něco, co jsem dřív neuměl? 
  • Vycházím dobře s lidmi? 
  • Mohu být prospěšný? 
Proces „stávání se“ není měřitelný testy, ale pro rodiče i pro potenciální budoucí zaměstnavatele by mohlo být důležitější zachycení toho, jak žák přemýšlí, jak navazuje vztahy, jak se vyvíjí. Dnešní škola a vzdělávání jsou podle Prenského příliš zaměřeny na učení a málo na to, aby vychovávaly dobré a schopné lidi (k transformaci vzdělávání prostřednictvím zapojení technologií podle Prenského více zde).


Výběr ze zpráv, novinek a zajímavostí ve vzdělávání provedlo výzkumné oddělení společnosti Scio.

5 komentářů:

M.Kalvach řekl(a)...
21. května 2014 v 8:10  

Každý proces, včetně procesu stávání se je měřitelný. A je-li měřitelný, lze na jednotlivé jeho parametry sestrojit testy. Ve starověku jsme neuměli změřit vzdálenost Země a Měsíce a od dob Keplera to umíme. Neuměli jsme testovat HIV a dnes to umíme. I sociologické procesy "stávání se" leze měřit. Zjednodušeně známe výchozí stav a známe cílový, rozdíl je přidaná nebo ubraná hodnota. To, že se dodnes nikdo nezabýval testováním "stávání se" neznamená, že nejde měřit a testovat. Říkat dopředu, že něco nejde je ošemetné. Přijde nějaký trouba, co nečetl učené zahraniční prameny, jak to činí SCIO, dokáže sestavit takový test a bude po hehe.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
21. května 2014 v 16:05  

A není to Prenského "stávání se" nakonec podobné našim kompetencím? Vše, co je tu jmenováno, bychom tam našli. Kdybychom chtěli.

Ondřej Šteffl řekl(a)...
21. května 2014 v 20:15  

V RVP bychom našli leccos, kdybychom hledali. Ale "ne podle slov, ale podle činů poznáte je". A bylo by opravdu odvážné tvrdit, že v našich (jakož jistě i v amerických či finských) jde zejména o to, aby se děti "stávaly". Spíše asi platí, že Dnešní škola a vzdělávání jsou příliš zaměřeny na učení a málo na to, aby vychovávaly dobré a schopné lidi. Proto také pořád mluvíme o maturitě, testování, přijímacích zkouškách, že.

A co se týká měření "stávání se". V článku se neříká, že to nejde, ale že to nejde testem. Ale M. Kalvach má pravdu v tom, že to třeba může jít jinak. To, že to dnes neumíme, neznamená, že to v budoucnu nepůjde. Postupně se např. učíme, jak měřit klíčové kompetence. Ovšem u "stávat se" to bude ještě dlouhá cesta...

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
21. května 2014 v 21:24  

Přesně tak. I rvp nakročilo správným směrem, stejně jako Prensky, ale jakýmsi obloukem se vracíme zpět: jednotné testy, jednotné přijímačky, jednotné bufety... A všudypřítomná vševědoucí PISA.

Nicka Pytlik řekl(a)...
21. května 2014 v 21:42  

příliš zaměřeny na učení a málo na to, aby vychovávaly dobré a schopné lidi

Tady už zase chybí jen ta zmínka o biflování, rakousko-uherském drilu a nejlépe o Merii Terezii.
Vždycky jsem vycházel z toho, že učení samo o sobě má všeobecný kultivační potenciál. Nebo lépe učení je kultivace, kultivuje se učením.
Nejspíš to bude tím, že vzdělávání se pojímám jako práci, která nemusí být vždycky nutně zábavná, ale zvídavé lidi poznání prostě baví a motivuje.
Ono to samozřejmě až tak jednoduché není. Zažil jsem nemálo studentů s vynikajícími výsledky, kteří se nakonec projevili jako lidé charakterově nízcí až ubozí, což je vždycky velké zklamání. Nakonec jich takových najdeme poměrně dost i mezi vysoce postavenými činovníky.
A na druhou stranu znám plno vynikajících lidí, bývalých žáků, kteří tomu vlastnímu studiu moc nedali. Ale to vůbec nemusí znamenat, že se v nich proces učení nikterak nepromítl. Třeba v té době měli jiné zájmy, nebo teprve zráli. Ať tak nebo tak, je to pak radost převeliká.
Jen drobný postřezík. Nejvěrohodnějším testem je od jaktěživa běžný život se svými zádrheli. V mezních situacích se člověk probouzí, pravil existencialista Jaspers, patrně zkompetentněn napadrť.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.