Ministerstvo školství (MŠMT) už má plán, jak vyřešit problém s uzavřením škol kvůli nekvalifikovaným učitelům. V Česku je totiž více než 600 škol, které aktuálně mají přes 50 procent nekvalifikovaných pedagogů. Takové školy by od 1. ledna 2015 musely s výukou skončit. MŠMT chce problém řešit prostřednictvím ředitelů těchto zařízení.
Z článku Miroslava Trynera v E15.cz vybíráme:
Z krajů je podle posledního šetření ministerstva nejhorší situace v počtu učitelů bez diplomu ve Středočeském kraji, kde je jich z 16 tisíc přes 3700. Naopak nejmenší podíl nekvalifikovaných pedagogů mají ve třech moravských krajích.
Problém nepomohou vyřešit ani nezaměstnaní kvalifikovaní učitelé. Ačkoliv jich je na úřadech práce zhruba šest tisíc, nelze je zdaleka všechny využít k náhradě nekvalifikovaných učitelů.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
25 komentářů:
navrhujeme, aby v uvedených případech mohl ředitel školy rozhodnout o dočasném setrvání nekvalifikovaného pedagoga do doby, než najde kvalifikovanou náhradu
Čerpám-li z naší historie, pak 'dočasnost setrvání' čítá v čr nějakých třiadvacet let.
Není mi zcela jasné, v čem že spočívá změna daná novelizací zákona oproti současnému stavu?
K nekvalifikovaným už nemá cenu se vůbec vyjadřovat. Proč jsem tedy studoval M-F? Vždyť ono to vůbec není potřeba!!! Stačí si udělat na zemědělce maturu. Taková nekvalifikovaná kolegyně u nás skutečně učí. Nic jiného prý nesehnala, tak ji zaměstnal kamarád ředitel. Již se těším na to, až mě odoperuje koleno zubař. 25 let po revoluci!!!
Přitom by stačil jednoduchý nástroj - dát nekvalifikovaným učitelům méně peněz - sami by odešli, nebo si kvalifikaci rychle doplnili...
'A už jste někoho kvalifikovaného našel, pane řediteli?'
'No... nenašel.'
'A hledal jste vůbec?'
'Hledal, pane ministře, hledal. Všude možně... v železářství jsem se ptal, na bytovém družstvu, dokonce i v cestovní kanceláři. A kde nic... tu nic. Po kvalifikovaných jako by se zem slehla.
Halt si tu naši Libunu i s tím jejím Frantou budu muset nschat.'
Dejte, pane Sárközi, ředitelům možnost, aby nekvalifikovaným mohli dávat za stejnou práci méně peněz, a do roka a do dne nemáte ve školství jediného kvalifikovaného.
To by bylo, aby se mezi spoustou extrémních nápadů (chtělo by se říci z hlavy pana ministra, ale nepřipadá mi to příhodné s ohledem na jejich obsah) neobjevil aspoň jeden dobrý. Ale tenhle to tedy nebude.
pro P.P.
Někomu ani to studium nepomůže.
Přitom by stačil jednoduchý nástroj
- dát ředitelům nekvalifikovaných učitelů méně peněz - sami by odešli, nebo si kvalifikované učitele rychle doplnili...
Tak tomu říkám nápad, kolego.
Hledáme kvalifikovaného učitele do 1. třídy. Už je to pomalu školní rok. Furt nic. Kde jsou ty zástupy čekatelů, dychtivých oblažit dítka svou kvalifikovanou přítomností? Ředitel hledá, ú.pé. prohledává, inzeráty podává jak divý a nic. Říká se, že má ve sklepě jednoho záložního Gympa, až bude nejhůře. Říďa za to nemůže, tak ho neduste. Přiznat nekvalifikovaným méně peněz může zapříčinit jejich odchod a nenahrazení, tj. více-neplacené- práce pro stávající kvalifikované.
9. května 2014 7:15
VŠ vzdělání je jeden z předpokladů činnosti pedagoga. Systematické odmítání vede k automatické degradaci tohoto povolání. Vskutku se můžeme vrátit do konce 18. století, kdy žáky na vesnicích vyučovali bývalí vojáci nebo jiní světa znalí jedinci. To dnes již opravdu nestačí. Je mně lito.
9. května 2014 8:41
Doporučuji panu řediteli stránky krajů. V databázi Zlínského a Olomouckého kraje najdete několik stovek plně aprobovaných. S praxí, absolventy,různé kombinace,.. Bohužel mobilitu kantorů do jiných míst v ČR velmi brzdí nízké platy.
To je fakt smutný, pokud si myslíme, že naše prestiž stoupne díky papíru... Není náhodou chyba v nás? Co naše sebe-vědomí, co naše sebe-jistota? Jak si vážíme sami sebe? Není okolí jen zrcadlem nás samých? Jak může někdo napsat "k čemu mi ta M - F byla"? Studium má přece pomoci k rozvoji naší osobnosti, bez ohledu na zaměření. A pocit frustrace může nastat, když zjistíte, že tuto základní potřebu nesplnilo.
pro P.P.
znovu opakuji výše řečené:Někomu ani to studium nepomůže!Zdá se, že obyč. uč. má pravdu
To je fakt smutný...
že už ani v té státní správě se nerespektuje zákon. Jestli je moje okolí, paní obyčejná učitelko, Vaším zrcadlem, tak to Vám tedy pěkně děkuju.
U Tajných Učitelů se nic nehledá, protože u nich se ani neučiteluje. U nich se vyřizují traumata z nedoceněného dětství.
To je asi nápodobné, jako kdybych tu převyprávěl, že jsem zrovínka včera potkal skupinu asi čtrnácti set kvalifikovaných učitelů všech možných aprobací a způsobilostí, jak táhla krajem a hledala jakýkoli úvazek klidně i jen za byt a stravu.
"Jak může někdo napsat "k čemu mi ta M - F byla"? Studium má přece pomoci k rozvoji naší osobnosti..."
Tu druhou větu říkejte paní Občejná učitelko především těm učitelům, kteří si studiem nehodlají kvalifikaci doplnit, a nekritizujte kvalifikovaného za jeho oprávněný povzdech.
9. května 2014 9:16
Vytrženo ze souvislostí. Děkuji pani obyčejná učitelko!
Je mně záhadou, že téměř 25 let po revoluci jsou ještě nekvalifikovaní učitelé. Všechny vlády od r. 1990 tvrdily, že "školství je pro nás prioritou". Obyčejná zdravotní sestra studuje 7 let, aby mohla vykonávat toto povolání. A pro učitele stačí maturita? Nedegradujme prosím toto povolání tímto způsobem.
Prestiž kohokoliv samozřejmě kvůli žádnému papíru nestoupne.
S tím naprosto souhlasím.
Mám ale jisté podezření, že ten papír má něco dokladovat.
Navrhuji proto, aby všichni, kdo nemají těchto trapných dokladů své kvalifikace zapotřebí:
1. Požádali svou alma mater o odebrání svého diplomu a nadále příslušných titulů neužívali. Do dotazníků nadále neuváděli vysokoškolské vzdělání a dožadovali se mzdy odpovídající pouze středoškolskému stupni vzdělání.
2. Při ošetření v nemocnici dožadovali se ošetření pouze od personálu titulem MUDr. nedisponujícím, zato s vysokým sebevědomím a sebejistotou.
Omyl Pytliku, učí a hledá se intenzivně. Rozhodnete-li se zaměňovat oprávněnou a zkušenostmi (z dospělého života) podloženou kritiku vašeho miláčka- nedotknutelného školství-za vyřizování traumat z dětství, budiž. Amatérskou psychoanalýzu zvládne každý, dokonce i zamindrákovaná oběť systému jako já.
Vy jste asi musel pane Pytlik mít těžké dětství, že jste si tak zasedl na rodiče, kteří odhazují svá dítka do školek (trauma ze školky?), žehráte na žactvo, co se mrška ne a ne učit (trauma z nezvládnutí inspirativní výuky?), nekvalifikovaní jsou vám trnem v oku (že vám nějaký mrzký nedouk šlápl na kuří oko?), atd...atp...
Honorář nechci, terapie gratis
Trefa, trefa, trefa, trefa...
Konečně mi někdo rozumí.
A děkuji, že jste pomlčel o mojí nevraživosti vůči tomu zatrolenému ženskému pokolení. Hlavně ale o příčině té averze.
na pracacích je spousta kvalifikovaných kantorů s praxí,ale co by dělali ti chudáčci nekvalifilpvaní.výdyť by nesehnali práci,jzd a fabriky už nemáme,jenom ty školy zůstaly....
"Na pracácích je spousta kantorů s praxí."
Možná, že jsou, ale vždy jako zázrakem v nějakém jiném kraji, než kde je zrovna hledají. Eluzivní masa kvalifikovaných nezaměstnaných učitelů je něco jako yeti. Všichni o nich ví, ale nikdo je nikdy neviděl.
Všichni o nich ví, ale nikdo je nikdy neviděl.
No tak to musím hned říci kolegyni, že její dcera buďto neexistuje, nebo je to yetti.
Víte, tajný kolego, on učitel s praxí většinou má už nějaké ty závazky. Třeba hypotéky, děti, co chtějí zaplatit oběd ve škole, atd.
Tím pádem si nemůže dovolit být dlouhodobě v evidenci úřadu práce, takže se tam často jen mihne a raději vezme jinou, byť horší práci.
Na úřadech jsou tak spíše čerství absolventi bez praxe, kteří si díky podpoře rodičů tento "luxus" mohou dovolit.
Myslím, že pro podstatu problému ale vůbec není důležité, jestli je kvalifikovaný kantor s praxí evidován na úřadu práce, nebo jestli dělá dealera cigaretovému průmyslu, či na živnosťák prodává pojistky. Důležité je, pokud je to člověk, který vystudoval pedagogiku, práce ho, navzdory všemu, pořád baví a rád by ji dělal, ale bohužel kvůli nesmyslnému financování a chybám či obcházení zákonů to dělat nemůže. Jeho studium něco stálo a pak je to z hlediska státu nevyužitá investice.
http://bit.ly/1mwR1BU
'...ovace sklízela a sklízí po celém světě. Nejslavnější česká baletka Daria Klimentová teď ale s kariérou končí.'
'Udělala jsem si pedagogickou školu, kterou teď v červnu budu končit... Mám spoustu nabídek vyučovat jako pedagog v baletních souborech...'
Jsem přesvědčen, že by všude paní Klimentovou rádi vzali i bez toho pedáku. Ale to ona ne. Just si jej udělá, primabalerína jedna.
Okomentovat