Odysea mysli - vzdělávací program a mezinárodní soutěž

středa 28. května 2014 ·

Odysea mysli je mezinárodní vzdělávací program, který poskytuje dětem z mateřských škol, žákům ze základních a středních škol i vysokoškolským studentům příležitost kreativně řešit úlohy a prezentovat své výsledky. Program je zaměřen na rozvoj kreativního a kritického myšlení a spolupráce mezi dětmi a mládeží. Odysea mysli pomáhá dětem a mládeži osvojovat si klíčové kompetence, na které je kladen čím dál tím větší důraz při vzdělávání. Členové týmů využívají svou tvořivost k řešení úloh, které jsou různě zaměřeny, od konstruování strojních zařízení až po prezentování jejich vlastních interpretací literárních děl. Své řešení mohou prezentovat na celostátní nebo celosvětové úrovni této soutěže. V programu jsou zapojeny tisíce týmů z více než 30 zemí z celého světa.

Odysea mysli učí už více než 35 let děti a studenty rozvíjet svou tvořivost při řešení úloh, zatímco se baví. Rozvíjením své kreativity, vynalézáním nových způsobů a řešením úloh získávají schopnosti, které jim pomohou řešit malé či větší problémy, po celý svůj život. Děti a studenti mají možnost vyjádřit své nápady a návrhy bez strachu z kritiky. Díky tomu získávají schopnost řešit tyto problémy s nadhledem. Zatímco přímé řešení problémů má svůj důležitý podíl v zaběhnutém vzdělávacím procesu, studenti se také potřebují naučit, jak myslet kreativně. Děti a studenti tak svoji účastí v pěti až sedmičlenných týmech rozvíjejí schopnost spolupracovat. Proces kreativního myšlení je v soutěži vyzdvihnut, podporován a rozvíjen jako nástroj na řešení problémů. Všichni studenti naleznou něco, v čem se mohou uplatnit.

Kdo se může zúčastnit?

Odysey mysli se mohou účastnit děti z mateřských škol, žáci základních a středních škol i vysokoškolští studenti. Odysea mysli pomáhá eliminovat možný strach z kritiky, a proto jsou i stydlivější žáci schopni využít příležitosti otevřít se a vyjádřit se. Každý rok je prezentováno pět soutěžních úloh k týmovému řešení. Studenti se učí pracovat v týmech, neboť řešení těchto dlouhodobých úloh trvá i týdny nebo měsíce. Některé úlohy jsou spíše technické, zatímco jiné jsou více umělecky zaměřené. Každá dlouhodobá úloha je oceňována podle výjimečnosti řešení což studenty učí, že by úkol neměli jenom vyřešit, ale danou problematiku také o něco obohatit. Týmy jsou vyzvány k účasti na soutěži, kde by měli prezentovat svá řešení před ostatními týmy. Při soutěži jim jsou zadávány i spontánní úkoly. Kombinace dlouhotrvajících úloh a bezprostředních řešení spontánních úloh podporuje studenty v získávání všestranných schopností a rozvíjení volních vlastností.

Historie soutěže

Soutěž byla založena v roce 1978 v USA. Pod vedením S. Mickluse, který ji založil, je ve firmě Creative Competitions, Inc. se sídlem v Gloucester City ve statě New Jersey dodnes. Samuel Micklus je emeritním profesorem Rowanské Univerzity v New Jersey, kde byl vysokoškolským pedagogem v letech 1968 - 1991. Nyní se Odysey mysli účastní tyto státy: mnoho členských států USA, Argentina, Austrálie, Benelux, Britská Kolumbie, Chile, Čína, Řecko, Gruzie, Německo, Hong Kong, Maďarsko, Kazachstán, Litva, Malajsie, Moldávie, Ontário, Polsko,Rusko, Singapur, Slovensko, Turecko, Uganda, Velká Británie a Uzbekistán.

Soutěž

Soutěž se skládá ze dvou částí, a to z vyřešení dlouhodobé úlohy a z vyřešení spontánní úlohy. Každý rok je vytvořena nová nabídka 5 dlouhodobých úloh, které jsou společné pro všechny věkové kategorie i pro všechny účastnící se státy. Pěti až sedmičlenný tým dětí má několik měsíců na to, aby úlohu vyřešil a připravil si prezentaci řešení. Vždy je kladen důraz na to, aby nabídka dlouhodobých úloh zahrnovala jak humanitní, tak technické obory a tím poskytla uplatnění co nejširší škále dětí a mládeže. V průběhu soutěže se hodnotí způsob řešení úlohy a kvalita prezentace řešení. V době soutěžního setkání musí tým také absolvovat řešení spontánní úlohy. Je to ověření toho, zda tým samostatně řešil dlouhodobou úloh, nebo zda byla úloha řešena ve spolupráci s někým jiným.

Základní pravidla soutěže

  • žáci pracují v týmu o pěti až sedmi členech pod vedením dospělého trenéra
  • týmy vytvářejí řešení dlouhodobé úlohy po dobu několika týdnů či měsíců
  • týmy samostatně přicházejí s nápady a samy vykonávají všechny práce na řešení úlohy
  • týmový výrobek je finančně limitován
  • týmy mají v soutěži 8 minut na prezentaci řešení dlouhodobé úlohy
  • týmy jsou v kreativitě a splnění požadavků úlohy hodnoceny v kategoriích pro danou úlohu
  • týmy musí v den soutěže řešit spontánní úlohu
  • umístění v soutěži se určuje kombinací dosaženého skóre v dlouhodobé a spontánní úloze
  • týmy musí dodržovat všeobecná pravidla popsaná v manuálu, zejména pak finanční limity

Celoroční práce a příprava týmu vrcholí Českým národním kolem - soutěžní přehlídkou všech přihlášených týmů na národní úrovni. Vítězové národního kola postupují na Eurofestival a na Světové finále do USA.

Věkové kategorie

Týmy jsou rozděleny do jednotlivých věkových kategorií a soutěží proti ostatním týmům, které řeší stejnou úlohu. Každá škola může do soutěže vyslat jeden tým v každé kategorii. Tým musí soutěžit v té věkové kategorii, které odpovídá. Například pokud je tým kvalifikován v kategorii II, nemůže soutěžit v kategorii III. Věkovou kategorii určuje nejstarší člen týmu podle následujícího klíče:

  • kategorie I — žáci ve věku do 12 let k 1.5. soutěžního roku
  • kategorie II — žáci ve věku do 15 let k 1.5. soutěžního roku
  • kategorie III — žáci ve věku do 19 let k 1.5. soutěžního roku
  • kategorie IV — všichni členové týmu musí být absolventy středních škol nebo musí být zapsáni ke studiu na vysoké či vyšší škole


4 komentářů:

Nicka Pytlik řekl(a)...
28. května 2014 v 10:16  

rozvoj kreativního a kritického myšlení... osvojovat si klíčové kompetence... rozvíjet svou tvořivost při řešení úloh, zatímco se baví... vyjádřit své nápady a návrhy bez strachu z kritiky... se učí pracovat v týmech

Adakdále, atakdále. Jako vystřižené z ne příliš povedeného manuálu Celoživotní vzdělávání pro konkurenceschopnost v jedenadvacátem století. Chybí mi tam snad už jen ten komunitní kobereček.
Ale hlavně, kde-je-prá-ce s chybou, na kterou se všichni vždycky už vyloženě těšíme? A potom, to celkové pojetí jako soutěže! To v té Americe nevědí, že v procesu zkompetentňování je podpora soutěživosti přísně zapovězena???

Radek Sárközi řekl(a)...
28. května 2014 v 17:54  

Je to pěkný projekt. Doporučuji se do něj zapojit. Výhrou je už samotná účast. V některém ze starších ročníků se české týmy umístily na předních příčkách. :-)

Nicka Pytlik řekl(a)...
28. května 2014 v 19:07  

Je to pěkný projekt.

Nakonec proč ne. Jen mne poněkud mate název tohoto projektu.
Už v dobách svého dětství, kdy jsem řeckou mytologii vyloženě hltal, jsem Odyseu vnímal jako mnohaleté, poměrně stratiplné bloudění Ithackého krále na cestě k vytouženému cíli, k domovině. To jako, že měl Odysseus docela pech.

Hele, na webu Odyssey of the Mind
http://www.odysseyofthemind.com/contacts.php
je odkaz na Czech Republic zpátky v čase do roku 2005
http://odyseamysli.webpark.cz/
ještě s docela půvabným členěním webové stránky do rámů.
viz např. <frameset rows="110,*">
Není to trošku škoda?

Radek Sárközi řekl(a)...
28. května 2014 v 22:04  

OBROVSKÝ ÚSPĚCH ČESKÉHO TÝMU NA "WORLD FINAL ODYSSEY OF THE MIND 2005" V USA

Velkým úspěchem zatím tak "mladé" organizace jako Odysea mysli ČR nepochybně je, byla účast českého týmu a zástupců české organizace Odysea mysli ČR na světovém finále Odyssey of the Mind, které se konalo 20.5. - 25.5. 2005 na Universitě of Colorado, Boulder, USA.
Do tohoto finále se na českém národním kole nominoval tým Základní umělecké školy Luby "BLECHY".
Celkem se na světovém finále sešlo 770 týmů z 19 států světa (programu se účastní 69 států). Našemu týmu se i přes jazykový handicap vedlo v soutěži výtečně. Po první části, představení řešení dlouhodobého problému, byl dokonce na 1.místě. Bohužel však ve spontánním problému díky jazykové bariéře ztratil mnoho bodů a propadl se na místo 14. I tak je ale výsledek českého týmu obrovským úspěchem, neboť v jeho věkové divizi a problému soutěžilo celkem 56 týmů.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.