K plánu rozvoje vzdělávací soustavy nazvanému Strategie vzdělávání 2020 hovořil dnes na tiskové konferenci ministr školství, mládeže a tělovýchovy Marcel Chládek. Druhým tématem bylo čerpání peněz z evropských fondů, konkrétně situace Operačního programu Výzkum a vývoj pro inovace.
Dokončením Strategie vzdělávání 2020 navazuje ministr Marcel Chládek na práci svých předchůdců. "Je to materiál, který synchronizuje systém strategického řízení českého školství, a to vzhledem k tomu, že celý systém je značně decentralizovaný," prohlásil v úvodu M. Chládek.
Strategie obsahuje tři klíčové priority. Tou první je snižování nerovnosti ve vzdělávání. "To je největší problém českého školství," podotkl ministr Chládek. Cílem je v tomto případě například zvýšit dostupnost a kvalitu předškolního vzdělávání a rané péče, zavést povinný poslední ročník předškolního vzdělávání nebo snížit počet odkladů školní docházky a provázat je se systémem přípravných tříd.
Druhou prioritou je podpora kvalitní výuky učitele, s čímž souvisí dokončení a zavedení kariérního systému či posílení kvalitní výuky budoucích pedagogů na vysokých školách.
Třetí prioritou je odpovědné a efektivní řízení vzdělávacího systému. Zde je důležitým úkolem ustavení Národní rady pro vzdělávání. "Tato rada bude orgánem apolitickým, bude složená z odborníků a bude dodržovat kontinuitu školské strategie bez rozdílu toho, kdo je momentálně ministrem školství, nebo momentálně řídi vládu, tak aby celý systém šel jedním směrem a klíčové priority, které někdo nastaví, mohl jiný dokončit," uvedl M. Chládek.
Strategie vzdělávání 2020, kterou by měla příští měsíc schválit vláda, představuje zároveň klíčový dokument a podmínku pro čerpání prostředků z Evropské unie.
ČR dosud měla s čerpáním prostředků z EU určité problémy. V tomto ohledu je na tom podle ministra Marcela Chládka nejhůře Operační program Výzkum a vývoj pro inovace (OP VaVpI), který je v současné době přezávazkovaný o přibližně 4 miliardy korun. Zároveň z něj hrozí ztráta až 10 miliard korun.
„Máme připravený havarijní plán, jak minimalizovat ztráty z minulého období,“ ujistil ministr Chládek.
„Hrozbu ztráty můžeme letos snížit k 6 nebo 6,5 miliardám korun,“ doplnila náměstkyně ministra Petra Bartáková.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
3 komentářů:
Tu strategii jsem nečetl, ale podle toho, jak je prezentována, a ze střípků informací mám poměrně skličující pocit, že stěžejní problémy řešeny nejsou, protože nejspíš nejsou ani formulovány.
Jsem přesvědčen, že není-li srozumitelně popsáno směřování naší společnosti, je domnělá strategie spíše výčtem představ a tužeb skupiny lidí, kteří si mylně myslí, že třímají otěže budoucího věku.
Dokud se nenajde náčelník, který nejvýše dvěma větami popíše cíl, a tedy vlastně smysl vzdělávání, bude ona strategie zase jenom lejstro, které se při nejbližší příležitosti zreviduje, nebo se rovnou nahradí něčím podobným, ale moderněji pojmenovaným.
Kolik tu už bylo různých národních programů formulujících všelijaké vládní strategie. Dal si někdo alespoň nějakou práci s vyhodnocením, jak, a jestli vůbec nějak, ty předchozí strategie dopadly?
Řekl bych, že Pytlíkův problém je relevantní. Ta Strategie má svůj web (http://www.vzdelavani2020.cz/), ale poslední aktivity tam jsou ze září. Je tedy na místě se ptát, byl-li ten dokument, o němž pan ministr mluví, zveřejněn?
Strategie formuluje cíle, kterých má být dosaženo. Realizačními nástroji se zabývá taktika. To mám ještě z dob svého několikaletého působení v silových složkách.
Nemyslím si, že třeba karierní řád a čerpání prostředků z eu jsou samy o sobě cílem našeho vzdělávacího systému.
Okomentovat