Tento článek směřuji k těm učitelům, kteří používají systém řízení výuky Moodle a zároveň zkoušejí nebo chtějí vyzkoušet výuku ve virtuálních světech (MUVE), konkrétně v OpenSim nebo Second Life.
Virtuální světy
Používání virtuálních světů je v současné době na nejnižším bodu tzv. hype cyklu (podle společnosti Gartner), v tzv. oblasti deziluze (zklamání). Každé technologické řešení nejprve vzbudí zájem a vyvolá přehnaná očekávání (u virtuálních světů to bylo v letech 2006 – 2010), avšak po období zklamání, kdy je obvykle přehnaně zavrhováno následuje hledání reálného a účelného využití. Gartner očekává, že toto období hledání, než se virtuální světy stanou běžně a v rozumné míře používanou technologií, může trvat i 5–10 let. Velký vliv bude nepochybně mít další technický vývoj informačních technologií.
MUVE – Multi User Virtual Environment, víceuživatelské virtuální prostředí je jeden z termínů označujících virtuální prostředí, virtuální světy. Tyto světy vznikly propojením principů víceuživatelských her a sociálních sítí. Prostředí virtuálního světa je dnes uživatelům prezentováno formou 3D grafiky prostřednictvím jejich monitorů. Je přístupné online a umožňuje současné připojení mnoha uživatelů. Uživatelé, kteří se setkávají v tomto prostředí, komunikují prostřednictvím svých vymyšlených postav – avatarů. |
Tak jako u jiných didaktických prostředků velmi záleží na pečlivé analýze a vhodné míře a způsobu nasazení virtuálních světů ve vyučovacím procesu. Obecně lze říci, že tyto světy jsou prostorem, kam může učitel žáky vzít a umožnit jim vidět a konat jiným způsobem, než v reálném světě. Ať využije hraní rolí, simulaci procesů nebo událostí, lov informací či jiný způsob, virtuální světy pomohou rozvíjet kreativitu, spolupráci, komunikaci, prostorovou představivost a především motivaci žáků.
Při zapojování virtuálních světů do výuky pravděpodobně získáme pocit, že představují technicky a sociálně zajímavé a rozsáhlé prostředí, ale jejich široká otevřenost a univerzálnost a nedostatek zjevných cílů mohou být někdy na škodu. Žáci potřebují podporu a vedení směrem k výukovým cílům a potřebují své zkušenosti nějak reflektovat. Virtuální svět po ně může být, zejména zpočátku, těžko ovladatelný, matoucí a rozptylující jejich pozornost. I ve virtuálním světě je třeba výuku řídit.
Tato potřeba řízení výuky logicky vyústila ve vývoj modulů, které propojují systém řízení výuky (Moodle) a virtuální světy. V době založení projektu byl nejprogresivnějším virtuálním světem SecondLife, logicky tedy padla volba na něj. Název projektu je proto akronymem obou názvů, byť má ještě další vysvětlení.
SecondLife – virtuální svět vyvíjený firmou LindenLab. Ačkoliv je v základní verzi přístupný zdarma, obsahuje vnitřní ekonomiku s virtuální měnou Linden dollar. Zatímco hlavní svět byl přístupný od 18 (dnes od 17) let, pro uživatele od 13 let dříve existoval tzv. Teen Grid. Ten však byl bohužel zrušen. |
Další vývoj ukázal, že proprietárnost světa SecondLife ztěžuje optimální používání ve vzdělávací sféře, a proto nyní velké množství vzdělávacích institucí toto prostředí opouští a migruje na konkurenční (ale opensource) projekt OpenSim.
OpenSim (Open Simulátor) – opensource platforma (server) pro provozování virtuálních světů. Je mj. kompatibilní s klientským programem SecondLife. Systém umožňuje uživatelům pomocí tzv. hypergridu cestovat mezi různými opensim světy. |
Sloodle
Název projektu je dnes vysvětlován jako Simulation-Linked Object Oriented Dynamic Learning Environment, tedy simulační propojené objektově orientované dynamické vzdělávací prostředí.
Celý článek na spomocnik.rvp.cz.
0 komentářů:
Okomentovat