EDUin komentuje změny ve státních maturitách, jak je navrhuje ministr Marcel Chládek.
Změny navržené v pátek ministrem školství mohou přinést zefektivnění státní maturity, ale je třeba o nich ještě diskutovat v rámci kulatého stolu, který ministerstvo k maturitám zřídilo. Některé z nich se totiž vydaly směrem, jenž jen těžko přinese skutečné zlepšení středního vzdělávání. Platí to především o rozdělení maturit pro gymnázia a odborné školy.
Ministr školství Marcel Chládek představil při příležitosti zahájení letošních maturit změny, které plánuje v nejbližších letech zavést. Nejvíce pozornosti vzbudila povinná zkouška z matematiky, ale stejně významné je například i oddělení maturit pro gymnázia a odborné školy.
EDUin jednotlivá navržená opatření komentuje a naznačuje, kde vidí možná rizika:
Elektronické testy
Administrace maturitních testů prostřednictvím počítače je rozumná cesta k zefektivnění a zlevnění maturity. Je ale třeba si ujasnit, jakým způsobem bude možné zpracovávat touto cestou složitější otevřené úlohy a to především v matematice. Otázka také je, zda jsou střední školy pro tento typ maturity dostatečně vybavené.
Povinná matematika
Směřovat k tomu, že matematika bude povinnou součástí státní části maturity, má smysl. Ale jen v případě, že se podoba maturitních testů změní. Ty současné sice nejsou nijak obtížné, ale zaměřují se především na práci s algebraickými výrazy. Minimální prostor je věnován schopnosti logicky a strukturovaně přemýšlet, s porozuměním číst grafy a tabulky, případně je zpracovávat. Tedy na dovednosti, které patří k intelektuální výbavě každého maturanta. Škola by měla matematiku studentům představit jako samozřejmou součást praktického života, což znamená změnu výuky i přípravy učitelů. Teprve pak má smysl zavádět povinnou maturitu z matematiky.
Oddělená maturita pro průmyslovky a gymnázia
Snahu řešit odlišné hodinové dotace a úrovně kompetencí oddělením maturit pro gymnázia a odborné školy nepovažujeme za rozumnou. Efektivnější by bylo jít cestou, kterou navrhovala předchozí ministerská komise pro reformu maturitní zkoušky. Stát ať ověřuje prostřednictvím testů a písemných prací to, co považuje za nutné společné minimum, vyšší nároky a odborná specifika jednotlivých škol ať se promítnou do profilové – školní části maturity. Dát v tomto směru školám autonomii a pravomoci bude levnější a efektivnější. Jak ukázala historie státní maturity, stát a jeho organizace jen obtížně dokážou z centra připravit maturitu tak, aby opravdu ověřila odborné kvality studentů.
Pro učně mistrovská zkouška
Samotná myšlenka zavést pro učně možnost složit po ukončení studia během několika let zkoušku, která by v jejich případě nahradila maturitu a umožnila pokračovat v bakalářském studiu v oboru jejich působnosti, je dobrá. O podobě mistrovské zkoušky ale zatím existují jen nekonkrétní představy, navíc existuje více navzájem se lišících koncepcí. Je třeba také vzít v úvahu, že toto řešení by musely akceptovat i vysoké školy. Tady jsme zatím na samém začátku debaty.
Vyhlašování maturitních témat prostřednictvím rozhlasu a televize
Ministr tento krok zdůvodňuje snížením nákladů. V časech e-mailů a elektronické administrace maturitních testů by ale šlo spíš o folklór bez valného smyslu. Pokud budou školy připojeny pro vyplňování testů, zcela jistě jim bude možné bezpečně a spolehlivě doručit i maturitní témata. Vyhlášení rozhlasem lze brát snad jen jako záložní variantu doručení.
Tomáš Feřtek, odborný konzultant EDUin, o.p.s., řekl: „S panem ministrem Chládkem se shodneme, že zavedení povinné maturity z matematiky má smysl až ve chvíli, kdy se změní způsob její výuky a maturita bude ověřovat v této oblasti ty kompetence, které skutečně užije každý absolvent střední školy. Tedy spíše schopnost matematického myšlení v praktickém životě, než schopnost počítat a pracovat s matematickými výrazy. Tuto počtářskou část matematických kompetencí může ověřovat školní část maturity tak, jak každá ze škol uzná za vhodné vzhledem ke svému odbornému profilu.“
Maturita z matematiky by měla být povinná jen tehdy, pokud se změní
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
CLIL
(18)
cloud
(22)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
prezentace
(66)
Přijímačky
(216)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
Škola21
(3)
školství
(2922)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
6 comments:
"Administrace maturitních testů prostřednictvím počítače je rozumná cesta k zefektivnění a zlevnění maturity....."
Není větší lži, kterou v souvislosti s maturitou slyšíme z MŠMT. Opak je pravdou. Technologická nevybavenost škol, technologická impotence významné části pedagogického sboru, problémy se skládáním testů pro žáky s různou mírou a druhem postižení (nevidomí, hluchoněmí, tělesná postižení), potřeba současného konání testu napříč republikou, riziko, že spíše zkoušíme z ovládání počítače, riziko, že nebude existovat písemný dokument o zaznamenaných postojích a názorech žáka při testu, problematičnost dokladování při odvoláních, klávesnice pro pět cizích jazyků (zatím), obtížnost řešení geometrických úloh, problém s identitou a jejím prokazováním, atd. To je jen malý výčet problémů, jejichž vyřešení maturitu nejenže nezlevní, ale významně prodraží. Je pěkné poukazovat na hypotetickou nákladnost současné maturity, ale tohle, proti tomuto byl INDOŠ jen slabý odvar. Ať se raději zeptají nejdřív v Letenské, jestli jim na to Babiš něco dá. Tyto věci jsou dnes VYŘEŠENY a fungují. Udělat ten krok směrem k elektronické maturitě je možné, je třeba si ale položit otázku QUI BONO? A pokud nebude nadále možné lhát o výhodnosti a levnosti nového řešení, pak se ptám, proč a kvůli komu čemu touto cestou jít?
A už jen to, jak bude moci student řešit matematické otevřené úlohy v počítači, je problém. Nemluvě o nutnosti dostatečného místa okolo studenta.
---
Pro EDUin: v poslední maturitě bylo 6 příkladů z 26 na úpravy výrazů, včetně řešení rovnic. To je podle vás hodně? A 10 příkladů z 26 rozšířená základní škola. Přesto je pro mnoho žáků matematika problém. A použití matematiky v praxi už problém neřešitelný.
"Stát ať ověřuje prostřednictvím testů a písemných prací to, co považuje za nutné společné minimum."
Objevili jsme Ameriku. Tohle navrhoval Ondřej Šteffl už před 10 lety. Jen s jedním upozorněním: NESMÍ SE TO NAZÝVAT MATURITA (protože tou to ve skutečnosti není), ale například "Výstupní středoškolská zkouška. Její absolvování by bylo nutným předpokladem k připuštění ke skutečné (školní) maturitě. Cílem by bylo eliminovat totálně neschopné studenty posledního ročníku, kteří nezvládají ani procenta, trojčlenku a shodu přísudku s podmětem.
Ano, ke zvládnutí takové zkoušky by v podstatě stačily vědomosti a schopnosti na úrovni základní školy. Právě proto se to nemůže nazývat maturitou. (A přesto by v této zkoušce část dnešních úspěšných maturantů propadla, neboť znám některé, kteří volíce angličtinu, vyhnuli se matematice, aniž by zvládali například onu trojčlenku.)
O naivní představě o počítačovém testování ani nehodlám přemýšlet. Dobře vím, s jakými problémy probíhalo testování NIQES, a to si školy mohly volit čas testování téměř libovolně. Navíc v těch testech o nic nešlo, takže žáci podstoupili jednu ze tří variant testu, aniž by je trápilo, že některá z nich mohla být těžší nebo lehčí. Pokud by testování neprobíhalo v jednotnou dobu (která škola má k dispozici dejme tomu 6 počítačových učeben s 90 stejnými počítači pro pouhé tři maturitní třídy?), zákonitě by probíhalo po etapách s různými testy. Tyto testy by musely být STANDARDIZOVANÉ. Kdo neví, co to slovo přesně znamená (a kolik let trvá příprava), neměl by myšlenky o "zlevněné maturitě přes počítač" vůbec vyslovovat.
Možná by úplně stačilo čas od času dohledat dva, tři učitele, kteří žáky bez znalosti trojčlenky propouštějí do vyšších ročníků, a důrazně jim to vytknout. A při opakovaném zanedbání svých povinností propustit je.
Protože si uvědomuji, jak to mají ředitelé škol těžké, tak ty bych vyrazil až napotřetí. Dostatečně dramaticky pojatá zpráva na webu mšmt by procesy zakořenila na dlouhá léta.
"Možná by úplně stačilo čas od času dohledat dva, tři učitele, kteří žáky bez znalosti trojčlenky propouštějí do vyšších ročníků, a důrazně jim to vytknout."
Málem jsem spadl ze židle.
Teď si řikám, jestli jsem poněkud nepřestřelil.
Než se ideu pokusím protlačit do parlamentu, radši si ověřím, jestli náhodou nemám v rámci vzdělávací oblasti ICT oznamovací povinnost. Například u tabulkových procesorů by to bylo nabíledni.
Post a Comment