Příklad praktické výukové činnosti, při níž se uplatňují mezipředmětové vztahy a různými způsoby se řeší konkrétní problém.
V 6. ročníku probíráme základy magnetismu. Mimo jiné se učíme o magnetickém poli Země a práci s kompasem. Získané znalosti z této kapitoly ověřuji u žáků prostřednictvím laboratorní práce, která kombinuje běžné pomůcky s ICT a řeší problém, s nímž se mohou žáci setkat v běžném životě.
Jedním z cílů je určit zeměpisnou orientaci oken v učebně za použití 4 různých kompasů. Dalšími cíli je osvojení si práce s kompasem, tabletem, GPS navigací a posílení fyzikálních a zeměpisných znalostí o magnetickém poli Země. Nezanedbatelným doprovodným jevem je též rozvoj vzájemné spolupráce ve skupině a schopnosti řešit problémovou situaci.
Žáky nechám, aby se rozdělili do 4 skupin. Do každého rohu ve třídě umístím jeden ze čtyř různých kompasů. Prvním je klasická magnetická střelka, druhým je aplikace realizující kompas na tabletu, třetím kompas na GPS navigaci a čtvrtým je kompas, který si žáci sami vyrobí. Pro jednodušší průběh provádíme tato měření v počítačové učebně, neboť výsledky měření žáci zpracovávají na počítači.
Výroba vlastního kompasu je snadná. Žáci mají k dispozici vaničku s vodou, Petriho misku a tenký tyčový magnet o délce cca 5 cm. Postup je velice jednoduchý. Do Petriho misky se vloží magnet a celá miska se opatrně položí na vodu tak, aby byl magnet v misce a miska samotná uprostřed. Díky magnetickému poli Země se magnet natočí severojižním směrem.
Celý článek na spomocnik.rvp.cz
0 komentářů:
Okomentovat