V současnosti jsme zavalováni nabídkami na účast ve Výzvě 51. Dobrovolně jsme se rozhodli této nepochybně výhodné nabídky nevyužít.
Po jejím rozboru rozhodně nejsem přesvědčen o přínosech pro školu. Chápu, že hlavním cílem je "vyčerpaní peněz z EU" a v této časti, bude projekt pravděpodobně úspěšný. Otázkou je, zda naplnění tohoto cíle má být prioritou školy.
Kde vidím hlavní problémy? Hlavním deklarovaným cílem je školení učitelů. Tento cíl je výborný a snad poprvé je akcentována nutnost učitele nejen zavalit technologiemi, ale i jim poskytnout podporu a ukázat jak je (efektivně) využívat. Zde však mám velkou obavu nad kvalitou a efektivitou školení. Primárně to souvisí s časovým fondem projektu. Budou se učitelé školit na vysoutěžených zařízeních (reálně někdy v druhém pololetí), nebo se budou školit jak využívat zařízení - bez (vlastních) zařízení?
Nutnost výběrových řízení je dalším nebezpečím. Ať už formálním, kdy opět hrozí diskriminační kritéria - už to třeba nebude taktovací frekvence, ale například velikost pevného disku. Ale i praktická nutnost školy soutěžit ne to co potřebuje, ale to co nadefinoval chytrý úředník. Problém iPadu byl odstraněn (osobně mne zaujala lehkost s jakou se mění parametry při neměnné ceně), problém Chromebooků zůstává. Zatím se zdá, že to co stačí pro univerzitu v Americe, je pro českou základku nedostatečné.
Největší problém však vidím v přínosu projektu do školní praxe. K čemu bude učiteli mobilní zařízeni, když není nijak (v rámci projektu) řešeno připojení k internetu, dataprojektoru ... Učiteli bude jisté zařízení do školní sítě "nějak" zaintegrováno. Ale opět jsme v režimu, učitel pracuje, žáci sledují. Nebylo by lepší napřít síly k podpoře práce žaků? A i v kontextu tohoto projektu k práci na osobních zařízeních?
Co mi tedy z analýzy projektu vyplynulo? Škola dostane několik mobilních zařízení, několik školení sporné kvality a riziko výběrovky (ale i riziko "jaké další povinnosti v průběhu projektu vzniknout"). Pokud by je škola chtěla efektivně využívat, neubrání se investici do infrastruktury. Nebo k tomu může škola přistoupit oportunisticky a říct si, že učitel dostane tablet za několik odsezených školení ... a to je veškerý přinos.
Libor Olbřich: Proč se nezapojíme do Výzvy 51?
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
12 komentářů:
"Škola dostane několik mobilních zařízení, několik školení sporné kvality a riziko výběrovky. ... a to je veškerý přinos."
1. Škola dostane několik mobilních zařízení. - Na tom nevidím nic nepřínosného.
2. Několik školení sporné kvality. - Zde musím konstatovat, že dnes už téměř každé školení DVPP je sporné kvality. Systém DVPP se v roce 2000 v podstatě rozpadl. Takže, když všichni hubudržíce absolvujeme všechny ty hrůzy v DVPP, proč bychom hubudržíce nemohli absolvovat nějaká další z výzvy 51. Český učitel sežere všechno, dokonce i několikeré rozstříhávání a přiřazování klíčových kompetencí ve školeních "jak napsat ŠVP."
3. Riziko výběrovky. Ano, toto, na rozdíl od předchozího, bude pro některé školy největší problém výzvy, připosranost neschopných ředitelů. Nebo má někdo pocit, že ředitelům budou vadit první dva body?
Hm..., paní Adamová, je vidět, že o výběrových nebo zadávacích řízeních opravdu nic nevíte :-(
Ale obviňovat, dehonestovat a paušalizovat, to Vám jde výborně.
Můžu Vás ujistit, že mám za sebou několik projektů i s výběrovými řízeními. A také znám bohužel mnoho ředitelů, kteří svým kantorům dají sežrat všecko, včetně zbytečných školení a zbytečných papírů ohledně každého prdu. A sami se přitom výběrovým řízením a jakékoli práci navíc, která se jeví rizikovou, vyhýbají jako čert kříži.
Takže znovu zdůrazňuji, jestliže do toho někteří ředitelé nepůjdou, tak to ani náhodou nebude kvůli tomu, že by snad jejich učitelé měli absolvovat nějaká nekvalitní školení, nebo že by snad měli obavy ze zbytečných peněz vyhozených za tablety, ale bude to ze strachu před svojí neschopností při realizaci výběrového řízení.
Hm..., paní Adamová, tomu se říká argumentace :-)
1) To, že máte za sebou několik projektů i s výběrovými řízeními, pravděpodobně zatím bez průšvihu, neříká o této problematice vůbec nic. Co takhle nějaké odkazy na Vaši práci a Vaše úspěchy v projektech?
2) V ČR je cca 4 095 ZŠ a 1 331 SŠ, tj. cca 5 426 ředitelů. Znáte jich prý mnoho. Kolik to prosím je? Ať víme, jestli znáte reprezentativní vzorek nebo jen tak střílíte od boku.
3) Myslím, že takhle obecně plivat na ředitele škol a paušalizovat, je pod Vaši úroveň. Co takhle někoho jmenovat, ať si můžeme Vaše informace ověřit? Jedině tak totiž školství pomůžete. Vaše obecná obvinění jen prohlubují "blbou náladu".
Argumenty, neargumenty. Stačí si uvědomit jak dopadly šablony. Stačí si vzpomenout, jaké zoufalé přípisy muselo MŠMT zveřejňovat na stránkách k EU peníze školám. Kvůli pár školám by takto na MŠMT nevyšilovali.
- školy totiž hromadně odvezdávaly materiály stažené z internetu jako své autorské
- ředitelé se hromadně nechali ve výběrových řízeních vmanipulovat různými firmami do problémů
A to je jen malá ukázka "schopností" našich ředitelů a učitelů, pokud se tedy týká dodržování alespoň některých základních pravidel. Jen jestli si za "blbou náladu" ohledně projektů ty školy nemohou samy.
Proto ta panika ohledně výzvy 51 v ředitelnách.
Hm..., takže, paní Adamová, zase nic konkrétního (např. počet škol, které kvůli své neschopností měly se šablonami problémy nebo názvy některých konkrétních problémových škol...). Odpovědi na mé dotazy také žádné, tak to mi stačí, děkuji. Už nebudu Vaše dojmy o neschopnosti ředitelů rušit svým neodbytným šťouráním.
PS: Nechcete jít šířit "blbou náladu" do jiné diskuse? Mám to tady docela rád.
Rozhodně si nemyslím, že bych kolem výzvy šířila nějakou "blbou náladu." Tu tady spíš šíří autor článku. Já zde jen zdůvodňuji, proč někteří mají z výzvy 51 "blbou náladu."
A ohledně těch šablon - Kdo nevěří, ať tam běží:
http://www.ceskaskola.cz/2011/06/eu-penize-skolam-prosetrovani.html
http://www.ceskaskola.cz/2012/01/vyberova-rizeni-jako-minove-pole-pro.html
http://www.ceskaskola.cz/2012/06/realna-rizika-projektu-eu-penize-skolam.html
http://www.vz24.cz/clanky/pri-cerpani-dotaci-chybovaly-desitky-skol-zjistilo-ministerstvo/
V článku na posledním odkazu je uvedeno mj.:
Za období realizace projektů EU peníze základním školám bylo dosud provedeno 222 kontrol na místě, z toho 43 ještě probíhá. U 62 projektů byly shledány nedostatky. Ve 45 případech z toho se jednalo o pochybení v postupech při zadávání veřejných zakázek," uvedl Jordán s tím, že zjištěná pochybení vyčíslili na 13,7 milionu korun. Kromě špatného nastavení zakázek prý byl také porušován autorský zákon.
Takže z tohoto vcelku vypovídajícího vzorku vyplývá, že 20 % škol mělo problémy s výběrovými řízeními a na jednu školu vychází průměrně 60 000 Kč neproplatitelných nákladů.
Po pravdě dost na to, aby v našich ředitelnách vládla panika.
Paní Adamová, elegantně jste vytečkovala část textu a hrdě bojujete s něčím s čím chcete/umíte bojovat.
Výběrovky nejsou hlavním problémem (i když naznačená diskriminační kritéria mohou být - a nebude to chyba "neschopných" ředitelů)
Překvapuje mne, že nebezpečí špatné kvality školení vám nevadí - prostě to odsedíte (není zvýšení kompetencí učitelů mimochodem hlavní deklarovaný cíl projektu?)
Mimochodem, když zmiňujete EU PES - ministerstvo vyšiluje zvláště z důvodů změn (zpřesňování) "za pochodu" - což vidím jako hrozbu i tady.
Nevím, odkud jste, já jsem za poslední týden objel cca 15 škol a ani v jedné jsem neměl pocit, že by v ředitelně vládla panika - ani jeden ředitel se netřepal před výběrovým řízením a většina jich je do Výzvy připravená jít - vždyť dostanou tablety zdarma a učitelé si to školení odsedí ... takže jsem ten přínos na konci článku identifikoval asi správně ;-)
Zkuste se naučit číst s porozuměním. Tvrdím pouze, že špatná kvalita školení není to prvotní, co vadí ředitelům. O tom, jestli to vadí mně není nikde ani slovo.
Evidentně těch 15 škol byly školy, které se do výzvy jako partneři přihlásili, zkuste mrknout na ty, kde do toho nechtějí jít. Tam teprve uvidíte lesk a bídu našeho školství v pravé podobě.
"když zmiňujete EU PES - ministerstvo vyšiluje zvláště z důvodů změn (zpřesňování) "za pochodu"
V EU PES se zpřesňovalo ledacos, ale pravidla kolem výběrových řízení ne.
"... vždyť dostanou tablety zdarma a učitelé si to školení odsedí ... takže jsem ten přínos na konci článku identifikoval asi správně"
Na začátku příspěvku se ředitelů zastáváte, ale touto větou je házíte do stejného pytle jako já. Takže jste to opravdu identifikoval zcela správně.
Tak ještě jednou a naposledy, paní Adamová. Vaše odpověď mě jen utvrdila v tom, že problematiku veřejných zakázek (a to nejen v projektech) znáte opravdu jen velmi povrchně.
Odkazy na vyjádření MŠMT působí až směšně.
Co třeba tohle: http://www.ceskatelevize.cz/ct24/domaci/269654-vysoke-skoly-zaluji-ministerstvo-kvuli-uredni-sikane-namestek-rezignoval/
A takhle to bylo a je i s projekty na SŠ a ZŠ.
Kolik asi případů uváděných panem Jordánem z MŠMT ve Vámi zmiňovaném odkazu bylo výrazem čisté zvůle MŠMT?
PS: I dlouholetý zkušený pracovník ÚOHS mi v soukromém rozhovoru přiznal, že by dnes ani on nebyl schopen 100% správně provést zadávací řízení včetně specifikace tak, aby koupil to, co chce a neriskoval napadení z diskriminace, z nedovoleného dělení zakázek, z nezahrnutí nějakého souvisejícího plnění nebo naopak ze spojování nesouvisejících plnění do jedné zakázky.
PPS: Proč se nás vlastně snažíte přesvědčit, že co ředitel, to "neschopa"?
Ano, konečně jste mne přesvědčil. Ona asi fakt bude většina ředitelů spíš všehoschopných než neschopných.
Okomentovat