Z šetření ve školách a firmách na podzim 2013 vyplývá, že školy i zaměstnavatelé vnímají podobně bariéry vzájemné spolupráce. Školám komplikuje spolupráci zejména při odborném výcviku nejčastěji nedostatek finančních prostředků a dostupnost vhodných firem z hlediska zaměření či oboru. Mezi další překážky patří zdravotní prohlídky žáků, nastavení hygienických a bezpečnostních předpisů a také laxní přístup samotných žáků k odbornému výcviku a nedostatek zakázek v soukromém sektoru. Odpovědi zaměstnavatelů jsou podobné – problémy vidí v komunikaci a obtížné dohodě se školami, nedostatku financí a ve ztížené dostupnosti vhodných škol z hlediska dopravní obslužnosti.
Prvky duálního systému
Zjištěné bariéry ve spolupráci škol a firem by mělo pomoci zmírnit zavedení prvků duálního systému, o kterých se vedou odborné diskuze a které by bylo možné za splnění určitých podmínek zavést v České republice. "Díky efektivně fungujícímu duálnímu systému patří například Rakousko, kde již mnoho let funguje, dlouhodobě mezi země s nejnižší nezaměstnaností absolventů odborných škol, tedy učňů. Mou ambicí je zavést prvky tohoto systému i v České republice, a oživit tak české učňovské školství," říká ministr školství Marcel Chládek.Aby bylo možné prvky uplatnit, budou navržena opatření, která by jejich zavedení měla usnadnit. O jaké prvky duálního systému jde?
- V současné době jsou již legislativně zakotveny daňové úlevy firem při spolupráci se školami a k poskytování stipendií žákům; MŠMT připravuje konkrétní metodiku realizace.
- Přestože RVP umožňují školám velkou míru samostatnosti, připravují se revize rámcových vzdělávacích programů tak, aby mohl být uplatněn větší počet hodin odborného výcviku či odborné praxe realizován ve firmách.
- Diskutuje se také o vhodnějším ošetření smluvních vztahů mezi žákem, školou a firmou.
- Předpokládá se i zapojení odborníka z praxe ve školách tak, aby tito lidé z firem mohli obohatit výuku žáků, aniž by museli mít status pedagogického pracovníka.
- Zdůrazňuje se důležitost kariérového poradenství ve školách, a to zejména v základních, ale i středních.
- Sociální partneři usilují také o zavedení systému predikcí potřeb trhu práce s cílem ovlivnit otevírané obory v krajích a počty žáků v nich.
- Diskutuje se také o podpoře tzv. nadpodnikových vzdělávacích center, kde by žáci získávali kompetence, které nemohou získat ve své škole nebo firmě, kde konají odborný výcvik nebo praxi.
Inspirace a pomoc učitelům i zástupcům firem
Pedagogičtí pracovníci, zřizovatelé škol i zástupci zaměstnavatelů mají možnost zúčastnit se v rámci Pospolu zdarma vzdělávacích kurzů a seminářů, které představují moderní vzdělávací metody a cesty k zefektivnění spolupráce. Vedle kurzů pro pedagogické pracovníky je možné se přihlásit do koučování dvojic zástupců ze školy a firmy, a to v oblastech zvyšování zájmu žáků o vzdělávání a řemeslo, rozvíjení odborných kompetencí žáků s ohledem na uplatnění v zaměstnání, rozvoje kompetencí učitelů a instruktorů pro efektivní spolupráci, prohlubování spolupráce se sociálními partnery ze strany školy nebo motivace firem k větší spolupráci se školou. V projektu se dále konají workshopy v jednotlivých skupinách oborů, jejichž cílem je výměna zkušeností o možnostech spolupráce škol se zaměstnavateli v oblastech praktického vyučování, využívání odborníků z praxe ve výuce, stáží učitelů ve firmách aj.Pro inspiraci školám vznikly v projektu Pospolu tzv. aplikované modely spolupráce, které poukazují na specifika spolupráce v daném oboru nebo skupině oborů. Modely poskytují školám i zaměstnavatelům náměty pro možnost určitého ovlivnění obsahu vzdělávání (resp. praktické přípravy žáků) a přiblížení vzdělávání požadavkům reálného pracovního prostředí při závazném dodržení RVP. Postupně jsou doplňovány o případové studie představující příklady z konkrétních škol a firem.
Na webu projektu Pospolu postupně vznikají oborové stránky, kde najdete všechny výstupy a aktuální informace o dění v projektu v příslušných skupinách oborů. Jsou tu k dispozici modely spolupráce a případové studie popisující konkrétní spolupráci školy s firmou, vydané publikace, pozvánky na workshopy a další informace o vzdělávacích akcích.
O projektu Pospolu
Podpora spolupráce škol a firem se zaměřením na odborné vzdělávání v praxi (zkráceně Pospolu) je systémový, individuální projekt národní, financovaný z prostředků Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Připravilo ho Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR ve spolupráci se zaměstnavatelskými svazy a trvá od prosince 2012 do konce června 2015. Projekt realizuje MŠMT ve spolupráci s Národním ústavem pro vzdělávání, který zajišťuje naplnění jednotlivých klíčových aktivit.www.projektpospolu.cz
Příloha – partnerství škol a firem zapojená do projektu
Partnerství 1: České Budějovice
Realizátorem pilotáže je MOTOR JIKOV Group a.s., České Budějovice, partnery jsou VOŠ, SPŠ automobilní a technickou, České Budějovice, MOTOR JIKOV Fostron a.s. a MOTOR JIKOV Slévárna a. s.
Partnerství 2: Žďár nad Sázavou
Realizátorem pilotáže je Střední škola technická, Žďár nad Sázavou, partnery jsou firmy Žďas, a.s., Tokoz, a.s., Del, a.s., Hettich ČR, k.s., Medin, a.s., KOVO Koukola.
Partnerství 3: Kroměříž – Uherský Brod – Vsetín
Realizátory pilotáže jsou školy SŠ – COP technické, Kroměříž, SPŠ a OA Uherský Brod a SOŠ Josefa Sousedíka, Vsetín, partnery je 29 firem.
Partnerství 4: Ostrava
Realizátorem pilotáže je VÍTKOVICKÁ STŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA, Ostrava – Hrabůvka, partnery jsou VÍTKOVICE GEARWORKS a. s., Ostrava – Vítkovice, VÍTKOVICE HEAVY MACHINERY a. s., Ostrava – Vítkovice, VÍTKOVICE POWER ENGINEERING a. s., Ostrava – Vítkovice, VÍTKOVICE MECHANIKA a. s., Ostrava – Vítkovice.
Partnerství 5: Brno
Realizátorem pilotáže je Integrovaná střední škola automobilní, Brno, partnerem je Dopravní podnik města Brna, a. s.
Partnerství 6 – Znojmo
Realizátorem pilotáže je SOU a SOŠ SČMSD, Znojmo, partnerem je UČŇOVSKÉ STŘEDISKO PSOTA, s. r. o., Znojmo.
Partnerství 7 – Ostrava (2)
Realizátorem pilotáže je MS automobilový klastr, o. s., Ostrava – Poruba, partnery jsou čtyři školy a čtyři podniky.
Partnerství 8 - Jihlava
Realizátorem pilotáže je OHK Jihlava, partnery jsou Bosch Diesel, s.r.o., Jihlava, CZ LOKO a.s., Jihlava a SŠT Jihlava.
Partnerství 9 - Praha
Realizátorem pilotáže je SPŠ DOPRAVNÍ a.s., Praha, partnerem je Dopravní podnik hlavního města Prahy.
Partnerství 10 - Žákava
Realizátorem pilotáže je společnost DFH Haus CZ, s. r. o., Žákava, partnerem je SOU stavební Plzeň.
Partnerství 11 - Třinec
Realizátorem pilotáže je SOŠ Třineckých železáren, Třinec, partnerem jsou Strojírny a stavby Třinec, a. s.
Partnerství 12 - České Budějovice (2)
Realizátorem pilotáže je Robert Bosch spol. s r.o., České Budějovice, partnery jsou VOŠ, SPŠ automobilní a technická, České Budějovice a SOŠ strojní a elektrotechnická, Velešín.
Partnerství 13 – Uherské Hradiště
Realizátorem pilotáže je Střední škola MESIT, o. p. s., partnerství tvoří společně se sedmi firmami.
Partnerství 14 - České Budějovice (3)
Realizátorem pilotáže je Robert Bosch spol. s r.o., České Budějovice, partnery jsou VOŠ, SPŠ automobilní a technická, České Budějovice a SOŠ strojní a elektrotechnická, Velešín.
Partnerství 15 - Otrokovice
Realizátorem pilotáže je SPŠ Otrokovice, partnerem je Continental Barum s.r.o., Otrokovice.
Partnerství 16 – Pardubice, Hranice
Realizátorem pilotáže jsou školy Delta – SŠ informatiky a ekonomie a Mateřská škola, Pardubice, SPŠ elektrotechnická a VOŠ, Pardubice, soukromá SOŠ Hranice, partnerství tvoří společně se 13 firmami.
Partnerství 17 - Kladno
Realizátorem monitoringu je SOŠ a SOU Kladno, Dubská, partnery jsou firmy KD servis a.s., RENAULT K & N car, s.r.o., NEVECOM s.r.o., AUTODRÁB s.r.o., MILENA KŘESINOVÁ – KTK autorizovaný prodejce, servis Chevrolet, STANISLAV TROJAN – Autoservis – Kladno.
Partnerství 18 – Mladá Boleslav
Realizátorem monitoringu je SOU strojírenské, odštěpný závod ŠKODA AUTO a.s., Mladá Boleslav, partnerem je ŠKODA AUTO a.s. Mladá Boleslav.
Partnerství 19 – Prostějov
Realizátorem monitoringu je OA Prostějov, partnerem Statutární město Prostějov.
0 comments:
Post a Comment