Dne 15. listopadu 2013 se v brněnské Wannieck Gallery konal seminář Digitální hry a vzdělávání. Pořadatelem bylo Centrum pro inovaci a design služeb (CIDES), MU Game studies a mezi organizátory byla řada studentů z KISK (Kabinet informačních studií a knihovnictví při FF MU).
Celá akce se nesla ve stylu „à la pecha kucha“ – vystupující byli limitováni 20 snímky prezentace, na každý měli 25 vteřin, to je 500 vteřin času na jednu prezentaci celkem. „Tento formát jsem zvolil, protože mi přijde nejzábavnější a nejefektivnější. Nechtěl jsem zdlouhavé přednášky, při kterých divák po čase ztratí pozornost. Inspirací pro mě byly Pecha Kucha Nights konající se v Domě umění,“ vysvětlil student knihovnictví a informačních studií David Šmehlík.
Šmehlík zároveň dodává: „Digitální hry mají v sobě velký vzdělávací potenciál. Téměř v každé hře je obsažen nějaký prvek, který nás učí novým věcem, aniž bychom si to uvědomovali. Hraním se zároveň bavíme i učíme, a pokud nás něco baví, lépe si to zapamatujeme. V současné době se míra vzdělávacího potenciálu výukových her teprve testuje, ale už nyní je velká pravděpodobnost, že se v budoucnu stanou počítačové hry součástí školní výuky.“
Záznamy všech vystoupení jsou k dispozici prostřednictvím YouTube kanálu Digitální hry a vzdělávání [à la pecha kucha].
Účinkující a jejich vystoupení:
1) Tomáš Barták a Zdeněk Záhora – „MU Game studies. Kdože?“- doktorandi MU
- činnost: mapování zahraničí, konference, publikace, sborníky, stáže
- cíle: propojení akademického a civilního prostředí, rozšiřování komunity, setkávání s lidmi, propojení designu a tvorby s orientací ve hrách – zábava, porozumění, využití, vytvoření oboru herních studií
- projekty:
- Game making diversity – workshopy, lidé z průmyslu přednášejí veřejnosti
- Game studies – projekty věnované digitálním hrám, zajímavosti ze světa her – akademická úroveň - záměrem těchto prezentujících bylo představit svou činnost a snahy na poli digitálního herního průmyslu v propojení se společností
- autoři nabízejí své služby online na webu nebo na svých konferencích
- témata zpracovávají odborně
- http://gamestudies.cz/
- projekt Žatecký stroj času
- inovativní projekt, který autor uskutečnil v žateckém muzeu (na podnět a žádost muzea)
- interaktivní výstava kloubící historické fotky, videoexpozice a aplikaci pro iPad
- cílem bylo přilákat studenty, ohlas ale přišel i od starších generací
- hra ve formátu, kdy se může zúčastnit více studentů, vhodné tedy pro skupinu školáků
- učení se hrou / minihrami – příběhy, fotografie
- potřeba luštit hádanky vlastní hlavou (vědomí toho, že se žák aktivně podílí, stroj nedělá vše za něj), k vyřešení úloh je zapotřebí projít expozici, odpovědi se nachází v muzeu (místnosti) – např. šifry v krabici s pohlednicemi, studenti mají najít správnou
- QR kódy – brána na web muzea, propojení s dalšími „studijními“ materiály
- hra má legendu, začátek i konec, je tedy pro žáky zábavná a motivuje v dalším poznávání (objevení pokladu na konci)
- muzeum tablety zapůjčí, takže staletá historie Žatce nezůstane skryta ani nemajitelům těchto přístrojů
- http://www.muzeumzatec.cz/kalendar-zatecky-stroj-casu.html
- hovoří o problému stereotypního vnímání her coby násilných bitek plných agrese
- potřebě „serious games“ – edukační hry
- cíl spíše poučit než bavit, může být i marketingová hra
- simulace – SimCity (1989) – využití poznatků systémové dynamiky, Arma 2 (2009) – simulace balistiky a aspektů fyziky, Orbiter – letecký simulátor, zaměřeno primárně na fyzikální aspekt
- purposeful game – Foldit – ohýbání/skládání skutečných struktur bílkovin, hra má vliv na skutečnou realitu
- teaching game – Civilisation 3 – pro výuku dějepisu, Evropa 2045 – simulace fungování Evropského parlamentu, Československo 38-39 – kombinace komiksové adventury a příběhů pamětníků; využitelné v hodinách DE i OV
- meaningful game – Oiligarchy – politicky zaujaté hry - úskalí her – horší design, grafika, neustálá terminologie, vliv komerční scény
- pozitiva – dokumentární, naturalistické kvality bez příkras, zkreslení a kompromisů, relativně nenáročný vývoj (u menších projektů)
- odkazy: http://www.evropa2045.cz/, http://oiligarchy.com/
Celý článek na spomocnik.rvp.cz
0 komentářů:
Okomentovat