Jiří Ibl: "MŠMT dnes ráno opravilo text výzvy a iPady jsou zpátky ve hře. Moc děkuju všem, kteří otevřený dopis podpořili. A také děkuji autorům výzvy na MŠMT za rychlou reakci. Není to úplně na pytel ta demokracie, což?"
Vážený pane ministře,
dnes mě velmi zarazila zpráva, že v rámci dokumentu Výzva 51, který by měl motivovat školy pro využívání tabletů a dalších moderních technologií, byly z programem podporovaných zařízení vyjmuty tablety iPad značky Apple (které nesplňují parametr minimální interní paměti).
Věřím, že Vám v této věci přichází celá řada stížností a proto nebudu zabíhat do přílišných podrobností. Toto rozhodnutí je velmi nešťastné, ačkoliv chápu, že je velmi těžké stanovit podobná kritéria a je nezbytné být opatrný už proto, že se v tomto případě jedná o školství.
Dovolte mi prosím v krátkosti vysvětlit, proč by měly mít školy možnost vybírat si ze všech dostupných možností, tedy z tabletů s operačním systémem Android, Windows 8 i Apple iOS.
Krom samotného lobby a konkurečního boje, má značka Apple a její výrobky početnou skupinu příznivců i zarytých odpůrců, kteří proti sobě vedou únavnou válku, proč tomu tak je, mi není ani po letech praxe (věnuji se vývoji aplikací) zcela jasné. V rámci tohoto boje se operuje často s velmi subjektivními parametry jako je uživatelská přívětivost, jednoduchost a pod. Na druhé straně stojí argumenty extrémně technické, jako počet procesorů, velikost paměti etc…
Ani jeden pohled ovšem nedává ve vztahu ke školství smysl. V rámci každodenní práce učitelů a dětí je mnohem podstatnější, co konkrétně škola od tabletu očekává v praxi. Tam nastupují na scénu aplikace — software, který jinak takřka neužitečné zařízení naplňuje konkrétním smyslem a bez kterého vůbec nedává koupě tabletu jakékoliv značky smysl.
Právě v množství dostupných aplikací s kvalitní metodikou a profesionálním provedením je iPad velmi zajímavá platforma, která je v řadě případů (např. speciální nebo vyšší školství) nenahraditelná.
Protože se iPad v zahraniční velmi úspěšně prosadil ve školství, existuje po celém světě obrovské množství výrobců, kteří spolupracují s pedagogy a odborníky a vytvářejí profesionálně zpracovaný a přesto cenově dostupný software pro tuto platformu.
Nabídka Androidu i platformy Windows 8 je v této oblasti stále velmi omezená a z jednoho prostého důvodu nelze očekávat, že náskok iPadů brzy doženou. Pro drtivou většinu vývojářů jsou náklady na vývoj na více než jedné platformě naprosto neúměrné. Pokud tedy výtečná vzdělávací aplikace vznikne pro iPad, který sám o sobě znamená trh o velikosti desítek milionů zařízení, její verze pro ostatní platfromy bude mít několik let zpoždění, pokud vůbec vznikne.
Vžijte se prosím do role českých vývojářů a softwarových firem, které budou školy s tablety brzy nezbytně potřebovat. Musí se rozhodnout, zda vynaložit energii a peníze na několika mesíční vývoj aplikace, která jejich trh omezí na několik stovek českých škol — a tedy neumožní jim generovat dostatečný zisk, nebo budou zároveň nabízet svůj software po celém světě na trhu tisíců škol, které iPad plně využívají.
Nechci tvrdit, že Android nebo platforma Windows není dobrá volba. Pro řadu škol se jedná o naprosto výtečné řešení, ale pro velkou skupinu škol vyloučením iPadů zavíráte dveře ke komplexnějším a specifičtějším řešením, které nemají jinou alternativu.
Nechte prosím školy, ať si na základě vlastních požadavků stanoví, který tablet je pro jejich potřeby nejlepší. Zrušte prosím omezení na 2 GB interní paměti, které nedává z technického hlediska nejmenší smysl. O nic jiného nežádám.
Děkuji. S pozdravem,
Jiří Ibl
V příloze najdete několik podkladů, které obhajují některé mé postoje.
http://www.anandtech.com/show/7460/apple-ipad-air-review/4
http://www.slideshare.net/bge20/2013-11-mobile-eating-the-world
https://dl.dropboxusercontent.com/u/25905/ilearnii.pdf
Zdroj: Medium.com
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
0 komentářů:
Okomentovat