Výsledky českých žáků v mezinárodním srovnání v rámci řešení tzv. problémových úloh dnes na společné tiskové konferenci představili ministr školství, mládeže a tělovýchovy Marcel Chládek a ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.
Součástí současného cyklu mezinárodního šetření PISA 2012 bylo i to, jak si žáci poradí s řešením tzv. problémových úloh (Problem Solving). Tyto úlohy nelze jednoznačně zařadit do jedné z testovaných oblastí, protože při jejich řešení musí žáci tvořivě kombinovat vědomosti a dovednosti z různých oborů. Testové úlohy se zaměřovaly na tři hlavní aspekty řešení problémů – kontext problému, povaha problémové situace a uplatňované kognitivní postupy. Do testu byly zařazeny především autentické a komplexní problémové situace, při jejichž řešení museli žáci vlastním působením na situaci aktivně vyhledávat a získávat relevantní informace. Do takových situací se člověk dostává např. při zacházení s neznámými přístroji pro každodenní použití (dálkové ovladače, mobilní telefony, prodejní automaty apod.). Jiné problémové situace tohoto typu vznikají při sportovním tréninku, péči o domácí zvířata, pěstování rostlin nebo v sociálních vztazích. Díky elektronickému testování umožnilo šetření hodnotit tyto tzv. interaktivní problémy v rámci mezinárodního šetření zcela poprvé.
Do šetření PISA 2012 v oblasti řešení problémových úloh se spolu s Českou republikou zapojilo dalších 43 zemí světa. V ČR bylo testováno cca 2800 patnáctiletých žáků v 297 školách, testování bylo provedeno prostřednictvím počítače.
„Výsledky českých žáků byly v porovnání s ostatními zeměmi lehce nadprůměrné. Lépe než naši žáci dopadli žáci například v Singapuru, Kanadě, Austrálii nebo Finsku, horší výsledky naopak zaznamenali žáci z Norska, Irska, Dánska, Polska, Slovenska nebo Španělska,“ informoval ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal a dodal, že příčinou nadprůměrných výsledků českých žáků v oblasti řešení problémových úloh může být úspěšné využívání progresivních výukových metod - například problémové učení, badatelsky orientované vyučování a také individuální a skupinová práce na projektech.
Výsledky českých žáků v oblasti řešení problémů byly lepší než jejich výsledky v matematice, čtení či přírodních vědách. Tyto oblasti byly také testovány v rámci cyklu PISA 2012 a žákovské výsledky byly zveřejněny již začátkem prosince loňského roku.
Z pohledu výsledků stojí za zmínku také fakt, že čeští žáci prokázali vyšší úroveň gramotnosti v oblasti řešení problémů než například žáci z Polska, přičemž polští žáci měli výrazně lepší výsledek než čeští žáci v testu z matematické gramotnosti. Příčiny tohoto stavu by pak měly objasnit sekundární analýzy výsledků tohoto šetření, které bude Česká školní inspekce realizovat s cílem vydefinovat příčiny a navrhnout příslušná opatření. Výstupy z těchto analýz by měly být k dispozici do začátku nového školního roku. „Mimo to bude Česká školní inspekce pokračovat ve vývoji nových inspekčních postupů pro sledování a hodnocení podpory rozvoje a dosažené úrovně žáků v čtenářské, matematické, přírodovědné, sociální, jazykové a informační gramotnosti, které budou využitelné jak v rámci inspekční činnosti, tak ze strany jednotlivých škol,“ uzavřel ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.
Díky šetření PISA má Česká republika k dispozici mezinárodní srovnání dovedností českých žáků již od roku 2000, a navíc jde o srovnání v čase. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy má pak možnost na získané informace reagovat v rámci národních vzdělávacích politik, jako jsou akční plány na podporu rozvoje gramotností, úpravy rámcových vzdělávacích programů, příprava celostátních metodik nebo podpora pedagogických pracovníků a jejich dalšího vzdělávání.
Výsledky mezinárodního šetření PISA 2012 - Problem solving byly zveřejněny
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
0 komentářů:
Okomentovat