Zpravodaj amerického Národního střediska pro vzdělávací politiku shrnuje dosavadní výzkum v oblasti vlivu velikosti školní třídy (počet žáků ve třídě) na výsledky žáků a přináší následující závěry:
- Počet žáků významně ovlivňuje výsledky žáků – při zachování stejných podmínek jsou výsledky ve větší třídě horší.
- Výzkum naznačuje, že při zvýšení počtu žáků se nezhorší jen výsledky v testech v krátkodobé perspektivě, ale i výsledky formování osobnosti v dlouhodobém výhledu.
- Přínos snížení počtu žáků ve třídě je výraznější pro žáky ze slabých sociálně ekonomických podmínek a pro příslušníky menšinové populace, a naopak zvýšení počtu žáků nejhůře zasáhne právě tyto skupiny.
- Politici by měli zvažovat, zda krátkodobý přínos větších tříd (úspora finančních prostředků) není kontraproduktivní v dlouhodobém výhledu.
Efektivita výuky v malých třídách je zdůvodněna tím, že žáci jsou více zaujati výukou, mají víc času na probírání látky a učitel se jim může víc individuálně věnovat. Jako ideální je shledána třída o 15 až 20 žácích. Vliv menší třídy na výsledky žáků je studován především u žáků mladšího školního věku, ale pozitivní vliv malých tříd byl prokázán i pro žáky na 2. stupni škol. Autoři uvádějí i studie, jejichž tvůrci došli k rozdílným závěrům (na jednu jsme upozorňovali zde – 1) a polemizují s nimi. (Zdroj: NEPC)
Výběr ze zpráv, novinek a zajímavostí ve vzdělávání provedlo výzkumné oddělení společnosti Scio.
7 komentářů:
Jásejte. Amerika objevena!!!!! A vážně. Počet žáků ve třídě je totiž jedna věc a počet pomalých žáků, kteří z jakéhokoliv důvodu nestíhají běžnou výuku a počet věčných neukázněných zlobidel je věc druhá. Další vliv má samozřejmě i typ vyučovaného předmětu. Podle mého názoru by než zase honem hurá zmenšíme třídy, mnohem víc prospělo řešit otázku asistentů pro pomalejší žáky, návrat k normálu ve speciálních školách a ne inkluze za každou cenu, a na neukázněné žáky skutečné pravomoce školy, aby je mohla vyexportovat, skutečně potrestat, vyloučit z výuky a podobně.
Přitom by stačilo u každé školy zřídit mobilní buňku s nápisem Školní věznice a k ostraze použít nekvalifikované pedagogy. To aby bylo kam exportovat, jak uvádí pan Nutz....
na Magadaskár spolu s nekvalifikovanými
Velmi bych se přikláněl k trendu BYOS (Bring Your Own Student).
Nejlépe pak v režimu jedna k jedné.
v dávných časech mého mládí,v dobách kruté totality,bylo nás ve třídách 32-36,a přestože jsme nepociťovali volnost a svpbodu,vyrostli z nás soustružníci,elektrikáři,technici,inženýři,kteří provozovali průmyslově vyspělý stát,zatímco dnes rostou......kteří provozují..........
Aha, tak ono jde jenom o výsledky.
Aha, tak ono jde jenom o výsledky.
Okomentovat