Opravdu víme, co dělají digitální technologie s naší schopností učit se?
Z článku Tomáše Feřtka v RESPEKT.cz vybíráme:
Je fakt, že pochybnosti o zavádění počítačů a digitální techniky do škol nejsou nic nového. Například waldorfská pedagogika je v tomto směru velmi ostražitá, hodně se soustředí na fyzický pohyb a manuální dovednosti dětí, protože tvrdí, že zvlášť u těch malých se tělo a mysl rozvíjejí v úzké souvislosti.
Počítače do výuky zavádí až na druhém stupni, protože až tam se dostatečně rozvíjí abstraktní myšlení, a je tedy zaručeno, že dítě bude ovládat počítač a ne naopak. Intuitivní přístup k technice, kdy dítě fakticky vykonává její příkazy – tohle přesuň, tomu napiš, toho si přidej do přátel! – opravdu může vést k tomu, že jsme jen výkonnou složkou domácího softwaru. Nebo ne?
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
7 komentářů:
Domnívám se, že toho zatím víme příliš málo o skutečném vlivu technologií na funkcionalitu mozku, na naše myšlení a způsoby, kterými se učíme. Vidím zde docela velký prostor pro solidní psychologický a pedagogický výzkum, jehož východiskem by ale neměla být hypotéza, že lidé pracující (od dětství) s digitálními technologiemi neumí to či ono, co umí lidé, kteří se bez digitálních technologií obejdou, a proto digitální technologie vedou lidstvo k úpadku, či v případě jednotlivce k demenci. Musíme se učit s těmi technologiem žít. Nejprve pragmaticky zjistit, v čem nám pomáhají, v čem nám škodí, a podle toho je používat a tak nějak to učit také děti.
Časy se mění..., cit. onen článek v Respektu: "Až do chvíle, kdy se podívám vpravo od obrazovky svého počítače, kde leží blok s poznámkami. Hm… psací písmo už nepoužívám léta, protože bych ho po sobě nepřečetl ani já. Poslední dobou se pravidelně zadrhnu i při podpisu v bance. Že by nějaká systémová a nevratná porucha v neuronové síti? Má na to vliv dvacet let strávených u klávesnice?" Já osobně bych se už taky zadrhl při časování ruských sloves a necítím potřebu systémově nezapomenout Politickou ekonomii od Háby... A nevnímám to jako něco, bez čeho bych nemohl žít a posléze spokojeně umřít.
K nebezpečnosti digitálních technologií asi tolik: To máte jako s jehlou, někdo se s ní naučí šít a někdo si s ní akorát tak vypíchne oko.
Waldorfská pedagogika je antropo-sofická.
Kdo už jiný by se měl mít před pronikáním techniky do života, mozků a duší mít na pozoru.
Je člověk a jeho mozek přizpůsoben používání tabletů a digitálních technologií?
Vzhledem k tomu, že vývoj člověka jako druhu probíhal nějakých 200 000 let, vyjma posledních cca 30 let, bez počítačů, internetu a tabletů, tak asi těžko.
Jak pravil můj vyučující na VŠ: "Kdyby bůh chtěl, aby člověk komunikoval s počítačem, vybavil by ho příslušným interfejsem".
Takže má generace už by se rodila s paralelním portem a mé děti s USB.
Dejme tomu, že tablety jsou opravdu zhouba. Co s tím?
Zakážeme je?
Zakážeme používání tabletů před dvanáctým rokem života?
Zavedeme kontroly v domácnostech a občanské hlídky?
Zavedeme povolenky na používání tabletů pro členy Mensy a pro děti, které se prokáží potvrzením od psychologa, že navzdory nízkému věku je jejich myšlení už dostatečně abstraktní?
Poslední dobou se pravidelně zadrhnu i při podpisu v bance.
Však také progresivním bankám stačí přiložení palce na snímač otisků prstů a ty opravdu nejlepší nechají majitelům účtů zadarmo voperovat bezdrátový čip. :-)
http://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/334814-v-britanii-byla-zavrazdena-ucitelka-primo-pred-zaky-zadrzeli-15leteho-chlapce.html
Kvůli tabletu? Nebo jste jen nepochopil diskuzní vlákno?
Ano, kdyby měla tablet, mohla ho použít jako štít...
Ano, tabletem se dá také dobře házet popřípadě praštit spratka po hlavě odolnou dotekovou plochou značky Gorilla Glass.
Okomentovat