Škola s malými třídami, kde mají učitelé na žáky více času a nesvazují je zvonění nebo fixní rozvrh předmětů - taková je vize rodičů, kteří odmítají klasické základní školy a zřizují si vlastní. Vznikají v obci Škvorec u Prahy, v Brně i ve Vrchlabí.
Z článku Vladimíra Šnída v iHNed.cz vybíráme:
Podobný projekt se rodí i ve Vrchlabí. Zástupci rodičů tam ovšem od města nedostali souhlas na samostatnou školu. Úředníci jim nakonec vyčlenili alespoň jednu třídu v již existující základce, která má problémy naplnit kapacitu.
Nově vznikající školy přitom nemusejí být poslední.
"Dorostla generace rodičů, kteří odmítají klasické školky i základní školy a zároveň mají dostatečné sebevědomí i organizační schopnosti, aby si zřídili vlastní," říká Tomáš Feřtek z organizace EDUin, která se věnuje vzdělávání. "Tento trend je vidět po celém Česku," dodává.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
26 komentářů:
odmítají klasické základní školy a zřizují si vlastní
No vý-bor-ně. Ideu družstevního vzdělávání jsem tu zmiňoval už ani nevím kdy. Tedy to shrnu.
Předpokládané formy zkompetentňování pro konkurenceschopnost v příštím století:
- vlastní,
- soukromé osobní,
- družstevní,
- soukromé školní,
- státní školní.
Kdo na co má, a na co se cítí.
Teď už jen, aby trendy pronikly i do úrovně střední.
Stačí uzákonit, že maturitní zkoušku může absolvovat kdokoli. Tedy jestli bude ta zkouška pořád ještě žádoucí. Viz
Rodiče nevěří klasickým "maturitám". Raději si organizují vlastní.
Teď ještě družstevní střední a vysoké školy, samoléčbu, včetně chirurgie. To by bylo, aby se neukázal stát jako zbytečný;-)
Škola s malými třídami, kde mají učitelé na žáky více času
Což o to. Učitelé v ostatních školách by si určitě také dali říci. Zaplatí malé třídy stát i nám ostatním?
Možná by pak mnozí rodiče zjistili, že vlastně ani své družstevní školy a školky zakládat nepotřebují.
Ale prosím. Jen houšť a větší kapky. Aspoň bude veselo. Třeba až přijede ČŠI na inspekci. ;-)
Rodiče nevěří ani klasickým "inspektorům". Raději si nadelegují vlastního.
Rád uvidím učební plány těchto škol.
Neuvidíte, pane Procházko, nic. Při realizaci vyšších družstevních ideí nějakých plánů netřeba. O tom Vám rád povypráví kdejaký konzultant.
To máte jako s těmi dětskými skupinami.
Viz http://www.mpsv.cz/cs/12943
Cituji: 'Co se týká odborné způsobilosti, bude možné volit z následujících kvalifikací: vzdělání všeobecné sestry, zdravotnického asistenta, ošetřovatele, porodní asistentky, zdravotně-sociálního pracovníka, sociálního pracovníka, učitele mateřské školy, učitele prvního stupně základní školy apod.'
Jo? Šest ku dvěma pro nepedagogy. Kde je třeba ta pikantní předmatematická gramotnost? Porodní asistentka přichází s křížkem tři a více let po funuse, a ošetřovatel může být zřejmě na půl úvazku z nedalekého družstevního kravína. Zatímco v klasických 'školkách' jsou učitelky buzerovány požadavkem na týdenní hlášení o prognóze spotřeby plínek u předškoláků.
To naše školství je už jen taková jedna velká taškařice. Hajdy, děti, na kobereček.
Ostatně, už přijel hrabě Koda?
Ale etická výchova mu šla! (hraběti Kodovi, jestli to byl vůbec on ;-) A o to jde na prvním místě.
"Chtěli jsme školu s malými třídami," píše rodič v článku. To by samozřejme chtěli rodiče i v "klasických základkách". Ale způsob financování to neumožní. Ale družstevníkům ano. Je to fér?
Zřejmě se nemýlím, jde vesměs o rodiče, kteří nechtějí to, aby se jejich dětičky umazaly od těch sociálně slabších. Bude následovat soukromé osmileté gymnázium a pokud možno studium na nějaké prestižní zahraniční VŠ. Po možném návratu následuje umístění takového "génia" do nějaké dobře placené funkce. Postavení pěkného domečku mimo vliv multikultury atd.
"dostatečné sebevědomí i organizační schopnosti" říká Tomáš Feřtek.
Možná to není sebevědomí,ale arogance, možná to nejsou organizační schopnosti, ale dlohé prsty.
"Tento trend je vidět po celém Česku," dodává.
Tak schválně, pane Feřtek, o kolik žáků v celém Česku jde?
Já jsem zakové pako, že je to až k nevíře.
Úplně jsem opomněl vzdělávání 'spolkové'.
Jen nevím, jestli jej zařadit před, a nebo až za to družstevní.
Podle nového občanského zákoníku se musejí všechna občanská sdružení změnit na spolky, sociální družstva, nebo ústavy. Takže, pane Pytlíku, přibude ještě možnost "ústavního vzdělávání", a to pro každého zájemce...
Bubák je tady. Ti drzí rodiče si dovolí chtít pro své děti jiné vzdělávání, než to státem požehnané a oštemplované.
Jsou to arogantní zloději, kteří chtějí uzavřenou hogo fogo exkluzivitu. Fňuk. A co my ostatní v přeplněných třídách?
Pánové, přestaňte se litovat a poslouchejte se trochu.
To vy, vaše práce a názory jsou důvodem, proč rodiče volí jinou cestu. Vy a váš jediný správný systém, který jste svojí nečinností, pohodlností či ne-kompetencí nechali dojít tak daleko, že z něj myslící lidé prchají. Vy ale za nic nemůžete. To systém. Za komančů to byl taky systém a za protektorátu taky. V Čechách za vše může anonymní systém, ale nedejbože aby se někdo systému postavil. To je z něj hned fujtajbl individualista co se distancuje.
Jinakost se vám nelíbí. Změna se nezamlouvá. Inu, zvykejte si. Bude líp.
Za sebe děkuji za komplimenty. Jenom teď nevím, jestli anarchismus nebo libertarianismus.
Faktem ale zůstává, že to není žádný významný trend a nebýt Feřteka a spol., tak si toho nikdo nevšimne. Takoví rodiče vždy byli, jsou a vždy budou, i kdyby se "systém" změnil jakkoliv.
Je ovšem typické, že ti osvícení rodiče neváhají natáhnout ruku a chtít po fujtajblovém systému peníze.
Pánové, přestaňte se litovat a poslouchejte se trochu.
Přestat bývá těžké, ale začít je kolikrát ještě horší. Budu se asi muset naučit číst s pochopením. Ani jsem nějak nezaznamenal, že by tu někdo nějak výrazně hořekoval.
Spíš to vypadá, že byste si to, pane Tajný Neučiteli, přál, abyste nám to tu, šmejdům, už konečně nandal. Aby si od nás pes ani tu kůrku nevzal.
Pokud se mě týká, já iniciativu tohoto typu jenom vítám. Pokud zapátráte v archivu, moje příspěvky s touto ideou určitě naleznete. Osobně se docela divím, a nehledejte v tom žádné jinotaje, že jste se v tomto duchu už sám dávno neangažoval. Myslím, že by to prospělo vám, vašim dětem, jejich potenciální učitelů, a celému školství pak především.
Sám jsem neskonale radši, když žák přichází s tím, že se chce něco naučit, a úplně se třesu, když vyjde najevo, že tak chce činit s mým doprovodem.
Lidí, kteří se dokáží vzepřít systému přibývá. A je to tak dobře. Začíná to třeba tím, že matka, která je s druhým dítětem na mateřské, strčí ráno do školky vysílené dítě i se spálou, a vyzvedne je dvě minuty před uzamykáním budovy, dožadujíc se důkazů, že se dítě v průběhu dne harmonicky vyvinulo.
V neposlední řadě musím říci, že mám vaše příspěvky rád. Někteří lidé z mého okolí odmítají uvěřit, co všechno je dnes vůbec možné. Dávám jim je přečíst, když se zábava zadrhává. To se vždycky nasmějeme... Takže díky.
"Je ovšem typické, že ti osvícení rodiče neváhají natáhnout ruku a chtít po fujtajblovém systému peníze."
Jaké peníze máte na mysli? Příspěvek od státu na žáka? Proč by je neměla škola založená rodiči dostat?
Proč by je neměla škola založená rodiči dostat?
Přesně tak!
Nechť je samozřejmě dostane i ten, kdo si bude dítě vzdělávat sám, nebo dítě i příspěvek poukáže vzdělávacímu spolku, obecně prospěšné společnosti, ústavu nebo starého vola pitomci.
Posledním polyhistorem byl Leonardo da Vinci. Již vidím "geniálního" českého rodiče, který plně ovládá 2 cizí jazyka (a při tom sedí na prdeli doma), matematiku, fyziku, chemii, ... zvládá pokusy v chemii, přírodopise a má na to doma patřičné vybavení. Již vidím jak studuje RVP a vytváří si své ŠVP. Nebo to snad nebude muset dělat?
Nebo to snad nebude muset dělat?
Oskenovat nějaký švp je to nejmenší. Nakonec, kdo z učitelů se dnes orientuje bezezbytku v něčem tak komlikovaném, jako švp je. Kdo umí alespoň vyjmenovat rozklíčované kompetence a prořezaná témata v korespondenci s Bloomovou taxonomií vzdělávacích cílů.
Nechal bych to kompletně v odpovědnosti rodičů. Kdo jiný má děti doopravdy rád, a splňuje tím neoddiskutovatelný kvalifikační předpoklad pro výchovu a vzdělávání, než vlastní rodiče.
Úplně mimo diskusi ponechám ale naprosto ojedinělé případy, kdy rozezlený rodič tepe učitele pro jeho zlovůli vyvozenou proti jeho nebohému dítěti, aby se pak ve chvíli, kdy se zapomene, o témže dítěti vyjadřoval jako o nemehlu a budižkničemovi. Ostatně, má na to výsostné právo.
Hele, není to tak dávno, co jsem se díval jak skejťáci machrovali na rampě. Přišlo mi to docela zábavné a vypadalo to poměrně jednoduše. Když jsem se pak na prkénko sám postavil, rozbil jsem držku takovým způsobem, že bych ty frajírky nejradši nakopal do zadku.
Jinakost se vám nelíbí. Změna se nezamlouvá. Inu, zvykejte si. Bude líp.
Mám pocit, že jsem také ve svém příspěvku psal: "Jen houšť a větší kapky. Aspoň bude veselo."
Pánové, přestaňte se litovat a poslouchejte se trochu.
Ale my se přece nelitujeme. My se spíš bavíme. Já třeba královsky.
Je prostě podstatou práce médií a manipulátorů všeho druhu, že vydávají záležitosti naprosto okrajové za přinejmenším převažující trend a střed vesmíru.
Třeba po shlédnutí takové Prague Pride a mediálního šou kolem, mám v podstatě dvě možnosti. Začít se stydět za to, že jsem heterosexuál, anebo si dát informace do kontextu a zůstat v klidu, neboť nemám potřebu nic sobě a nikomu jinému dokazovat. (Doufám, že snad nemusím zdůrazňovat, že proti homosexuálům nic nemám a do jisté míry jim i fandím v jejich snaze.)
Anebo lepší příklad. Nemám absolutně nic proti svědkům Jehovovým. Ale pokud mi lezou do baráku a vykládají, jak žiju špatně, měl bych se změnit a přijmout Boha do svého života, když mi vystavují na odiv jak moc jsem já ve své existenci ubohý a oni ve všem lepší, pak je buďto musím ignorovat, anebo z důvodů prosté sebeobrany je odeslat do příslušných mezí. Tedy vysvětlit jim, že to oni jsou jen okrajová záležitost.
Čili přeloženo do češtiny. :-)
Nemám absolutně nic proti tomu, když si rodiče zakládají své školy a vyučují v nich své děti podle svých představ. Dokonce je v tom chci i podporovat, protože si myslím, že v pestrosti a jinakosti se skrývá klíč k přežití. Ale když mi začnou "odborníci" typu pana Feřteka a spol. vykládat, jak je to v běžné škole špatné, jak jsou v nich pracující učitelé neschopní a proto je jedinou spásou školství podle "jehovistického" mustru, pak mám na to jedinou odpověď.
Postarejte se, aby všichni rodiče byli nadšení a angažovaní jako ti "alternativní", aby všichni učitelé dělali svou práci s nadšením a byli za to odměněni penězi a veřejným uznáním, aby všechny děti přicházely do školy z domova odpočaté, vychované a připravené tak, jak je tomu u alternativních škol a pak se můžeme o něčem bavit.
Pokud to nejste schopni zajistit, pak laskavě přestaňte udělovat své knížecí rady.
My totiž v obyčejné škole nepracujeme s pár vybranými zástupci intelektuální elity, ale s kompletním spektrem osobností od géniů až po sociopaty. A naše podmínky pro práci jsou diametrálně odlišné od piditříd s čtrnácti natěšenými dětičkami natěšených rodičů, bez permanentní byrokratické buzerace.
Jaké peníze máte na mysli? Příspěvek od státu na žáka? Proč by je neměla škola založená rodiči dostat?
Převrátím otázku.
Proč by neměla veřejná škola mít k dispozici tolik prostředků, aby mohla mít třídy s 15 dětmi a nezkrachovala přitom?
Jsou tací, kteří končí po třech letech vyučením, jsou jiní, kteří končí po čtyřech letech maturitou. Měli bychom snad vyučeným ten "nevyužitý" rok doplácet, protože na něj mají jakýsi nárok? Zkrátka když někdo nechce státní školu, ať ji nemá, ale ať nemá ani ony státní peníze, protože zjevně tu vznikají nerovné podmínky.
vznikají nerovné podmínky
Nehledejme spravedlnost na tomto světě. A zdá se, že ani na onom. Snad i proto, že nevíme přesně, co spravedlivé je a co není.
A co ty možná se i častěji objevující případy žáků, kteří putují od střední školy ke střední škole jako žáci prvního ročníku až do svých dvaceti šesti let? Člověka by skoro napadlo, že by nebylo až tak od věci domluvit se s menežmentem školy v duchu, hele já se u vás zapíšu, čas od času se ve škole ukážu a o normativ se šábneme, řekněme půl na půl. Kolik to vlasně je? Plus mínus padesát? To je pět klacků za měsíc?
Já Vám, pane Sotoláři, rozumím, ale vůbec bych se toho nebál. Nemyslím si sice, že by se rozšířením nestátního vzdělávání výrazně zvýšila vzdělanost národa, ale také si nemyslím, že by se nějak dramaticky zhoršila. Kdo na to kašle dnes, kašlal by i zítra. Jen by se výrazně odlehčilo státnímu sektoru o žáky, kteří tak nějak maří zdárný průběh zkompetentňovacího procesu. Odvážil bych se tvrdit, že docházely-li by do státní školy děti rodičů, kteří si to doopravdy přejí, zvýšila by se po prvotní redukční vlně produkce konkurenceschopných absolventů nezanedbatelnou měrou. A skoro bych se vsadil, že by se časem do státních škol dětičky hrnuly valem.
Samozřejmě by to vyžadovalo odpovídající změny v legislativě, ale to bych s důvěrou ponechal k řešení našim jasnozřivým zákonodárcům.
"My totiž v obyčejné škole nepracujeme s pár vybranými zástupci intelektuální elity, ale s kompletním spektrem osobností od géniů až po sociopaty. A naše podmínky pro práci jsou diametrálně odlišné od piditříd s čtrnácti natěšenými dětičkami natěšených rodičů, bez permanentní byrokratické buzerace"
Ony ty školní podmínky bez byro buzerace a s natěšenými dětičkami nepříjdou jen tak. Je potřeba si je vydupat a pak pečlivě hlídat, pracovat s rodiči a vytvořit systém kolektivního rozhodování o zásadních věcech. K tomu je nutné přesvědčení, znalosti, odvaha a vůle, která těm, co zakládají školy nechybí. A ono to jde, jen se musí chtít.
Je potřeba si je vydupat a pak pečlivě hlídat, pracovat s rodiči a vytvořit systém kolektivního rozhodování o zásadních věcech.
To je jako s manželkama.
A ono to jde, jen se musí chtít.
Na jedné škole kupříkladu chtěli dát žákovi, který na školní akci z konzumace přemíry alkoholu poblil sebe, tři spolužáky a učitele trojku z chování. Ale inspekce pravila, že nebyly vyčerpány předchozí kázeňské prostředky. Tak dostal jen třídní důtku.
Sedí vedle jiného žáka, který má dvojku z chování, ke které se postupně dopracoval kouřením v prostorách školy a neomluvenými absencemi.
Nejvíc se jim oběma chechtá jiný spolužák, který je sice v podmínce za ublížení na zdraví, ale protože se tak stalo v době mimo výuku, školu to nesmí zajímat.
Anebo jinak. Může mi někdo vysvětlit, proč musíme děti před prázdninami, svátky a ředitelským volnem PROKAZATELNĚ poučit, jak se mají chovat, aby si neublížili?
Proč musím skladovat podpisy žáků a předkládat je kontrolním orgánům, pokud se týkají jejich činnosti mimo výuku, která mne zjevně z podstaty zajímat nesmí?
A jak se mám této byrokratické činnosti zbavit?
A pokud se jí může zbavit škola provozovaná jedním zřizovatelem, proč pro školu zřizovanou obcí neplatí rovnost před zákonem?
Já vím. Stačí jen chtít a ono to půjde....
Okomentovat