Markéta Čonková: Zapojte se do Výzvy 51!

pondělí 28. dubna 2014 ·

Výzva učitelky ZŠ nabádající kolegy k smysluplnému zapojení do nejnovější iniciativy MŠMT, jejímž cílem je proškolit pedagogy v práci s mobilními dotykovými technologiemi a zároveň je jimi též vybavit.


V poslední době se velmi často diskutuje výuka doprovázená mobilními dotykovými technologiemi (MDT). Záměrně užívám tuto formulaci, jelikož aktuálně módní spojení “výuka s tablety” může vést k dezinterpretaci. Výuka s MDT je velice aktuální díky Výzvě 51, kterou začátkem dubna 2014 zveřejnilo MŠMT v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Ráda bych proto uvedla několik faktů, které mně připadají důležité, mnohdy opomíjené, a které se budou týkat všech v budoucnu proškolených pedagogů.
  • MDT jsou nástrojem a měly by tak být používány. MDT není výuka, není to učitel. Budeme li se bavit konkrétně, tak např. tablety a mobilní telefony nenahradí (jak již psal Libor Klubal ve svém článku Tablet – a k čemu je to vlastně dobré?) stolní PC ani notebooky ve všech směrech. Tablety a mobilní telefony ale mají jiné přednosti, které lze v porovnání s tradičními technologiemi využít. Patří mezi ně např. mobilita, dotykovost, rychlost, intuitivnost… V běžném životě také nebudete používat kladivo tam, kde pomůže vrtačka.
  • Nikdo nikoho nenutí k zavedení výuky s podporou MDT. Pokud váš zaměstnavatel bude na tomto trvat i přes váš nesouhlas, nikdo nikomu nebrání najít si zaměstnavatele nového, se kterým budete více spřízněni*. Vždyť vstupujeme li do nějaké firmy, měli bychom být seznámeni s její kulturou a věřit v podobné hodnoty.
  • Práce s MDT není primárně a výhradně postavená na stahování edukačních aplikací. Ještě před deseti lety si nikdo neuměl dobře představit, že by si žák během hodiny našel nějakou aktualizovanou informaci mimo učebnice nebo si individuálně něco procvičil. Nebylo snadné do školy přinést drahou kameru a natočit se. V současné době tablety a chytré telefony jednoduše umožňují nejen výše zmiňované, ale mnohem více (Online procházky – příklad opravdové inovace).
  • Budete li chtít využívat MDT efektivně a dlouhodobě, bude třeba investice vašeho času, podobně jako jste kdysi investovali čas do sebevzdělávání během vysokoškolského studia. A ano, s největší pravděpodobností vám to nikdo nezaplatí. Pokud ale chceme svou práci dělat dobře a odpovědně, sebevzdělávání musí zůstat prioritou. V jiných vysokoškolských profesích je tomu obdobně. Základem je chtít.
  • V dnešní době je třeba naučit se efektivně a pružně reagovat na vzniknuvší výzvy, nová technická a pedagogická řešení. Bezproblémová integrace jakékoli technologie je otázkou přístupu. Aby vše efektivně fungovalo, budou se muset pravděpodobně přizpůsobit nejen pedagogové a žáci, ale také např. školní bezdrátová síť, školní úložiště. V neposlední řadě bude potřeba s integrací MDT do výuky začít počítat už při plánování hodin (a tím pádem i ŠVP).
Celý článek na spomocnik.rvp.cz

5 komentářů:

Zdeněk NUTZ řekl(a)...
28. dubna 2014 v 9:37  

No hezké je to, a může tu někdo fundovaný popsat, jakým způsobem se naše škola může do výzvy zapojit? Zatím to chápeme tak, že se muže zapojit jen nějaké školící centrum, nebo by se muselo spojit spousta škol a přihlásit se společně? Konzultoval jsem to s machry na projekty a řekli mě to samé. tak jak to vlastně je? Jsme schopni učitele proškolit sami, máme na to školitele, prostory, sami školení PC pořádáme pro veřejnost. Tak proč se prostě nemůžeme přihlásit a bylo by? Odpoví někdo???

Eva Adamová řekl(a)...
28. dubna 2014 v 11:16  

Pane Nutzi všechno je to takový krok do tmy. Naši školu minulý týden nezávazně kontaktovalo pět firem, které budou projekt podávat, ale žádná nám prozatím 100% neslíbila, že si ze stovek kontaktovaných škol vyberou zrovna nás. A i kdyby si nás některá z firem vybrala (už to vidím černě, protože čas běží, nemáme nic zaručeno, protože jim projekt nemusí být schválen.

Vy si samozřejmě jako škola projekt podat můžete, ale obnáší to na sebe nabalit dalších minimálně 30 škol, na kterých budete muset realizovat požadovaná školení a mentoring. Pro každou školu musíte mít při podávání projektu zpracovaný samostatný rozpočet a podepsané smlouvy o partnerství atd. A tu hrůzu papírů při samotné realizaci si snad ani nepředstavujte. Myslím si, že prakticky žádná SŠ natožpak základní na toto nemůže mít kapacity.

Unknown řekl(a)...
28. dubna 2014 v 11:47  

Pane Nutzi,
paní Adamová to velmi dobře shrnula. Já bych jen doporučila vybrat si vhodného, silného a prověřeného partnera. který Vám zaručí, že Vás v momentě uskutečnění výzvy nehodí přes palubu.

Nicka Pytlik řekl(a)...
28. dubna 2014 v 11:59  

bych jen doporučila vybrat si vhodného, silného a prověřeného partnera

To je jako s manželama.
Je to tedy tak, že se při přerozdělování peněz na podovybavení školy musí jít do nejistoty výběru něčeho, co s podstatou dodávky ani tak moc nesouvisí. To je nějaká legrácka na ukrácení dlouhé chvíle o polední přestávce, či co?

prakticky žádná SŠ natožpak základní na toto nemůže mít kapacity

Ale může, a dokonce bych řekl, že i má. Měkkých dovedů plné sborovny. Stačí na nějaký čas bodat na výuku. Normálka, standardní stav.

Unknown řekl(a)...
29. dubna 2014 v 7:06  

školní bezdrátová síť

20 m od školy si učitel skutečně "může" dovolit ne virtuální prohlídku města, ale skutečnou. To je docela slušná slabina těchto zařízení. Je to napojení na wi-fi mimo budovu. Třeba až tento stát jednou v budoucnu zbohatne, pak z každého tabletu bude patřičné připojení téměř kdekoliv v ČR. Vidím to ne na výzvu 52 ale třeba 104.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.