Zpráva o výzkumu SRI, který hodnotil možnosti využití Khanovy akademie v podmínkách běžných škol.
Hned úvodem považuji za vhodné seznámit čtenáře velmi stručně s principem Khanovy akademie, neboť ne všichni se s tímto fenoménem setkali.
Khanova akademie je světoznámý projekt, který v roce 2006 založil Američan bengálského původu Salman Khan. Vznik Khanovy akademie tak trochu připomíná objev Archimédova zákona, jelikož u zrodu obojího byla víceméně náhoda. Salman Khan se pokoušel na dálku doučovat matematiku svou sestřenici Nadiu, a to pomocí videí vytvořených prostřednictvím běžně dostupných technologií. Doučování bylo natolik úspěšné, že jej o pomoc poprosili další příbuzní a přátelé. Rozhodl se tedy o umístění vzniklých videolekcí na server YouTube, aby byly snadněji dostupné širšímu okruhu lidí. Velmi brzy se ukázalo, že tento způsob doučování „na dálku“ má některé netušené přednosti. Video se dá přerušit, vrátit a pustit kdykoli znovu. Takovou trpělivost žádný učitel nemá.
Díky popularitě těchto videolekcí a pozdější finanční podpoře od předních společností z oblasti informačních technologií, se Salman Khan rozhodl věnovat této tvorbě veškerý svůj volný čas. Tak vznikl samostatný projekt Khan Academy, který dnes volně nabízí tisíce videí z různých vzdělávacích oblastí. Měsíčně ho navštěvuje více než 10 milionů uživatelů z celého světa. S vizí Khanovy akademie se můžete seznámit v tomto krátkém videu.
Akademie je financována z dobrovolných příspěvků a od roku 2010 též s významnou podporou Nadace Billa a Melindy Gatesových a společnosti Google. Díky těmto prostředkům se projekt dynamicky rozvíjí a kromě zmíněných videolekcí poskytuje i zatím ojedinělou analýzu výukových výsledků - zpětnou vazbu, procvičování probrané látky a další interaktivní prvky. Celá činnost již dávno není postavena pouze na práci jeho zakladatele, ale podílí se na ní učitelé, studenti, rodiče i státní instituce. Vzniká tak moderní systém řízení výuky s kvalitním výukovým obsahem, který je postaven na míru potřebám studentů.
Je možno Khanovu akademii s úspěchem využít i v podmínkách běžné školní výuky? Na tuto otázku se zaměřil výzkum prestižní výzkumné americké organizace SRI (Stanford Research Institute). Tato organizace byla založena jako nezisková společnost v roce 1946 při Stanfordské univerzitě. Nezávislá na univerzitě se stala v roce 1970, a v roce 1977 se změnil její název na SRI International proto, aby lépe vystihoval její rostoucí dosah. Dnes je jednou z nejznámějších výzkumných a vývojových organizací na světě. Zaměřuje se na problémy globálního významu v oblasti zdravotnictví, vzdělávání a bezpečnosti. Výsledky tohoto výzkumu hovoří jednoznačně ve prospěch Khanovy akademie.
Celý článek na spomocnik.rvp.cz
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
3 komentářů:
K výzkumu:
Někteří využívali prostředí Khanovy akademie pro podporu výuky žáků se slabším prospěchem a jiní zase na podporu vzdělávání nadaných žáků, kterým tento způsob práce umožnil významné rozšíření znalostí. Díky této různorodosti využívání Khanovy akademie nemohl být výzkum zaměřen na efektivitu učení pomocí Khanovy akademie, neboť by byly výsledky analýz o efektivitě učení značně zkreslené. Nicméně žáci i vyučující zaznamenali i v oblasti efektivity učení pozitivní výsledky.
Rozumím tomu dobře, že výzkum zkonstatoval, že žáci, kteří se učili, zaznamenali pozitivní výsledky?
Přičemž zvýšení "efektivity učení pomocí Khanovy akademie" vyhodnocováno nebylo, protože ho vlastně kvůli zkreslujícím vlivům vyhodnotit nelze?
Práce s Khanovou akademií se líbila 71 % studentů a 32 % našlo díky jejímu používání zálibu v matematice. O pozitivním dopadu v chápání matematických problémů na studenty je přesvědčeno 85 % učitelů a 86 % by doporučilo zařazení Khanovy akademie do výuky i ostatním vyučujícím.
Stejně jako 10 lidí cvičících jógu by ji doporučilo ostatním.
K článku:
Přimlouval bych se za alespoň krátký odstaveček popisující metodiku získávání, zpracování a hodnocení dat v citovaném výzkumu. Není mi totiž zcela jasné, zda mám článek chápat jako seznámení s výsledky hodnověrného výzkumu, anebo jako PR článek.
K projektu samotnému:
Doporučuji ke shlédnutí přiložené video. Umožnilo mi opět po čase zažít ten "úžasný" pocit, když jsou mi ze zámoří "vysvětlovány" pojmy a souvislosti, které jsem odjakživa považoval za naprostou samozřejmost.
Pak jsem si ale chtě nechtě uvědomil, že v dnešní škole asi úplnou samozřejmostí nejsou.
To jsme opravdu museli dojít v úpadku našeho vzdělávacího systému až sem?
Opravdu potřebujeme, aby nám bylo vysvětleno, že bez skutečného zvládnutí aritmetiky nemá smysl pokračovat ve výuce algebry?
A vědí to i ti, kteří uzákonili, že na každém stupni základní školy lze propadnout pouze jednou?
Závěr:
Jsem nadšeným zastáncem celého projektu Khanovy akademie. Myslím si, že pro dnešní žáky jde o skvělý způsob doplnění výuky.
Jen bych si moc přál, aby základní principy, na kterých je postavena, se zase vrátily a byly všestranně podporovány i v běžné kamenné škole.
Vím, že v minulosti tomu tak bylo.
Vím že leckde je tomu tak i dnes. Jen se to, bohužel, děje napůl v ilegalitě.
Přál bych si, aby učivo příslušných výukových kapitol a celků mohlo být probráno v souvislostech a procvičeno bez
stresů a honiček, protože "nestíháme oproti ŠVP".
Přál bych si, aby běžným bylo takové výukové prostředí, které podporuje "vzájemnou interakci", kde lepší žáci pomáhají slabším a přitom se sami učí. Přičemž za "výukové prostředí" nepovažuji pouze školu, ale prostor domácí přípravy mimo ni.
Přál bych si, aby se do školy mohli těšit nejen žáci, ale hlavně jejich učitelé.
Je plavání a jízda na kole pro fotbalistu přínosem?
Bezesporu ano. A jak!
Ale pokud bude na trénincích kromě běhání jen plavat a jezdit na kole, pak z něj bude triatlonista. Víte?
poste.restante
Trefné a výstižné. Podepisuji. Jak mám na střední škole učit funkce, když žáci ze základní školy nechápou význam proměnné. Atd. Atp.
P.S.: Aspoň mi to připomnělo, že bych zase mohl začít používat barevné křídy ;-)
Okomentovat