Libor Klubal: Tablet – a k čemu je to vlastně dobré?

pátek 11. dubna 2014 ·

Díky nové výzvě MŠMT (už se vžilo Výzva 51) teď bude asi slovo “tablet” velmi častým námětem k hovoru. Díky této výzvě budou mít školy (či spíše seskupení škol) možnost nakoupit maximálně 20 zařízení a hlavně proškolit učitele a ředitele škol na využití těchto zařízení ve výuce.

Věnuji se práci s tablety ve školách již více než dva a půl roku a snad jsem získal nějakou představu o jejich využití. Účastnil jsem se desítek konferencí jako posluchač i jako přednášející a možná stovek dalších setkání s učiteli, kteří tablety využívají nebo se jen o využití zajímají. Setkal jsem se také se spoustou učitelů, kteří v těchto technologiích neviděli žádný přínos a snad právě komunikaci s nimi mi dala nejvíce.

Tento článek je dlouhý a možná jej nepřečtete najednou. Berte ho prosím jako mou osobní zkušenost s tablety ve školách. Pokud se teprve rozhodujete jestli tablet ano či ne, najděte si prosím i jiné informace než je tento článek (třeba tady). Všechno co popisuji jsou mé osobní zkušenosti a rád se také poučím od jiných. Pokud už s tablety pracujete, podělte se o své zkušenosti v komentáři pod článkem.

Pokusím se v několika bodech své zkušenosti popsat. Často se jedná o dotazy, které učitelé na mých prezentacích mají.

1. Tablet není náhrada počítače

Pokud si někdo myslí, že tabletem zcela nahradí svůj počítač či notebook, tak jej asi zklamu. S tabletem toho zvládnu spoustu, ale jsou zkrátka činnosti, na které se nehodí. Ale stejně tak bych už dnes řekl, že jsou činnosti, na které se nehodí notebook. Proto se nesnažím za každou cenu k tabletu připojit klávesnici (nebo snad dokonce myš) a zároveň se nesnažím prezentovat z notebooku a nesnažím se k němu připojovat různé prezentery a vizualizéry. Notebook leží na stole a na práci s ním si k němu sednu, tablet mám u sebe a můžu jej použít rychle kdykoliv a kdekoliv.

2. Tak k čemu to vlastně je?

Tablet je velmi efektivní nástroj pro okamžitou práci. Když potřebuji rychle najít nějakou informaci na internetu, nahlédnout do svých poznámek, přečíst si poštu, vyfotit si zajímavý nápad z tabule nebo sešitu žáka, zapsat si na konci hodiny kde jsem skončil a jaký úkol jsem zadal – zkrátka taková náhrada poznámkového bloku, chytrého telefonu a internetového prohlížeče. Zásadní je ale rychlost a spolehlivost. Pokud tablet po zapnutí startuje déle než 10 vteřin, je k ničemu. Pokud aplikace na poznámky či na focení nejde spustit jedním klikem, je k ničemu. Pokud je tablet vybitý dříve než za 8 hodin plné práce, je k ničemu. Pokud dotyková vrstva rozpozná z deseti dotyků 2 špatně, je k ničemu. Pokud mi po prvním pádu “odejde” dotyková vrstva, je k ničemu.

Zkrátka – aby tablet plnil svou funkci, musí být kvalitní, rychlý, odolný a spolehlivý. A takový bohužel stojí nějaké peníze. A často ani tak nezáleží na absolutních hardwarových parametrech, ale na celkovém “odlazení” operačního systému a konkrétního zařízení.

3. A proč mi tedy nestačí nějaký kvalitní notebook?

Možná že stačí. Ale notebook, který startuje rychle, vydrží dlouho na baterky a váží méně než 1 kg je minimálně dvakrát dražší než velmi kvalitní tablet. Takže na stole mi stačí levný notebook a do třídy jdu s tabletem. A cloud za mě řeší přenos dat.

Tablet mi však přináší ještě jednu obrovskou výhodu – možnost volného pohybu po třídě. Díky bezdrátovému přenosu obrazu do projektoru můžete prezentovat a zároveň být u tabule, můžete tablet položit před libovolného žáka a nechat jej prezentovat za vás, můžete díky vestavěné kameře promítnout cokoliv na plátno (stránku z knihy, exponát ze sbírky, zdařilou práci některého žáka). Právě tato vlastnost byla jedna z těch klíčových, díky které jsem tablet začal zkoušet.

4. A který tablet si vybrat?

A tady nastává problém. Doporučit zcela jednoznačně nějakou značku, model, typ nebo technologii asi nejde. Každý by si měl vyzkoušet co mu vyhovuje, zda má na vybraném modelu aplikace které se hodí pro jeho obor, nakolik je schopen tablet nastavit, zvládnout instalace aplikací, zapojit k němu další zařízení či propojit jej s projektorem. Jenže ne každého tohle hledání a zkoušení baví. Spousta učitelů, které jsem během školení potkal, mi jasně řeklo – “Já chci učit, ne se “prát” s technikou”, nebo “Nebaví mě zjišťovat proč je na projektoru něco jiného než obrazovce a přepínat plochy”, “Nechci zase shánět baterky do prezenteru nebo pera na interkativku”. Zkrátka – nechce se nám opět něco zkoušet a učit se něco nového, ukažte nám že je ten tablet opravdu tak jednoduchý a bude fungovat.

A tady se už musím konečně vyjádřit. Dva a půl roku zkušeností s tabletem iPad od Apple mě přesvědčilo, že tohle zařízení může požadavky většiny učitelů splnit. U iPadu totiž nejde jen o samotný tablet, ale o celý soubor dalších nástrojů určených pro využití ve škole. Technologie AirPlay dokáže přenést všechno z displeje tabletu na projektor (ve spojení s přijímačem Apple TV). Díky textovému editoru Pages vytvoříte elektronickou knihu (ve formátu ePub), s nástrojem iBooks Author pak multimediální učebnici s testy, interaktivními prvky a možností vkládání poznámek. Díky systému iTunes U získáte neomezený prostor pro vytváření kurzů pro své žáky. K dispozici navíc máte přes 120000 vzdělávacích aplikací (z nichž desítky tisíc jsou zdarma a tisíce jsou opravdu použitelné). Pro iPad existují aplikace drtivé většiny běžných služeb, jakou jsou Google dokumenty, Dropbox, OneDrive, Microsoft Office nebo výukové systémy Nearpod, Socrative, Showbie nebo Moodle.

Na trhu jsou dnes dostupné další dvě skupiny tabletů – s operačním systémem Android a systémem Windows. Systém Android se díky širokému spektru zařízení (a to i velmi levných) stal systémem nejrozšířenějším. Ve spojení s kvalitním tabletem poskytne svému uživateli vše co od něj očekává. Zařízení je velmi otevřené vlastnímu nastavení (zejména ve srovnání s iPadem, který je nastaven od výroby a moc toho na něm nezměníte), ale právě tato vlastnost netechnické učitele odrazuje. Když si vezmete deset iPadů od různých uživatelů, zvládnete je ovládat okamžitě. Deset různě nastavených zařízení s Androidem může vypadat naprosto jinak. U operačního systému Android také prozatím chybí jednotná platforma pro tvorbu elektronických textů, i když jde jistě použít Google dokumenty, Office nebo jiný podobný nástroj. Ale vždy bude hodně záležet na konkrétní škole a konkrétním uživateli jaký způsob práce si zvolí a co všechno si zvládne nastavit.

Pokud budete mít na škole schopného správce, jistě dokáže nastavit Vaše školní prostředí pro tablety s Androidem. I zde však platí, že kvalitní tablet nebude levný a specifické služby si musíte řešit sami. I bezdrátový přenos obrazu funguje,ale jeho správné a úplné nastavení je na Vás a prozatím funguje pouze na posledních verzích systému.

Tablety s operačním systémem Windows jsou nejmladší a je to znát zejména na množství aplikací, kterých je opravdu velmi málo (řádově tisíce v kategorii EDU). Tento systém sází na své spojení s desktopovým systémem a často jsou tyto tablety prezentovány právě jako náhrada za notebook. Jak jsem ale psal již dříve – ve školním prostředí nevidím tablet jako náhradu počítače, ale jako zcela samostatné zařízení pro efektivní práci učitele. A zde jsem zatím nenašel nic, co by mě přesvědčilo o zásadním přínosu přechodu na tablet s tímto systémem.

Od tohoto bodu se budu věnovat iPadům. Používám je denně, radím stovkám učitelů jak je použít, publikuji své zkušenosti na webu i v časopisech. Berte prosím mé další informace jako odrazový můstek pro své vlastní rozhodnutí. Najděte si učitele, který pracuje s jinými systémy, přečtěte si jeho postřehy a vytvořte si vlastní názor.

5. Tak znovu – jaký tablet si vybrat?

U iPadů máte aktuálně k dispozici 4 modely v několika konfiguracích. Všechny modely obsahují nejnovější verzi operačního systému iOS bez ohledu na svou technickou výbavu a pracují tak jak mají, tedy rychle a spolehlivě. Vždy dva modely v nabídce jsou brány jako cenově dostupné (aktuálně iPad mini a iPad s Retina displejem) a dva modely jako technické novinky (iPad mini s Retina displejem a iPad Air).

Rozhodnutí o výběru vhodného modelu opět nechám na každém z Vás. Není nic jednoduššího než si zajít do obchodu a modely si porovnat. Já přidám jen několik postřehů – iPad mini je skvělý na každodenní prezentování. Dá se pohodlně držet jednou rukou a je velmi lehký. Na Retina displeji se opravdu velmi dobře čte. Všechny iPady mají 5MPx fotoaparát, wifi, bluetooth. Modely označené jako Cellular mají možnost vložení SIM karty a mají GPS modul. Kapacita 16GB postačí na běžnou práci, ale jakmile začnete nahrávat video nebo stahovat aplikace z oblasti anatomie, bude to málo.

A jen pro úplnost. Sám stále používám iPad 2 (64 GB), který je starý 2 roky. Baterie má stále 82 % své kapacity a iPad zvládne naplno pracovat celý den (večer mívám cca 30 % baterky).

6. Co s materiály, které již mám hotové.

iPad zvládne pracovat se všemi běžnými formáty, tedy i s DOC, PPT a XLS. Díky cloudovým službám (Dropbox, Disk Goodle, OneDrive, …) jej naplníte soubory dle libosti a jednoduše. Ke každému novému iPadu automaticky získáváte kancelářský balík iWork (textový editor Pages, tabulkový editor Numbers a prezentační program Keynote), který umí načíst i uložit formáty z Microsoft Office. Existuje navíc i verze Microsoft Office pro iPad.

7. Kdo mi poradí?

Celý systém iPadu včetně podrobné nápovědy je v češtině. Existují navíc komunitní stránky učitelů, kteří si navzájem radí (www.appleveskolstvi.cz, www.ipadvetride.cz, www.i-sen.cz). Cizojazyčných stránek je obrovské množství. Přímo na webu společnosti Apple najdete sekci věnovanou sektoru vzdělávání. Na celém světě existuje síť učitelů (Apple Distinguished Educators), kteří aktivně pomáhají při integraci iPadů ve školách.

A pokud se někdo pročetl až sem, asi ho tato problematika zajímá. Nyní bych už se opakoval, spoustu věcí jsem popsal ve svých článcích na webu www.ipadvetride.cz. Najdete zde postřehy z výuky, návody k aplikacím, technické rady a odkazy na další zdroje. Ze všech možných upozorním na nejčtenější:

3 komentářů:

Nicka Pytlik řekl(a)...
11. dubna 2014 v 0:47  

Lze tablet vnímat spíše jako pracovní nástroj nebo spíše jako pracovní pomůcku?
Ve smyslu 'kladivo' nebo 'rukavice'?

MM řekl(a)...
11. dubna 2014 v 9:17  

Že vy, filuto, narážíte na elementární problém Marxovy dialektiky, zda jde o "protiklad" či "rozpor"?
Tablet je především sakrální objekt.

Nicka Pytlik řekl(a)...
12. dubna 2014 v 23:33  

Škoda, že všichni tabletoví odborníci, propagátoři a konzultantí odjeli na víkend mimo dosah jakékoli wifiny.
A zase vím prd. Tak kladivo, a nebo rukavice?
Ale možná spíš takový tácek na výslužku od vrchnosti. Co?

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.