Původně jsem si myslel, že návrh opoziční TOP 09 ohledně výuky některých předmětů v romském jazyce je pouze aprílový žert. Dnes jsem byl definitivně přesvědčen o tom, že to myslí opravdu vážně, návrh se bude projednávat, ostatní strany to prý také vítají.
Nejspíš si myslí, že tím odstraní jazykové bariéry, které mnoho romských dětí má, zjednoduší to adaptaci na běžných základních školách a sníží se tím počet dětí, kteří často končí v základních praktických školách.
Dobrá, pojďme si to tedy představit. Bydlím ve Vršovicích, dcera je poloviční Romka. Příliš se nezajímám o to, kde je jaká škola, ale slyšel jsem, že Deži chodí do té školy na Žižkov, kde jsou jen naši Roma. Tak co, hodím jí tam, ať je mezi našima, ne? Vůbec netuším, že se tam něco učí v romštině, já sice romsky dobře rozumím, jsem ale „západňár“, mluvíme romsky trochu jinak, proto jsem dceru příliš romsky neučil.
Dcera od mala vyrůstá s jednou kamarádkou, je to olašská Romka. Nastupují spolu do první třídy. Přijde paní učitelka, gádžovka, pozdraví romsky. Obě holčina nevěřícně zírají. První den ve škole, paní učitelka jim tam něco vykládá, obě vůbec netuší, o čem to mluví.
Poté, co mi dcera sdělila, jaký byl první den ve škole, naštvaně přijdu do školy a křičím na paní ředitelku, jak to, že když na dceru mluví romsky, že jí učí „východňársky“? Ona mi sice ochotně vysvětluje, že východoslovenský dialekt je nejvíce používaný na našem území, to mě ale vůbec nezajímá. Požaduji výuku „po našem“!
To paní ředitelka netuší, co jí ještě čeká. Jen naštvaně praštím dveřmi, už tam stojí pan Stojka. Z chodby slyším jak si stěžuje, že jeho dcera není žádná „rumungri“ a požaduje, aby paní učitelka mluvila s jeho dcerou česky nebo olašským dialektem!
Paní ředitelka už je tak vyčerpaná, že není schopna panu Stojkovi vysvětlit, že je to dobrá věc pro všechny. Sotva pan Stojka odejde, za chvíli na dveře klepe další naštvaný tatínek. Pomalu se šourám chodbou a jsem zvědavý jak to dopadne. Tentokrát přišel jakýsi pan Bock. Také je Rom, Sinti, původem německý Rom. Znám ho, je to můj soused. Sice už odcházím, ale ještě jasně slyším jeho slova: „Můj syn není „kheibro“ nedal jsem ho do školy proto, aby se učil tenhle jazyk! Buď náš, nebo ho dám jinam!“
Druhý den přihlásíme všichni své děti do školy ve Vršovicích, sice tam mluví všichni česky, alespoň jim ale naše děti všem rozumí. Mají tam sice povinnou angličtinu, učí se jí ale společně a celkem jim to jde. Důležité je, že počítat, psát a trochu té historie poslouchají v češtině. Paradoxně, je tam také nepovinný předmět, romština. A teď dobře čtěte, děti tam všichni chodí a rádi. Jednou týdně do školy dochází externí učitel, jakýsi pan Demeter, dětem překládá texty k písním, které znají. Vypráví jim o tom, proč mají také Romové odlišný jazyk, děti jsou nadšené, rodiče také, často po hodině sedíme ještě další hodinu v učebně a společně zpíváme různé písničky.
Konec představám, pojďme teď do reality. V současné době – jak školský zákon, tak vyhláška o základním vzdělávání – umožňují zařadit výuku romského jazyka jako volitelný nebo nepovinný předmět na základních školách. Otázkou je, kdo vyhlášku využívá?
Celý článek na ROMEA.cz
Gyulla Banga: Ptal se někdo z TOP 09 Romů na jejich názor na výuku v romštině?
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
3 komentářů:
paní učitelka, gádžovka
Hezkyy...
Kdyby si Romové víc hleděli vzdělání, mohla být paní učitelka cigoška.
Ono z článku zde vypadlo i to důležité, co je na Romea.cz:
"Vůbec nic nemám proti tomu, aby se romské nebo další děti učili na základní škole romštinu. Vůbec si ale neumím představit, jak by se učili matematiku, češtinu, chemii nebo fyziku v romštině."
Tak je potřeba, aby lidé jako pan Banga (+ přiživující se aktivisté)apelovali na rodiče "romských" dětí, aby je učili česky, vzdělání si vážili.
Jinak sám pan Banga potvrzuje, že část romů je nevzdělavatelná, protože neumí česky a romsky to NEJDE!
U nás ve škole to vypadá tak, že těch pár romů mlátí ostatní žáky a něketré matky mlátí nebo aspoň vyhrožují tímtéž učitelkám. Jinak pohodové etnikum...
Jen jestli si pan Banga dobře promyslel.
Vzhledem k tomu, že rodilí mluvčí mají výjimku z kvalifikačních požadavků, přicházejí tak Romové o nespočet zajímavých pracovních příležitostí.
Kdo má dnes nejméně dvacet tisíc měsíčně za dvacet hodin práce týdně a tři měsíce volna ročně?
Měl by jim to někdo říct.
Okomentovat