O projektu Dotykáče do škol (s dovolením začnu používat DODOŠ) školští vrabci cvrlikají již několik týdnů. V různých ministerských pracovních skupinách se diskutoval jejich obsah a doufám, že se vycházelo i ze zkušeností z předchozích dvou relativně velkých centrálně řízených projektů Internet do škol (INDOŠ) a EU peníze školám (EU PES).
O čem projekt bude?
Tyto ukazatele by měly být zřejmé z přílohy č.5 právě zveřejněné výzvy. Zkusím za sebe některé formulace změny navrhnout a to s vědomím, že se mohu zcela mýlit:
- Rozšíření užívání dotykových zařízení učiteli na základních a středních školách. (A je také otázkou, zda jde primárně o přímou či nepřímou pedagogickou činnost).
- Změna klimatu ve školách se záměrem, aby dospělí i žáci mohli využívat vlastní dotyková zařízení. (Klimatem myslím především smýšlení vedení škol a stabilní školní síť s kvalifikovanou údržbou.)
- Rozšíření kompetencí vedení škol, školních informatiků i učitelů využívat cloud a sociální vrstvu. (I zde je otázkou, zda jde primárně o přímou či nepřímou pedagogickou činnost).
Cíl(e)
Zdroje
U zdrojů ještě zůstanu, protože ohrožujícím rizikem "dodavatelů do škol" budou ty lidské. Projekt vytvoří tlak na nalezení dvou skupin terénních pracovníků - koučo-mentoro-poradco-lektory a didaktiko-metodiky. Mám-li v tomto případě hledat paralelu, pak v případě koučovo-mentoro-poradenství to má blíže k INDOŠi (byli tzv. oblastní manažeři) a u lektoro-didaktiko-metodiky k EUPES (viz tvůrci DUMů).
Čas
Tak INDOŠ nebo EUPES?
- nebudou uspokojeny všechny školy (osobně jsem přesvědčen, že jich dokonce bude méně než za INDOŠe);
- peníze půjdou primárně vybraným řešitelům (osobně jsem přesvědčen, že se objeví pár "generálních dodavatelů");
- projekt je zacílen na digitální svět a lze tedy očekávat, že půjde výraznou měrou o dodávku technologií s nemalou úlohou oblastních koučovo-mentoro-poradců;
- učitelé nevytváří žádné hmatatelné výstupy ve stylu DUMů;
- díky šibeničnímu času si pravděpodobně “dodavatelé do škol” nastaví tvrdé procesy bez přílišné možnosti vybírat si.
- určitě nebude jeden "generální dodavatel", krytý spřízněným "generálním auditorem" (kdo si již na něj vzpomene, že ;-));
- dobří učitelé v terénu budou mít příležitost si hodně přilepšit - zvláště u těch "dodavatelů do škol", kteří se budou soustředit na kvalitu a vůli uspokojit potřeby zdola;
- účast více "dodavatelů do škol" dá alespoň nějaký prostor pro variabilitu technologií, služeb a know-how;
- přesun výběru technologií ke školám (ať už prostřednictvím výběrových řízení nebo bez nich) staví školy alespoň zčásti do pozíce partnera, nikoliv pouhého odběratele.
Školy mají jedinečnou příležitost vpustit do škol "multiplatformitu"
Nechceme-li se uzavírat do jednoho produktového světa, pak tento projekt dává školám a učitelům šanci, aby si našel "svého platformního dodavatele". A i proto se pár lidí dalo dohromady a propojili GEG ČR a JSI dohodou, že najdou síť poradců a lektorů, kteří jsou připraveni pomoci školám s odvahou hledat vzdělávací potenciál v systémech Android a u cloudových služeb od společnosti Google.
Zakončím tedy lacinou výzvou: Školští Androido-Googlaři spojme se!
4 komentářů:
Pan Hawiger krasne mluvi o multiplatformite, aby nakonec zatloukl skobu Androidu a Googlu. Tak co je ta multiplatformita? Vytlacit Windows, iOS a Linuxove odnoze a vsude tlacit Androidi mor?
Je to prostě DODOPES (ten termín Blboun nejapný k tomu projektu vcelku sedí, jen chudák ten pes, co to rovněž odnesl)
Milá/ý Simono,
Windows se určitě vytlačit nenechá a rozhodně si nepřeji, aby se tak v budoucnosti stalo.
Osobně si nedokáži představit, že by multiplatformita byla řešena na úrovni učitele (ale možná někteří řešitelé tu odvahu najdou). Takže v tom nejlepším případě bude řešitelem "svoboda povolena" v rámci jimi dohodnutých škol (30-50 kusů).
Android nepovažuji za mor. Jen vnímám to, že dnes naši žáci mají v rukách zařízení, které má minimálně ze 60% právě toto GUI Linuxu. To není hodno zřetele?
A co byste řekl tomu, kdybychom se poohlídli po Chromebooku (i když bohužel nesplňují technologické parametry), i to je mor?
Promiňte, ale mohl by mi někdo poradit, jak přimět neustále hýkajícího Semeráda, aby už konečně hýkat přestal?
Tablet má svůj vlastní.
Okomentovat