Nepovedený a předražený systém testování iSET zřejmě nebude posledním excesem projektového týmu NIQES. Včera na stránkách zveřejněné oznámení o otevřeném řízení k veřejné zakázce Vývoj a provoz e-learningového prostředí ČŠI (platforma pro vzdělávání) na první pohled připomíná podobné pokusy z různých období v posledních 15 letech. E-learningové prostředí za desítky milionů se pokoušela dodat MŠMT a školám Indoší partička na počátku století a jeden z posledních naštěstí neúspěšných pokusů si pamatujeme z Dobešovy éry, kdy tým pod vedením Jakuba Stárka z MŠMT navrhoval 60milionový projekt Brána do světa E-learningu (v projektu měla tvorba e-learningového portálu stát 5 milionů).
Pokus projektového týmu NIQES má s plánovaným projektem Brána do světa E-learningu jedno společné: ignorují existenci dalších funkčních e-learningových systémů v rezortu školství, placených často rovněž z ESF (to je ostatně stejná chyba jako u testování iSET). Nejznámější a asi nejlevnější je Elearning.RVP.cz na metodickém portálu RVP.cz, využívající open source software LMS Moodle. Dalším e-learningovým systémem v resortu byl vzdělávací systém LMS CERMAT, který byl před pár dny uzavřen, jak jsme se mohli dočíst na webu Nová maturita. E-learningové vzdělávání poradců a učitelů v oblasti kariérového poradenství nabízel i NÚV v projektu VIP Kariéra II. Další e-lerningové kurzy NÚV nabízí v rámci projektu CENTRES. A nesmíme zapomenout ani na další e-learningový portál s využitím LMS Moodle, který provozuje NIDM/NIDV na LMS.NIDM.cz. A to jsem jen chvíli lovil v paměti a vyhledávači. Můžeme tedy říci, že jen v přímo řízených organizacích MŠMT máme doslova pře-e-learningováno...
Podívejme se ještě, co ČŠI za necelých 6 milionů s DPH požaduje:
(1) Předmětem zadávacího řízení je uzavření smlouvy na poskytnutí služby inicializace a vývoj informačního systému pro e-learningové vzdělávání a testování pracovníků zadavatele a dalších osob (dále „Systém“), integrace tohoto Systému s ostatními systémy zadavatele, provozování služby a poskytnutí licencí užívat službu. Součástí služby bude zejména:
a) Analýza technické části řešení a specifikace služeb, definice cílů a prostředků aplikace, stanovení koncepce použití technologií.
b) Zajištění návrhu, realizace a provozování služby včetně návrhu a vytvoření systému, vývoj aplikační vrstvy, testování aplikačního software a proškolení budoucích klíčových uživatelů Systému na straně zadavatele v úrovni, která zajistí, aby tito proškolení uživatelé byli schopni následně školit další uživatele Systému.
c) Metodické a logistické zajištění platformy, tj. implementace obsahové náplně, zpracování provozních a uživatelských manuálů, tvorba on-line nápověd a doporučení a vývoj specifické e-learningové aplikace distanční výuky vlastní obsluhy uživatelského software. Zajištění služby uživatelské podpory a hotline (e-mailem i telefonicky včetně využití informačního systému helpdesku ČŠI) pro uživatele z řad ČŠI.
d) Zajištění provozu služby ve formě hostování Systému dodavatelem s následnou instalací řešení do prostředí zadavatele a zprovozněním v rámci zakázky, včetně předání veškeré dokumentace.
e) Poskytnutí služeb, jejichž předmětem bude integrace informačních a provozních systémů zadavatele s vytvářeným systémem, a dalšího rozvoje služby.
f) Poskytnutí neomezené licence užívat službu, včetně všech v rámci služby vyvinutých softwarových utilit, aplikací a systémů. Licence musí být neomezená časově i z hlediska počtu uživatelů.
g) Vložení obsahu (v podobě kurzů a testů) dodaných objednatelem v průběhu platnosti této smlouvy, popř. zároveň také konfigurace souvisejících parametrů tohoto obsahu a s ním spojených procesů (vypsání kurzů, nastavení hodnocení kurzů studenty, nastavení šablon certifikátů, apod.).
Nový ministr školství Marcel Chládek nedávno tvrdil, že zastaví plýtvání v resortu. Na to, co si myslí nejen o e-learningových projektech, se ho brzy zeptáme. Zastaví plýtvání v NIQES?
Dokumenty z webu ČŠI:
Dne 9. dubna 2014 bylo zahájeno zadávací řízení „Vývoj a provoz e-learningového prostředí ČŠI (platforma pro vzdělávání)“.
- Předběžné oznámení (212 kB)
- Oznámení otevřeného řízení (299 kB)
- Zadávací dokumentace včetně smlouvy (1,2 MB)
- Příloha A Návrh smlouvy (648 kB)
- Příloha B Krycí list (132 kB)
- Čestné prohlášení itelligence, a.s. (309 kB)
- Čestné prohlášení KS - program, spol. s r. o. (84 kB)
- Odůvodnění (311 kB)
11 komentářů:
NIQES až do loňského roku požíral kvanta peněz a notně otravoval školy. Letos jen požírá peníze, což lze z pohledu škol vnímat jako obrovské ulehčení a pokrok vpřed. Já bych zatím byl rád alespoň za takový pokrok.
Ano, otázka, proč jsou paralelně za obrovské peníze vyvíjeny a udržovány dva systémy, které by mohly plnit stejné funkce ("inspekční" NIQES a "cermatí" Certis) se zdá bát logická, ale v dnešní době poněkud naivní.
A že by snad existoval jeden systém, který by zajišťoval (při různých stupních zabezpeční) veškerou komunikaci škol se státním molochem (včetně předávání dat z matrik ap.) je už jen z říše nesplnitelných chimér, přestože mi jeden rodič vlastnící počítačovou firmu tvrdil, že něco podobného by dokázali vytvořit, za pár milionů vstupní investice a pár stovek tisíc za roční aktualizace a provoz a včetně helpdesku.
Alespoň máme o čem snít...
proč jsou paralelně za obrovské peníze vyvíjeny a udržovány dva systémy
Musíte se podívat, kdo všechno jsou ve svojí pracovní době manažéří a koordinátoří projektu a za jaké přilepšení si ke svému platu. A kolik inspektorů vůbec je zaangažováno v dalších a dalších projektech, kdo všechno a za kolik jsou najímáni z vnějšku. Vždyť je to pořád stejné.
Čši jako tavírná státních a evropských peněz, to je oč tu běží.
Testoval jsem pro NIQES bývalá maturantka mě oslovila, zda bych nevygeneroval nějaké reporty z ověření instalace jejich virtuálních nástrojů. Skoro za hodinu jsem to vždy měl, zaplatili mi bůra. Nebylo to špatné, modulů bylo celkem šest ;), takže když jste na té správné straně, tak to moc obsah a přínos neřešíte :-D. Ještě by mě zajímalo, kolik z toho měla ta holčina...
Prosím pěkně, znamená pořád ještě bůr 5 korun českých? Za našich mladých let to tak bývalo. Pětka pak bylo korun deset.
"NIQES až do loňského roku požíral kvanta peněz a notně otravoval školy. Letos jen požírá peníze, což lze z pohledu škol vnímat jako obrovské ulehčení"
Zatím ten NIQES požírá Z 85 % peníze z ESF, co budeme říkat až v rámci udržitelnosti bude celý fiancován ze státního rozpočtu a ještě k tomu zase začne otravovat školy?
To: Jirka - Já vím, je to pět korun, tak to vynásobte "smetanou" a máte bůra tisíců...
Já si myslel, že to bude 5 klacků. Takže slušnej vejvar.
kolik z toho měla ta holčina
Odhaduji, že nejspíš také nejméně toho bůra.
Jestliže se ovšem s Vámi spravedlivě podělila, když už jste za ni udělal její práci.
Až v daleké budoucnosti budou archeologové zkoumat naši dobu, za hlavu se budou chytat. Hle, éra tupounů. Tupounů, kterým šmejdi velí.
Kdo ze státní správy či samosprávy nechává prošustrovávat miliony, ať už jsou evropské či státní, jen proto, aby mu za nehty taky něco uvízlo, nechť šmejdem šmejdů se zove. A až i jemu kosa na kámen padne, ve vlastním svědomí se škvařiti bude.
Hlavně, že se v té naší civilizované pakárně musejí na dětičky postižené a nemocné pořádat sbírky, aby se jim v jejich nezaviněném údělu aspoň trošku ulehčilo.
Všichni plnou hubu světlých zítřků. Fůůůj, vostudááá! Šmejdi šmejdský. Pokrytci!!!
Zkusím být optimistou:
Když vidím, kolik prostředků, energie a lidské práce zbůhdarma prošustrujeme na naprosto zbytečné věci, vychází mi docela příznivé zjištění: Až přijde skutečná krize, máme dostatečné rezervy pro holé přežití. Tedy v případě, že osekáme ty zbytečnosti. Ano, trochu se bojím, že v případě skutečně těžké krize raději zavřeme školy, propustíme učitele a drasticky snížíme důchody, jen abychom udrželi při životě esenciální funkce státu typu NIQES.
Takže vlastně až takovým optimistou nejsem...
Jen se podívejte, co to testování žáků stojí peněz. A jedná se o jeden test za rok (to je vypovídací hodnota o úrovni vzdělávání!) - ani se ještě nedohodli, kdy se bude provádět... Bude moderní, elektronický! Všem je toto testování k smíchu, protože již ze zkušenosti známe, že se žák zeptá: "Je to na známky?" A klidně Vám po hodině odevzdá prázdný papír. Nově to bude klik sem, klik tam a hurá na přestávku! Tyto tuneláře ihned zavřít.
Okomentovat